Woj. śląskie: To będzie najpiękniejsza droga. Beskidy jak na dłoni
Efektowne długie estakady, tunele, cudowne widoki... - przejazd tą drogą, to będzie czysta przyjemność! Budowa obwodnicy Węgierskiej Górki, dzięki której sprawniej dotrzemy na Słowację, to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie.
Na fotografiach z 25 lipca 2025 r. zamieszczonych przez katowicki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych widać, że inwestycja jest na finiszu - zrealizowano już ponad 91% prac!
To będzie najpiękniejsza trasa w Beskidach. Kiedy pojedziemy obwodnicą?
Powstanie tej drogi znacznie skróci czas dojazdu z Bielska-Białej przez Żywiec do polsko-słowackiej granicy w Zwardoniu. Kiedy nią przejedziemy? Wykonawca deklarował oddanie go do ruchu pod koniec 2025 r. Wartość umowy na budowę tzw. obejścia Węgierskiej Górki to blisko 1,4 mld zł.
Najbardziej skomplikowany odcinek nowej S1
Zbudowane tam zostały trzy mosty oraz pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Najdłuższa z estakad ma 0,94 km - i jest jedną z najdłuższych w Polsce! Umożliwi przejazd nad ul. Zieloną, drogami dojazdowymi, górskimi potokami i szlakiem migracji zwierząt.
- Na 8,5 km pomiędzy Milówką a Przybędzą niemal połowę długości stanowią obiekty inżynierskie - dwa, dwunawowe tunele o długości 830 i 1000 m oraz prawie kilometrowa estakada - informował katowicki oddział GDDKiA.
Powstały tam również dwa imponujące tunele - jeden o długości kilometra, a drugi 834 metrów. Będą najdłuższe w woj. śląskim. Dołączą one do najdłuższych pozamiejskich tuneli drogowych w Polsce - pierwsze miejsce ustąpią jednak powstającemu przy budowie "zakopianki" tunelowi pod Luboniem Małym - ten będzie miał długość ponad 2 km!
Problemy z drążeniem tuneli
Przypomnijmy, że 8,5-kilometrową trasę ekspresową między Przybędzą i Milówką buduje konsorcjum, którego liderem jest Mirbud S.A. Już na początku inwestycji wiadomo było, że nie będzie prosto. Do wydrążenia były cztery nitki dwóch tuneli w masywie górskim. To najtrudniejszy z elementów tej inwestycji i to właśnie budowa tuneli już na początku przyblokowała i opóźniła tę inwestycję, gdyż doszło do osuwiska w jednym z nich.
Ostatecznie pierwszy, krótszy tunel, został wydrążony jesienią 2022 roku. Niedługo później dołączył do niego drugi tunel. W połowie września 2023 roku zakończył się kolejny etap tej ważnej inwestycji. Za pomocą ładunku wybuchowego została przebita druga nawa 900-metrowego tunelu w ciągu S1.
Teraz prace w obu tunelach są mocno zaawansowane. Jak poinformował inwestor, na betonowanie obudowy zasadniczej tuneli wykorzystano 70 tys. metrów sześciennych betonu oraz 7,7 tysięcy ton stali zbrojeniowej, a podczas ich drążenia wywieziono ponad 650 tys. ton urobku.
Czekamy na obwodnicę Węgierskiej Górki
Budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki to ważna inwestycja nie tylko dla mieszkańców regionu, ale także tysięcy kierowców podążających na Słowację.
Dzięki budowie brakującego, 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 zmniejszy się nie tylko ruch przez centrum Węgierskiej Górki czy Milówki, ale także skróci dojazd do polsko-słowackiego przejścia w Zwardoniu. Nic dziwnego, że na zakończenie inwestycji z niecierpliwością czekają mieszkańcy kilku miejscowości, ale także kierowcy.
Umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld złotych GDDKiA podpisała 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. Z powodu m.in. osuwiska podczas drążenia tuneli prace przeciągnęły się.