Warszawa: Nowa ulica i tramwaj dla Białołęki
Trasa Olszynki Grochowskiej ma połączyć południe i północ Warszawy, omijając centrum Pragi. Według planów, jej realizacja potrwa do ok. 2050 roku. Inwestycja ma usprawnić komunikację między dzielnicami i odciążyć zakorkowane ulice.
Radna Warszawy Agnieszka Borowska zwróciła uwagę na potrzebę budowy drogi wraz z planowaną linią tramwajową na Zieloną Białołękę. - W związku z intensywną rozbudową wschodniej Białołęki i wzrostem liczby mieszkańców zwracam się o to, aby w projekcie budowy linii tramwajowej w śladzie rezerwy terenu pod trasę Olszynki Grochowskiej znalazł się także kompletny układ drogowy - napisała w interpelacji.
Jedyna rezerwa terenu pod drogę i tramwaj
Trasa ma być jedyną szansą na dobre połączenie drogowe osiedli Grodzisk, Lewandów, Derby i Kąty Grodziskie z Kobiałką. Ulica ta mogłaby stać się "kręgosłupem komunikacyjnym" z chodnikami, ścieżką rowerową, linią tramwajową i bezpiecznymi skrzyżowaniami. Obecny układ drogowy w tej części dzielnicy jest niewydolny i nie odpowiada na potrzeby rosnącej liczby mieszkańców.
Będzie skromniejszy wariant
Samorządowcy i mieszkańcy chcieliby, aby wraz z tramwajem powstała cała trasa, prowadząca aż do ul. Zdziarskiej i Mańkowskiej. Sekretarz miasta Maciej Fijałkowski potwierdził, że w ramach projektowania tramwaju na Zieloną Białołękę zostanie zaprojektowany pierwszy etap trasy Olszynki Grochowskiej - od Trasy Toruńskiej do Berensona.
Nie będzie to jednak szeroka "ekspresówka", a droga z jednym pasem w każdą stronę, chodnikami i trasą rowerową. Linia tramwajowa będzie miała 6,5 km długości, a jej budowa ma rozpocząć się w 2028 roku.