Trwa potężna rozbudowa wrocławskiego lotniska. To największy plac budowy w naszej części Europy
- Aby oddać ogrom tej inwestycji, można śmiało stwierdzić, że jesteśmy największym placem budowy w tej części Europy. W dodatku prace trwają na czynnym lotnisku, przy zachowaniu płynności w obsłudze samolotów i pasażerów – mówi Marcin Ciupa, dyrektor ds. operacyjnych wrocławskiego lotniska.
Beton leje się strumieniami
By sprostać wyzwaniom inwestycji i zapewnić ciągłość prac budowlanych, przy wrocławskim lotnisku zostały postawione dwie przenośne wytwórnie mas bitumicznych i betoniarnia. Na bieżąco produkują one surowiec, który dostarczany jest na plac budowy. Beton posłużył m.in. do budowy trzech zbiorników na deszczówkę, które będą mogły pomieścić łącznie 7 600 kubików wody.
Równolegle trwają też prace na częściach, z których bezpośrednio będą korzystać samoloty. Bliżej terminala trwa budowa drugiej płyty do odladzania samolotów. Zakończyły się już prace ziemne i podłączono kanalizację do odprowadzania glikolu. Teraz układany jest beton i asfalt pod nową płytę.
- Budujemy też nowe drogi kołowania. Jedna – ta prostopadła do drogi startowej już powstała. Co ciekawe jest całkowicie nowa, poprzednią zdarliśmy do zera. Teraz budujemy drugą drogę kołowania, która będzie równoległa do całego pasa startowego a jej długość to 2,5 kilometra. Infrastruktura w strefie operacyjnej to nie tylko lanie betonu. Najwięcej prac wykonuje się pod nim, gdzie już są ułożone sieci na potrzeby odwodnienia czy elektryczne do podłączenia oświetlenia nawigacyjnego. A to bardzo skomplikowane i niezwykle ważne elementy - mówi Andrzej Kus, dyrektor ds. inwestycji w Porcie Lotniczym we Wrocławiu.
Co jeszcze zmieni się na lotnisku we Wrocławiu?
Oprócz tych elementów, to do wykonania będą jeszcze dodatkowa płyta postojowa dla 12 samolotów, droga do szybkiego zjazdu i modernizacja obecnej drogi kołowania. Wszystkie prace mają zakończyć się do grudnia 2026 roku. Aby połączyć nową infrastrukturę do obsługi samolotów z pasem startowym, niezbędne będzie całkowite zamknięcie lotniska jesienią 2025 roku. O tym pisaliśmy w poniższym artykule.
Po tych pracach dwukrotnie zwiększą się: maksymalna liczba samolotów możliwych do obsługi, ale także powierzchnia infrastruktury operacyjnej lotniska – nowych nawierzchni betonowych przybędzie 100 tys. mkw., a asfaltowych 250 tys. mkw.- Po zakończeniu prac budowlanych w strefie operacyjnych, planujemy rozbudowę budynku terminala. Obecnie trwa przetarg, w którym wybierzemy wykonawcę projektu. Chcemy zwiększyć dwukrotnie nasze możliwości. Teraz jesteśmy w stanie obsłużyć 4 mln pasażerów rocznie, a docelowo będzie to 8 mln – mówi Bartosz Wiśniewski, rzecznik prasowy lotniska.