Tramwaj na Psie Pole z kolejnym opóźnieniem i bez ostatecznego wariantu. Wrocławski ratusz zrobił konsultacje, z których nic nie wynikło

Konsultacje w sprawie tramwaju na Psie Pole trwały od 4 marca do 6 kwietnia. Miasto dostało około dwóch tysięcy opinii od mieszkańców i podsumowuje je. Jednak nic z tego nie wynikło, bo dalej nie wybrano ostatecznego wariantu trasy i korytarza, którędy zostaną poprowadzone tory.
Tramwaj na Psie Pole bez ostatecznego wariantu, konsultacje społecznie nie przyniosły roztrzygnięciaTramwaj na Psie Pole bez ostatecznego wariantu, konsultacje społecznie nie przyniosły roztrzygnięcia
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Paweł Relikowski / Polska Press
Remigiusz Biały
Tramwaj na Psie Pole bez ostatecznego wariantu, konsultacje społecznie nie przyniosły roztrzygnięcia
Tramwaj na Psie Pole bez ostatecznego wariantu, konsultacje społecznie nie przyniosły roztrzygnięcia © Polska Press Grupa | PAWEL RELIKOWSKI / POLSKA PRESS

86 proc. mieszkańców Wrocławia, którzy wypowiedzieli się w konsultacjach społecznych o tramwaju na Psie Pole, chce, aby inwestycja powstała. Rozbieżne są jednak ich argumenty i oczekiwania co do tego, w którym wariancie. W czasie konsultacji społecznych - dotyczących trasy tramwajowej na Psie Pole - wpłynęło około 2 tys. opinii.

Tramwaj na Psie Pole – dwa warianty

Z przeprowadzonych analiz wynikało, że z dziesięciu wstępnie proponowanych wariantów najkorzystniejsze dla tramwaju na Psie Pole są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską.

Obie biegną dalej wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego oraz przez nowy most nad Widawą i tu - w zależności od wariantów: albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303, albo w stronę ronda Lotników Polskich. Te dwa warianty eksperci wskazali w „Studium korytarzowym” – opracowaniu, które w styczniu 2025 r. Urząd Miejski Wrocławia przedstawił mieszkańcom. W porównaniu z pozostałymi, były one najbardziej korzystne.

  • Wariant 1 - liczący około 5,93 km - to trasa prowadząca bliżej Widawy wzdłuż ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. Pętla wstępnie jest zaplanowana przy nieistniejącej jeszcze Trasie Olimpijskiej na wysokości ul. Nowogródzkiej. Według analiz pozwoli na dotarcie do centrum w najkrótszym czasie, omija historyczne centrum Psiego Pola, a prognozy wykazały, że tylko w ciągu doby na tym odcinku trasy korzystałoby z niego ok. 20 tys. pasażerów.
  • Wariant 2 - 5,74 km - prowadzący ul. Krzywoustego przez historyczne centrum Psiego Pola przez rondo Lotników Polskich, ulicą Kiełczowską do pętli bezpośrednio przy cmentarzu Kiełczowskim, według analiz przewiezie na dobę najwięcej – ok. 25 tys. - pasażerów i ma mniej kolizji z zielenią.

Pozostałe warianty obsługiwałyby mniej pasażerów, czas dojazdu do centrum byłby dłuższy, trasy prowadziłyby przez tereny cenne przyrodniczo, wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów i byłyby droższe.

Więcej o tym pisaliśmy tutaj: Psie Pole jak Jagodno. Najpierw buspas potem tramwaj?

– Rozmawialiśmy z mieszkańcami o rekomendacjach ekspertów i dwóch proponowanych wariantach tej inwestycji. Docelowo chcemy tam tramwaje. Ale ciekawym rozwiązaniem, które się pojawiło w konsultacjach jest pomysł poprowadzenia wcześniej Trasy Autobusowej a potem dodanie tramwaju. Mieszkańcy w konsultacjach wskazują, że istniejąca siatka połączeń autobusowych działa tam sprawnie, tylko ważne by „odciąć je od ruchu samochodowego”. Na Psim Polu mieszka obecnie około 24 tys. osób - to, jedno z najbardziej zaludnionych osiedli Wrocławia, które wciąż intensywnie się rozwija – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy mogli zapoznać się z dwoma wariantami, porozmawiać z ekspertami odpowiedzialnymi za analizy i powiedzieć, który z wariantów jest –według nich – najlepszy.

- Mieszkańcy mogli wziąć udział w spotkaniach online i „na żywo”. Część mieszkańców wzięła udział w spotkaniu sondażowym w formie kilkugodzinnych warsztatów, odbyły się też spotkania i warsztaty dla dzieci i młodzieży. Można było też wypełnić e]elektroniczny formularz. Zrobili to dość licznie – dopisała zarówno frekwencja na spotkaniach, jak i przesłane formularze – mówi Krzysztof Ziental z wydziału partycypacji społecznej UM Wrocławia.

W sumie miasto zebrało blisko 2 tys. opinii. Wśród mieszkańców byli też tacy, którzy wskazywali, że w ogóle nie chcą tramwaju. I choć z e-formularza wynika, że 86 proc. wypowiadających się osób chce powstania linii tramwajowej na Psie Pole, mieszkańcy nie wskazali jednak jednoznacznie żadnego z dwóch proponowanych wariantów.

- Pojawiło się trochę obaw i wątpliwości mieszkańców. Dotyczyły one między innymi: ingerencji w tereny zieleni, możliwego hałasu, drgań i innych uciążliwości zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji torowiska – mówi Monika Kozłowska Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej.

Co mieszkańcy sądzą o poszczególnych wariantach?

