Wrocław: Wicepremier chce metra. Ma zawieźć do celu i dać schronienie

Za sprawą słów wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza, które wypowiedział we Wrocławiu, wrócił pomysł budowy metra w naszym mieście. Co kilka lat temat ten pojawia się w debacie publicznej, ale dopiero teraz, nabrał nowego wymiaru. Nie chodzi już tylko o rozwiązanie problemów komunikacyjnych w jednym z najbardziej zakorkowanych polskich miast. Metro miałoby pełnić również funkcję schronu w sytuacji kryzysowej. Czy we Wrocławiu to możliwe? Koncepcja już kiedyś powstała. I to na 7 różnych linii!
SWIATECZNE METROWraca temat budowy metra we Wrocławiu. Mogłoby ono służyć jako transport zbiorowy, ale i miejsce schronienia w przypadku zagrożenia. Kiedyś już powstała koncepcja metra w stolicy Dolnego Śląska. Zobacz przebieg aż 7 planowanych linii >>>>
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Aleksy Witwicki
Michał Perzanowski
  • Nitka 1
  • Nitka 2
  • Nitka 3
  • Nitka 4
[1/4] Dolnośląskie Centrum Onkologii, Żerniki, Nowe Żerniki (WUWA2), Stadion Miejski, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański). Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Adam Jankowski

Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska

"Metro w 10 miastach w Polsce" - proponuje wicepremier. W tym we Wrocławiu

Jako pierwszy tę koncepcję przedstawił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, który ogłosił plan budowy podziemnej kolei w sześciu, a docelowo dziesięciu polskich miastach, w tym we Wrocławiu. Mówił o tym m.in. podczas XII Dolnośląskiego Kongresu Samorządowego i podczas sobotniego Kongresu PSL.

- Kolej podziemna, która będzie łączyć: dawać usługę transportową, a jednocześnie stanie się miejscem schronienia w razie zagrożenia. Takie metro powinno powstać zarówno w Warszawie, oprócz tego istniejącego, w Łodzi, w Krakowie, we Wrocławiu, w Poznaniu, Gdańsku, Białystoku, w Lublinie - mówił lider PSL, wskazując, że inspiracja przyszła właśnie z Dolnego Śląska.

W jego ujęciu metro nie jest tylko luksusem dużej metropolii, lecz elementem bezpieczeństwa narodowego.

To, co przedstawił jako "kolej podziemną dual-use", oznacza podwójne zastosowanie tuneli:

  • Na co dzień - szybki transport zbiorowy,
  • W sytuacji zagrożeniaschronienie dla ludności, np. w przypadku konfliktu zbrojnego czy klęski żywiołowej.

We Wrocławiu pomysł, jak słyszymy z magistratu, jest oceniany jako "realny i bardzo potrzebny". Przy dużym wsparciu środków rządowych nie powinno być technologicznych problemów z budową metra, jednak o wiele tańszym rozwiązaniem mogłaby być podziemna kolej, która byłaby połączona z istniejącymi liniami.

Dzięki temu mieszkańcy mogliby szybko przesiadać się między pociągami regionalnymi, miejskimi i podziemnymi, korzystając z jednej wspólnej sieci zamiast kilku oddzielnych systemów transportu.

Przykładem z Europy jest Lipsk, który nie posiada tradycyjnego systemu metra. Zamiast tego, miasto z Saksonii korzysta z rozbudowanej sieci komunikacji. Także kolei, która częściowo pełni funkcję podobną do metra. System ma bowiem tunele średnicowe o długości 4 kilometrów, które łączą centrum z innymi dzielnicami, a nawet regionami w całym landzie.

Debata o metrze trwa od lat. Był już nawet wstępny plan linii. Zobacz je

Debata o metrze we Wrocławiu rozpoczęła się na poważnie w drugiej dekadzie XXI wieku. Ówczesny prezydent Rafał Dutkiewicz przekonywał, że miasto ma szansę stać się po Warszawie drugim polskim ośrodkiem z własną linią podziemną. Wskazywał na analizy, które potwierdzały, że warunki techniczne są sprzyjające, a szacunkowy koszt budowy pełnej sieci - 36 km tuneli - mógł wynieść 10-20 mld zł.

Koszty porównywano z budową metra w innych miastach świata:

  • 280 mln zł za kilometr - Singapur,
  • 430 mln zł - Moskwa,
  • 670 mln zł - Warszawa.

