Toruń: Czas na przebudowę ul. Olsztyńskiej. Przeszkód już nie ma
Przypomnijmy, że ulica Olsztyńska ma zostać przebudowana na około dwukilometrowym odcinku jednojezdniowym, między skrzyżowaniem z ulicą Czekoladową na granicą Torunia, na dwujezdniową. Realizację tej inwestycji obiecał prezydent Praweł Gulewski, podczas kampanii przed ostatnimi wyborami samorządowymi.
Koszt przebudowy był szacowany na około 145 milionów złotych. W przetargu na wykonawcę tej inwestycji zaoferowane kwoty były jednak niższe. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania. Opiewała na blisko 103 mln zł.
Jest wykonawca przebudowy ulicy Olsztyńskiej: rozprawy przed KIO nie było
Tę ofertę wybrał pod koniec sierpnia Miejski Zarząd Dróg w Toruniu. Nie mógł jednak podpisać umowy z konsorcjum, gdyż odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej skierowała firma Trakcja. Złożyła drugą w kolejności najtańszą ofertę - o 20 mln zł brutto droższą od tej złożonej przez konsorcjum Balzola Polska - Lantania. Odwołaniem Trakcji KIO miała się zająć podczas rozprawy zaplanowanej na czwartek 9 października.
Do rozprawy nie doszło. Trakcja dzień wcześniej wycofała odwołanie. Jej przedstawicieli przekonać miały argumenty MZD o prawidłowości procedury przetargowej.
Tym samym prawomocna stała się decyzja MZD o wyborze konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania jako wykonawcy przebudowy ulicy Olsztyńskiej. W październiku ma zostać podpisana umowa na realizację tego zadania. Wspomniane konsorcjum będzie miało na to 30 miesięcy.
- Inwestycja będzie realizowana w formule "optymalizuj i buduj". W praktyce oznacza to, że w pierwszych miesiącach od podpisania umowy wykonawca zaktualizuje projekt wykonawczy, aby go realizować - wyjaśnia Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
Przebudowa ulicy Olsztyńskiej w Toruniu: oto zakres inwestycji
W ramach przebudowy ulicy Olsztyńskiej zaplanowano:
- budowę dwóch jezdni o szerokości 7 metrów - każda będzie miała po dwa pasy ruchu;
- budowę wiaduktu z kładką pieszo-rowerową nad linia kolejowa nr 27 relacji Nasielsk - Toruń Wschodni;
- rozbiórkę istniejącej nawierzchni ulicy Olsztyńskiej;
- budowę chodników;
- budowę tras rowerowych;
- budowę dróg dojazdowych;
- budowę nowego oświetlenia;
- budowę czterech tzw. skanalizowanych skrzyżowań, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu ulic Ceramicznej i Nowy Przelot;
- wykonanie przepustów na Strudze Toruńskiej wraz z konserwacją rzeki;
- budowę ekranów akustycznych;
- przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, linii energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej.
Warto dodać, że firma Balzola Polska buduje obecnie fragment trasy staromostowej w centrum Torunia między ulicą Dekerta a Czerwoną Drogą. Inwestycja realizowana jest bardzo sprawnie. Prawdopodobnie do końca roku ten fragment trasy zostanie udostępniony do ruchu. Przypadku tu nie ma - firmie Balzola Polska zależy na szybki zakończeniu robót na "saromostówce" i skupieniu się na przebudowie ulicy Olsztyńskiej.