Uchwała o SCT w Krakowie już opublikowana. W życie wejdzie 26 czerwca. Po tej dacie nie kupuj już starego samochodu
Urząd przekazał informację, że uchwała z dnia 12 czerwca 2025 r. w sprawie ustanowienia SCT w Krakowie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia publikacji, czyli w czwartek 26 czerwca 2025 r.
SCT: został tydzień na kupno samochodu?
Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać w Krakowie od 1 stycznia 2026 roku.
ZTP podkreśla bowiem w komunikacie o dacie wejścia w życie uchwały: "Ma to znaczenie przede wszystkim dla mieszkańców Krakowa, którzy chcieliby w przyszłości skorzystać ze zwolnienia dla swojego pojazdu. Przed tym dniem (czyli inaczej mówiąc - do środy włącznie) muszą być/zostać właścicielami lub współwłaścicielami samochodu, który będą chcieli potem zgłosić w systemie do zarządzania SCT (po jego uruchomieniu)".
Jak odczytywać informację ZTP i co ona oznacza dla mieszkańców Krakowa (i tylko nich)? Ci, którzy już posiadają niespełniający norm samochód, nie muszą się niczym przejmować. A jeżeli chcieliby takie auto kupić i potem bezkarnie go używać, to muszą to zrobić do 26 czerwca br., czyli momentu, w którym uchwała zacznie obowiązywać. Regulacje dot. SCT obejmą za to od 1 stycznia 2026 roku tych, którzy taki samochód kupią po 26 czerwca, np. w sierpniu lub październiku. Wówczas ci kierowcy z Krakowa będą musieli zapłacić za możliwość jazdy po Krakowie takim pojazdem.
SCT w Krakowie na nowo
Uchwała w sprawie SCT w Krakowie przyjęta została w nocy ze środy (11 czerwca) na czwartek (12 czerwca). Za wprowadzeniem w Krakowie SCT było 24 radnych (radni z klubów Koalicji Obywatelskiej i Lewicy), przeciw – 12, a sześcioro wstrzymało się od głosu.
Przyjęty projekt uchwały SCT w Krakowie zakłada, że do miasta wjadą bez problemów i opłat samochody benzynowe, które spełniają co najmniej normę Euro 4 lub te wyprodukowane od 2005 r., a także samochody z silnikiem Diesla, które mają co najmniej normę Euro 6 lub wyprodukowane zostały od 2014 r. (od 2012 r. dla ciężarówek i autobusów).
Kierowcy spoza Krakowa, posiadający auta niespełniające wymaganych norm, będą mogli wjechać do miasta, ale dopiero po uiszczeniu opłaty – godzinowej (2,5 zł) lub abonamentu miesięcznego (100 zł w 2026 r., 250 zł w 2027 r., 500 zł od 2028 r.). Ten zapis projektu budzi szczególny sprzeciw osób mieszkających poza Krakowem.
Granicą strefy czystego transportu w Krakowie będzie czwarta obwodnica. Oznacza to, że strefa obejmie prawie całe miasto, poza peryferiami.