Wielka klapa systemu kaucyjnego? Polacy nie wiedzą, jak oddać butelkę

Najnowszy raport UCE Research i Shopfully pokazuje, że z systemu kaucyjnego skorzystało dotychczas zaledwie 12,1% Polaków. Eksperci podkreślają, że brak wiedzy i słaba infrastruktura to główne bariery dla popularyzacji systemu, a edukacja konsumentów będzie kluczowa dla jego sukcesu.
Najnowszy raport UCE Research i Shopfully pokazuje, że z systemu kaucyjnego skorzystało dotychczas zaledwie 12,1% PolakówNajnowszy raport UCE Research i Shopfully pokazuje, że z systemu kaucyjnego skorzystało dotychczas zaledwie 12,1% Polaków
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Radosław Dimitrow
Oliwia Marciszewska

Niewielki udział konsumentów w systemie

Z badania wynika, że 85,2% respondentów jeszcze nie korzystało z systemu, a 2,7% nie pamięta, czy miało z nim kontakt.

- Oczywiście brakuje jeszcze rutyny i wygody. System kaucyjny musi stać się elementem codziennych zakupów, tak jak recykling śmieci, by masowo się przyjął. Na razie raczej nie mamy do czynienia z niechęcią wobec idei kaucji. Konsumenci potrzebują czasu, aby ją włączyć w swoje zachowania zakupowe - twierdzi Robert Biegaj, współautor raportu z Shopfully.

Autorzy badania podkreślają, że część osób, które deklarują korzystanie z systemu, może nie rozumieć jego zasad.

- Prawdopodobnie wynika to z niewiedzy, bo żeby po 1 października skorzystać w pełni z systemu, konsument powinien oddać specjalnie oznaczone opakowanie i dopiero wówczas otrzymałby zwrot - wyjaśniają analitycy UCE Research.

Edukacja i wygoda kluczowe dla adaptacji

Obecnie największym wyzwaniem jest edukacja. Badanie z lipca 2025 r. pokazało, że ponad połowa Polaków nie miała pojęcia, jak działa system kaucyjny, mimo że w mediach szeroko o nim mówiono.

- Jeżeli ustawodawca o to lepiej nie zadba, to system kaucyjny będzie kulał. Sama kampania edukacyjna była spóźniona, a jej forma słaba. Bez niej nawet sieci handlowe nie osiągną oczekiwanych efektów - podkreślają eksperci UCE Research.

Niektóre bariery wynikają również z logistyki i dostępności punktów odbioru, zwłaszcza w dużych miastach.

- Komfort użytkowania jest kluczowy. Dostępność punktów odbioru i ich czytelne oznakowanie ma ogromne znaczenie. Osoby, które próbowały bez skutku dokonać takiej czynności, pokazują, że brak spójności w funkcjonowaniu systemu może szybko zniechęcać - zauważa Robert Biegaj.

Perspektywy na przyszłość

Eksperci przewidują, że w ciągu 6-12 miesięcy udział konsumentów w systemie będzie stopniowo wzrastał wraz z poprawą infrastruktury i kampaniami edukacyjnymi.

- Edukacja konsumentów będzie kluczową sprawą dla skutecznego funkcjonowania systemu kaucyjnego oraz osiągnięcia założonych przez ustawodawcę celów ekologicznych. System jest bardzo potrzebny, tylko należy nad tym jeszcze popracować - podsumowują autorzy raportu.

Badanie UCE Research i Shopfully przeprowadzono w dniach 10-14.10.2025 metodą CAWI na próbie 987 Polaków w wieku 18-80 lat, odpowiedzialnych za bieżące zakupy w gospodarstwach domowych.

UCE Research - polska firma badawcza specjalizująca się w analizach konsumenckich, marketingowych i e-commerce. Wykorzystuje nowoczesne metody badawcze, w tym ankiety online (CAWI), dostarczając dane wspierające decyzje biznesowe i marketingowe.Shopfully - globalna platforma pomagająca konsumentom odkrywać promocje i oferty sklepów. Umożliwia retailerom cyfrowe docieranie do klientów oraz analizę skuteczności kampanii i zachowań zakupowych.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Wybrane dla Ciebie
Nowy lek skutecznie zmniejsza uporczywe nadciśnienie
Nowy lek skutecznie zmniejsza uporczywe nadciśnienie
Powszechny składnik produktów spożywczych sprzyja depresji
Powszechny składnik produktów spożywczych sprzyja depresji
Rzadka Wola: Zderzenie na DW nr 270. Przewróciła się ciężarówka
Rzadka Wola: Zderzenie na DW nr 270. Przewróciła się ciężarówka
Biorę marchewkę, dodaję śmietanę i czosnek. 5 minut i surówka gotowa
Biorę marchewkę, dodaję śmietanę i czosnek. 5 minut i surówka gotowa
Włoszczowa: 59-latka padła ofiarą oszustów. Straciła 350 tys. zł
Włoszczowa: 59-latka padła ofiarą oszustów. Straciła 350 tys. zł
Warszawa: Częściowa awaria wody w szpitalu MSWiA na Wołoskiej
Warszawa: Częściowa awaria wody w szpitalu MSWiA na Wołoskiej
Duch służby pozostaje niezmienny. 107. rocznica ustanowienia Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
Duch służby pozostaje niezmienny. 107. rocznica ustanowienia Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
Bełchatów: Ślubowanie pierwszoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 12
Bełchatów: Ślubowanie pierwszoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 12
Kraków zasili energia z Taurona. Prąd popłynie m.in. do MPK, ZDMK i ZZM
Kraków zasili energia z Taurona. Prąd popłynie m.in. do MPK, ZDMK i ZZM
Malbork: Dwa konkursy kulinarne dla uczniów na żywo
Malbork: Dwa konkursy kulinarne dla uczniów na żywo
Kalisz: Nocne zwiedzanie ratusza. Nie zabrakło mrocznych historii
Kalisz: Nocne zwiedzanie ratusza. Nie zabrakło mrocznych historii
Kraków: 21-lecie Klubu Studio na miasteczku studenckim AGH
Kraków: 21-lecie Klubu Studio na miasteczku studenckim AGH