Wrocław w tym zestawieniu miał mieścić się pośrodku.

Równocześnie z zachętami do marzeń pojawiały się słowa ostrożności. Były prezydent Wrocławia, a dziś europoseł Bogdan Zdrojewski, przestrzegał, że realna jest tylko jedna linia, np. z Leśnicy do Hali Stulecia.

- To nie jest poważne pytanie. Najlepszy moment startu z metrem minął pięć lat temu - mówił w 2015 roku o ówczesnym referendum miejskim. Odradzał składanie mieszkańcom obietnic, że metro dotrze na Żerniki, Gaj czy Sępolno, bo "w 90 proc. miasta metra po prostu nie będzie".

Wrocław nie będzie jednak drugim po Warszawie miastem z systemem metra, ponieważ to Kraków we wrześniu 2025 roku ogłosił plany budowy dwóch linii.

Nie metro, a podziemne pociągi? Eksperci dyskutowali o tym rok temu

Po latach ciszy temat metra wrócił w 2024 roku. Podczas wrocławskiego Kongresu Samorządowego podpisano list intencyjny dotyczący powołania interdyscyplinarnego zespołu, który miał zająć się koncepcją budowy.

Wiceprezydent miasta Jakub Mazur przekonywał, że metro mogłoby odciążyć szczególnie nowe, dynamicznie rozrastające się osiedla satelitarne. Przyznawał jednak, że to inwestycja "na kilkadziesiąt lat".

Jedną z oczywistych przeszkód dotyczących budowy metra we Wrocławiu są tereny zalewowe.

- Idea metra kiełkowała na politechnice w dawnym Instytucie Geo-Inżynierii, w którym po raz pierwszy w Polsce zastosowano metodę mrożenia. Wtedy podczas prac kopalnianych w kopalni Rudna przeszkodą dla górników były wody gruntowe. Wówczas wykorzystano metodę zamrażania, dzięki temu kontynuowano prace - tłumaczył Jacek Ossowski, hydrogeolog.

Wybrane dla Ciebie
Kraków: Świąteczne jarmarki pod lupą. Ceny potrafią zaskoczyć
Kraków: Świąteczne jarmarki pod lupą. Ceny potrafią zaskoczyć
Kraków: INFLUCENTER, pierwszy sklep Friza, wkrótce otwarcie
Kraków: INFLUCENTER, pierwszy sklep Friza, wkrótce otwarcie
Szczecin: Macewy wracają na cmentarz żydowski. Trwa ważny etap prac konserwatorskich
Szczecin: Macewy wracają na cmentarz żydowski. Trwa ważny etap prac konserwatorskich
Michrów: Uderzył towarzysza biesiady nożem dwa razy w plecy. Sąd zdecydował o tymczasowym aresztowaniu agresora
Michrów: Uderzył towarzysza biesiady nożem dwa razy w plecy. Sąd zdecydował o tymczasowym aresztowaniu agresora
Sulechów: Sprawca kradzieży w markecie zatrzymany
Sulechów: Sprawca kradzieży w markecie zatrzymany
Łódź: Policjanci przejęli ponad kilogram narkotyków i pieniądze
Łódź: Policjanci przejęli ponad kilogram narkotyków i pieniądze
Łódź: Badaczka UM nagrodzona prestiżową nagrodą L'Oréal-UNESCO
Łódź: Badaczka UM nagrodzona prestiżową nagrodą L'Oréal-UNESCO
Zamość: Scena na dziedzińcu została uszkodzona
Zamość: Scena na dziedzińcu została uszkodzona
Lubuskie: Szybka kolej przez Gorzów do Niemiec? Jest pomysł rządu
Lubuskie: Szybka kolej przez Gorzów do Niemiec? Jest pomysł rządu
Sieradz: Zimowy kiermasz charytatywny Stowarzyszenia Mruczychata odbędzie się 6 grudnia
Sieradz: Zimowy kiermasz charytatywny Stowarzyszenia Mruczychata odbędzie się 6 grudnia
Półczno: Fotoradar działa pełną parą. Ponad 1300 wykroczeń
Półczno: Fotoradar działa pełną parą. Ponad 1300 wykroczeń
Badacze UJ: Niedźwiedzi jest więcej, bo lasy zajęły pola uprawne
Badacze UJ: Niedźwiedzi jest więcej, bo lasy zajęły pola uprawne
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