Wariant W1 jest postrzegany przez część osób biorących udział w konsultacjach jako lepiej dostosowany do obsługi szybko rozwijających się obszarów mieszkaniowych w rejonie ulic Dywizjonu 303 i Litewskiej. Mieszkańcy argumentowali, że linia tramwajowa poprawiłaby nowym osiedlom dostępność do transportu publicznego, zmniejszając zależność od samochodów i zmniejszając korki.

Wśród opinii osób biorących udział w konsultacjach najczęściej pojawiającym się argumentem przeciwko wariantowi W1 trasy tramwajowej jest obawa przed zniszczeniem terenów zieleni i utratą spokojnego charakteru tej części Psiego Pola.

Wskazując na wariant W2 czyli przez rynek osiedla mieszkańcy mówili o tym, że przechodzi przez gęsto zaludnione obszary, gdzie mieści się dużo sklepów i obiektów handlowych. Część osób biorących udział w konsultacjach doceniała fakt, że trasa W2 przechodziłaby przez rondo Lotników Polskich, będące ważnym węzłem przesiadkowym.

Przeciwnicy tego wariantu obawiają się naruszenia historycznego charakteru rynku Psiego Pola i tego, czy poprowadzenie tam tramwaju nie jest potencjalnym zagrożeniem dla stojących tam budynków, które płytkie fundamenty i brakuje tam piwnic. Obawiają się też hałasu, drgań i uciążliwości.

Pętla w pobliżu cmentarza Kiełczowskiego jest postrzegana przez mieszkańców jako zaleta. Sporo osób proponowało też zorganizowanie tam parkingu P&R lub przedłużenie systemu komunikacyjnego do Kiełczowa i innych sąsiednich terenów.

Konsultacje, z których nic nie wynikło

- Konsultacje społeczne nie wskazały jednoznacznie żadnego z wariantów. Dlatego na tym etapie nie zdecydowaliśmy się na ostateczny jego wybór. Zapadła decyzja o przygotowaniu koncepcji dla obu wariantów trasy. To rozwiązanie, w dużo większym stopniu niż studium korytarzowe, rozrysuje trasy, przeanalizuje oba warianty pod kątem technicznym oraz oszacuje wpływ torowiska na ulice i otoczenie – mówi dyrektor Monika Kozłowska-Święconek.

Przyszły projektant będzie miał za zadanie szczegółowo przeanalizować obie trasy także pod kątem poziomu hałasu, drgań, ingerencji w tereny zieleni i propozycji mieszkańców co do usytuowania przystanków. Pozwoli to na przyjrzenie się obawom i zagrożeniom wskazanych przez mieszkańców dotyczących budowy jednej i drugiej trasy. W obu opcjach pętla tramwajowa – zgodnie z sugestiami mieszkańców - będzie usytuowana w rejonie cmentarza Kiełczowskiego.

Przetarg na wykonanie tej koncepcji będzie przygotowany i ogłoszony jeszcze w 2025 roku. Po opracowaniu koncepcji dla obu wariantów wraz z dodatkowymi analizami zostanie podjęta decyzja o wyborze wariantu do dalszego projektowania budowlanego.

Wybrane dla Ciebie

Lublin: Uroczyste wręczenie dyplomów absolwentom Pielęgniarstwa w WSEI. Zdjęcia
Lublin: Uroczyste wręczenie dyplomów absolwentom Pielęgniarstwa w WSEI. Zdjęcia
Pustynia Kozłowska to niezwykłe miejsce na granicy Lubuskiego i Dolnego Śląska. Idealny instaspot w środku lasu!
Pustynia Kozłowska to niezwykłe miejsce na granicy Lubuskiego i Dolnego Śląska. Idealny instaspot w środku lasu!
Szczecin: Kadrowe trzęsienie ziemi w sądach. Odwołani prezesi
Szczecin: Kadrowe trzęsienie ziemi w sądach. Odwołani prezesi
Radomsko: Dotacja dla Hospicjum Dar Serca. 80 tys. zł na projekt
Radomsko: Dotacja dla Hospicjum Dar Serca. 80 tys. zł na projekt
Parlament Ukrainy przyjął ustawę przywracającą autonomię organów antykorupcyjnych
Parlament Ukrainy przyjął ustawę przywracającą autonomię organów antykorupcyjnych
Sędziszowa: 38-latek odpowie za fałszywy alarm
Sędziszowa: 38-latek odpowie za fałszywy alarm
Jak zapowiadają się zbiory warzyw 2025?
Jak zapowiadają się zbiory warzyw 2025?
Rolnicy wnioskują o dopłaty do buhajów. Tyle wniosków już złożono
Rolnicy wnioskują o dopłaty do buhajów. Tyle wniosków już złożono
Najpiękniejsze zamki na Słowacji. 7 niezwykłych zabytków blisko Polski, które po prostu trzeba zwiedzić
Najpiękniejsze zamki na Słowacji. 7 niezwykłych zabytków blisko Polski, które po prostu trzeba zwiedzić
Ostrzeszów: Koszmar w pociągu. W przedziale znaleziono ciało mężczyzny
Ostrzeszów: Koszmar w pociągu. W przedziale znaleziono ciało mężczyzny
Bolesławice w Słupsku, Włynkówko zostaje za miedzą. Ustka i Lębork też zyskają. Historyczna zmiana granic
Bolesławice w Słupsku, Włynkówko zostaje za miedzą. Ustka i Lębork też zyskają. Historyczna zmiana granic
Wrocław: Autokar zderzył się z trzema samochodami osobowymi na ul. Borowskiej. Duże utrudnienia w ruchu
Wrocław: Autokar zderzył się z trzema samochodami osobowymi na ul. Borowskiej. Duże utrudnienia w ruchu