Tylko do niedzieli niezwykła japońska wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie. Jest na niej ponad 300 obiektów
- Prezentujemy dwa światowe unikaty, które nie nawiązują do tych motywów, z których Utamaro zasłynął, to „Sadzenie ryżu” – praca pochodząca z wczesnego okresu twórczości, jedyna znana na świecie odbitka sceny sadzenia ryżu oraz portret konny wodza Minamoto-no Yoritomo na polowaniu, który zasłynął ze znakomitej kompozycji, ale też jest nietypowym przedstawieniem artysty, który zasłynął z portretowania pięknych kobiet – mówiła nam podczas otwarcia wystawy jej kuratorka Beata Romanowicz.
Nie tylko tradycyjne japońskie motywy
Kitagawa Utamaro to jeden z największych mistrzów japońskiego drzeworytu okresu Edo (1603–1868), uchodzący za znawcę i piewcę kobiecego piękna. Był jednym z pierwszych Japończyków, którzy zafascynowali świat zachodni już w XIX wieku. Dziś jego twórczość uznawana jest za wybitny przykład sztuki ukiyo-e.
Na wystawie w MNK Utamaro prezentowany jest głównie jako portrecista, który nader chętnie uwieczniał piękne kobiety tworząc ich subtelne i jednocześnie ekspresyjne portrety. Japoński twórca zasłynął także z charakterystycznego kadrowania postaci, koncentrującego się na fragmentach sylwetek, podkreślając wybrane atrybuty, które miały korespondować z cechami charakteru, od ujęcia do kolan, po nowatorską perspektywę w rysunku twarzy, nazywaną ōkubi-e (obrazy wielkich głów).
Ekspozycję otwierają drzeworyty z kategorii „Wokół dzieci”, to obrazy matek z dziećmi, prezentujące ich wspólne zabawy często z dużym poczuciem humoru. W kolejnych częściach wystawy zwiedzający zobaczą drzeworyty przedstawiające bogów szczęścia, historie miłosne czy obrazy erotyczne. Znalazły się tu także prace o tematyce rodzajowej i pejzaże.
Wystawie drzeworytów towarzyszy pokaz japońskiego rzemiosła artystycznego, m.in. wyroby z laki, przybory do kaligrafii, instrumenty muzyczne oraz strojów: kimon, narzutek haori, płaszczyków podróżnych michiyuki, sandałów geta, wachlarzy, luster czy chust furoshiki wraz z akcesoriami.