W jakich branżach najczęściej chcą pracować teraz pracownicy?
Respondenci wskazują, że o atrakcyjności tych branż decydują przede wszystkim takie czynniki jak dobra sytuacja finansowa, reputacja, możliwość rozwoju i równe szanse. Wyniki pokazują też zróżnicowaną ocenę atrakcyjności branż ze względu na demografię, co podkreśla złożoność dzisiejszych oczekiwań wobec pracodawców w Polsce.
Branża motoryzacyjna na szczycie
Branża motoryzacyjna jest liderem w badaniu – 53 proc. respondentów uznaje ją za najbardziej atrakcyjne środowisko pracy. Wysokie miejsca zajęły również sektor AGD oraz produkcja komponentów motoryzacyjnych, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz usług dla biznesu osiągając po 51 proc. wskazań. Poza czołową piątką plasują się sektory farmaceutyczno-kosmetyczne i energetyczne, a co ciekawe - zdecydowanie niższe notowania niż w zeszłorocznej edycji badania uzyskała branża IT z wynikiem 49 proc. wskazań. Stanowi to spadek z pozycji lidera na 9. miejsce w zestawieniu.
– Wyniki te pokazują, że Polacy cenią branże produkcyjne, szczególnie te związane z przemysłem nowoczesnym - mówi Joanna Kolasa z Randstad Polska. - Firmy z tego sektora od lat inwestują w nowoczesne linie produkcyjne, automatyzację i rozwój technologiczny. Dodatkowo, silna obecność międzynarodowych koncernów w Polsce oznacza dostęp do wysokich standardów pracy, jasno zdefiniowanych ścieżek kariery i rozbudowanych pakietów benefitów.
Zestawienie 25 najbardziej atrakcyjnych branż zamykają pracodawcy z sektora utrzymania czystości (36 proc.), handlu detalicznego (35 proc.) i sprzedaży hurtowej (33 proc.).
Atrakcyjność pracodawcy zależy od regionu
Atrakcyjność pracodawców jest zróżnicowana również w ujęciu regionalnym. W Polsce południowej największym uznaniem cieszą się:
- branża elektroniczna i elektrotechniczna (58 proc.)
- motoryzacyjna z wynikiem 56 proc.
W centrum kraju szczególnie wysoko ocenia się sektor:
- budownictwa (59 proc.)
- HR (52 proc.).
W regionie wschodnim liderami są firmy z branży:
- chemicznej (59 proc.)
- energetycznej (58 proc.).
W zachodniej części kraju zwraca uwagę silna pozycja sektora:
- e-commerce (53 proc.),
- sektora farmaceutyczno-kosmetycznego (48 proc.).
Pracownicy północnej Polski wskazują atrakcyjność sektorów:
- surowców i paliwa (44 proc.)
- bankowości i ubezpieczeń (42 proc.)
- Widać więc, że atrakcyjność pracodawców jest silnie osadzona w strukturze gospodarczej poszczególnych województw i obecności konkretnych inwestorów - podkreślają eksperci.
Pokoleniowe różnice w postrzeganiu różnych branż
To, jak oceniana jest atrakcyjność konkretnych sektorów, wyraźnie zależy też od wieku respondentów. Wśród przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób z przedziału 18-24 lata, największym uznaniem cieszy się branża e-commerce, którą wskazuje 63 proc. badanych. Drugim najbardziej atrakcyjnym sektorem jest farmaceutyczno-kosmetyczny (49 proc.), a podium zamyka handel detaliczny z wynikiem 38 proc. wskazań.
Millenialsi w pierwszej kolejności wymieniają aż 3 branże: elektroniczną i elektrotechniczną, AGD oraz motoryzacyjną: wszystkie uzyskały tu po 51 proc. wskazań. Pracownicy z pokolenia X wybrali branżę energetyczną – za atrakcyjną uznało ją 57 proc. respondentów, a kolejne pozycje zajęły ex aequo motoryzacja oraz branża elektroniczna i elektrotechniczna: obie z wynikiem 56 proc.
Zróżnicowanie według płci
Zróżnicowanie ocen atrakcyjności sektorów widoczne jest także w podziale na płeć. Mężczyźni najczęściej wskazują branżę motoryzacyjną – 57 proc., a po niej wymieniają przemysł elektroniczny i elektrotechniczny (56 proc.) oraz AGD (55 proc.). Kobiety natomiast w większym stopniu doceniają sektor farmaceutyczno-kosmetyczny, który uzyskał 54 proc. wskazań, a także medyczny (51 proc.) oraz motoryzacyjny (49 proc.)