Wielka klapa systemu kaucyjnego? Polacy nie wiedzą, jak oddać butelkę
W tym artykule:
Niewielki udział konsumentów w systemie
Z badania wynika, że 85,2% respondentów jeszcze nie korzystało z systemu, a 2,7% nie pamięta, czy miało z nim kontakt.
- Oczywiście brakuje jeszcze rutyny i wygody. System kaucyjny musi stać się elementem codziennych zakupów, tak jak recykling śmieci, by masowo się przyjął. Na razie raczej nie mamy do czynienia z niechęcią wobec idei kaucji. Konsumenci potrzebują czasu, aby ją włączyć w swoje zachowania zakupowe - twierdzi Robert Biegaj, współautor raportu z Shopfully.
Autorzy badania podkreślają, że część osób, które deklarują korzystanie z systemu, może nie rozumieć jego zasad.
- Prawdopodobnie wynika to z niewiedzy, bo żeby po 1 października skorzystać w pełni z systemu, konsument powinien oddać specjalnie oznaczone opakowanie i dopiero wówczas otrzymałby zwrot - wyjaśniają analitycy UCE Research.
Edukacja i wygoda kluczowe dla adaptacji
Obecnie największym wyzwaniem jest edukacja. Badanie z lipca 2025 r. pokazało, że ponad połowa Polaków nie miała pojęcia, jak działa system kaucyjny, mimo że w mediach szeroko o nim mówiono.
- Jeżeli ustawodawca o to lepiej nie zadba, to system kaucyjny będzie kulał. Sama kampania edukacyjna była spóźniona, a jej forma słaba. Bez niej nawet sieci handlowe nie osiągną oczekiwanych efektów - podkreślają eksperci UCE Research.
Niektóre bariery wynikają również z logistyki i dostępności punktów odbioru, zwłaszcza w dużych miastach.
- Komfort użytkowania jest kluczowy. Dostępność punktów odbioru i ich czytelne oznakowanie ma ogromne znaczenie. Osoby, które próbowały bez skutku dokonać takiej czynności, pokazują, że brak spójności w funkcjonowaniu systemu może szybko zniechęcać - zauważa Robert Biegaj.
Perspektywy na przyszłość
Eksperci przewidują, że w ciągu 6-12 miesięcy udział konsumentów w systemie będzie stopniowo wzrastał wraz z poprawą infrastruktury i kampaniami edukacyjnymi.
- Edukacja konsumentów będzie kluczową sprawą dla skutecznego funkcjonowania systemu kaucyjnego oraz osiągnięcia założonych przez ustawodawcę celów ekologicznych. System jest bardzo potrzebny, tylko należy nad tym jeszcze popracować - podsumowują autorzy raportu.
Badanie UCE Research i Shopfully przeprowadzono w dniach 10-14.10.2025 metodą CAWI na próbie 987 Polaków w wieku 18-80 lat, odpowiedzialnych za bieżące zakupy w gospodarstwach domowych.
UCE Research - polska firma badawcza specjalizująca się w analizach konsumenckich, marketingowych i e-commerce. Wykorzystuje nowoczesne metody badawcze, w tym ankiety online (CAWI), dostarczając dane wspierające decyzje biznesowe i marketingowe.Shopfully - globalna platforma pomagająca konsumentom odkrywać promocje i oferty sklepów. Umożliwia retailerom cyfrowe docieranie do klientów oraz analizę skuteczności kampanii i zachowań zakupowych.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!