Toruń: Zmiany na Targowisku Miejskim. Jak do niego dojdziemy i dojedziemy, gdzie zrobimy zakupy?
Zmiany na Targowisku Miejskim to oczywiście efekt budowy odcinka trasy staromostowej po jego zachodniej stronie, czyli od strony cmentarza św. Jerzego.
- Zostaliśmy zobowiązani do przekazania 28 lipca wykonawcy tej inwestycji, czyli firmie Balzola, części terenu targowiska potrzebnego pod budowę - wyjaśnia Rafał Lachowicz, prezes miejskiej spółki Urbitor, administrującej rynkiem przy Szosie Chełmińskiej.
Na Targowisku Miejskim w Toruniu: przeprowadzka części stoisk
Zmiany na targowisku zaczęły się już w tym tygodniu. Zniknęły blaszane stoiska z sektora "Zieleniak", znajdujące się wzdłuż zachodniego płotu rynku. Nie oznacza to jednak wyłączenia z handlu tej części targowiska w najbliższe dni.
- Będzie można tu handlować w dzień targowy, czyli w piątek 25 lipca, jak i w sobotę i niedzielę 26 i 27 lipca. Z użytkowania ta część targowiska będzie wyłączona od poniedziałku 28 lipca - podkreśla prezes Lachowicz.
Po zakończeniu budowy trasy staromostowej handel tutaj nie wróci. Około 600 metrów kwadratowych północno-zachodniego fragmentu Targowiska Miejskiego będzie częścią otoczenia nowej arterii.
- Po przekazaniu terenu potrzebnego pod trasę od reszty rynku zostanie oddzielony płotem. Wówczas będziemy mieli pełen obraz sytuacji, ustalimy rozstawienie stoisk. Jesteśmy w stałym kontakcie z handlowcami, będziemy z nimi konsultować ich lokalizacje. Pierwszy test przejdziemy w pierwszy dzień targowy po wprowadzeniu zmian, czyli we wtorek 29 lipca. Mamy obliczone miejsca na targowisku, dla zainteresowanych ich wystarczy - mówi prezes Urbitoru.
Z obliczeń wynika, że w ramach reorganizacji rzędów i ław handlowych w "Zieleniaku” około 30 zostanie przeniesionych z północnej na południową część sektora. Zmieni się też lokalizacja miejsc parkingowych. Z terenu przeznaczonego pod budowę trasy staromostowej zostaną przeniesione pod zadaszenie w północnej części „Zieleniaka”.
Targowisko w Toruniu: od 28 lipca bez dojścia i dojazdu od strony cmentarza
Bardzo poważne zmiany zajdą również w otoczeniu Targowiska Miejskiego. Także będą obowiązywać od poniedziałku 28 lipca. Wówczas zostanie zamknięty wjazd i wejście na targowisko od strony cmentarza św. Jerzego. Dostępne będą te od Szosy Chełmińskiej. To bramy nr 1 i 2 do sektora „Zieleniak” oraz brama i furtki od strony dużego, płatnego parkingu w pobliżu budynku po "Uniwersamie".
Klientom przyjeżdżającym na zakupy na Targowisku Miejskim samochodami zalecane jest ich pozostawienie na bezpłatnych parkingach przy Cinema City oraz płatnych przy Szosie Chełmińskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie rynku.
- Przerażają nas te zmiany - mówi jeden z handlowców z Targowiska Miejskiego (imię i nazwisko do wiad. red.). - Tym bardziej że wchodzą w życie na "Zieleniaku" w najlepszym dla nas okresie, w szczycie sezonu w sprzedaży owoców i warzyw, czyli w lipcu, sierpniu i wrześniu. Mamy nadzieję, że sytuacja jakoś się unormuje. Najważniejsze, byśmy przez te utrudnienia nie stracili klientów.
Budowa trasy staromostowej w Toruniu: jest pierwsza warstwa i krawężniki
A co się dzieje na budowie trasy staromostowej między ulicą Dekerta a Czerwoną Drogą, którą pobiegnie droga wojewódzka nr 553 i która będzie w części nowym fragmentem alei 700-lecia Torunia?
- Na odcinku między ulicami Gałczyńskiego a Dekerta wykonano pierwszą warstwę z kruszywa oraz częściowo ustawiono krawężniki na jezdni oraz na rondzie - wylicza Agnieszka Konus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. - Podobny zakres robót wykonano na południowej jezdni pomiędzy Gałczyńskiego a Czerwoną Drogą. Wykonawca układa kostkę betonową na jezdniach manewrowych i parkingach, na wysokości targowiska. Równolegle wykonywana jest kanalizacja deszczowa i układane są sieci teletechniczne i oświetlenie.
Prace na parkingach na wysokości targowiska są dość zaawansowane. To daje nadzieję na ich udostępnienie za kilka miesięcy, oczywiście o ile będzie możliwość zorganizowania dojazdu do nich.
Przypomnijmy, że budowa trasy staromostowej jest opóźniona o około dziewięć miesięcy. To efekt dodatkowych konsultacji dotyczących jej przebiegu i zakresu inwestycji oraz poważnych zmian w projekcie. Pierwotny termin zakończenia budowy, czyli listopad obecnego roku, jest oczywiście nieaktualny. Trasa ma być gotowa w połowie przyszłego roku.