Tramwaje wracają na kluczową trasę. Będzie szybciej i bardziej komfortowo
Remont lini tramwajowej pomiędzy Placem Grunwaldzkim a Rondem Radosława
Wielka przebudowa torowiska na wiadukcie al. Jana Pawła II nad linią kolejową rozpoczęła się 22 marca br. To jeden z najintensywniej eksploatowanych fragmentów warszawskiej sieci tramwajowej. Długość pojedynczego toru pomiędzy Placem Grunwaldzkim a Rondem Radosława to ponad 1,3 kilometra.
Ze względu na długi czas od poprzedniego remontu, który miał miejsce w 2002 roku, torowisko uległo znacznemu zużyciu. W związku z tym tramwaje zmuszone były poruszać się przy znacznie ogranicoznej prędkości, pokłosiem czego pokonanie mostu wynosiło nawet kilka minut. Po zakończeniu prac, czas przejazdu ulegnie skróceniu, a komfort podróży wzrośnie.
- W tym tygodniu wszystkie prace zostaną zakończone – pora na spawanie, zabudowę i zalewanie położonych szyn specjalnymi żywicami, a także prace brukarskie przy torowisku oraz początek odtwarzania zieleni wokół torowiska. W weekend Tramwaje Warszawskie przeprowadzą testy nowego torowiska – przy użyciu wozu diagnostycznego i tramwaju liniowego - informuje urząd miasta.
To będzie oznaczało koniec podróży z prędkością 10-20 km/h. Tramwaje pojadą z pełną, dopuszczalną przez zarządcę drogi prędkością. Efektem tej zmiany będzie skrócenie czasu przejazdu tramwajów. Roboty związane z zieloną zabudową torów na przyczółkach i rekultywacją zieleni zakończą się wczesną jesienią – wtedy na dojazdach do wiaduktu (na torowisku wykonanym w klasycznej konstrukcji podsypkowej) pojawi się zielony "dywan" z rozchodnika.
Powrót linii sprzed remontu
Od poniedziałku 26 maja na wiadukt wrócą linie, które kursowały tutaj wcześniej:
- 16, 22 - wrócą na trasę Piaski – Miasteczko Wilanów wrócą tramwaje linii ponownie będą jeździły trasą Rondo Wiatraczna – Piaski; 24 Nowe Bemowo – Gocławek,
- 27 - Metro Marymont – Cmentarz Wolski,
- 28 - na swojej stałej trasie, między Osiedlem Górczewska a Dworcem Wschodnim,
- 17- wróci na ulicę ks. J. Popiełuszki i w aleję Jana Pawła II, ale na Mokotowie będzie dojeżdżała do stacji metra Pole Mokotowskie (na skrzyżowaniu alei Niepodległości i Rakowieckiej trwa budowa torowiska tramwajowego),
- z powyższego powodu na trasie zmienionej pozostanie linia 33 – tramwaje będą jeździły z Młocin na plac G. Narutowicza.
Przestaną kursować tramwaje linii 73 i 78 oraz autobusy zastępcze Z17 i Z33.
Uruchomiona zostanie tramwajowa linia uzupełniająca 71 na trasie Plac G. Narutowicza – Filtrowa – L. Krzywickiego – Nowowiejska – Aleja Niepodległości – T. Chałubińskiego – Aleja Jana Pawła II – ks. J. Popiełuszki – Metro Marymont.
Drugą uzupełniającą linią tramwajową będzie 76 – tramwaje o tym numerze zastąpią w rozkładzie kursy "szesnastki" na trasie Miasteczko Wilanów – Muranowska. Składy 76 będą kursowały trasą: Miasteczko Wilanów – Aleja Rzeczypospolitej – Jana III Sobieskiego – Belwederska – Spacerowa – Goworka – Puławska – Marszałkowska – Plac Bankowy – Aleja "Solidarności" – Młynarska – Obozowa – Dywizjonu 303 – Radiowa – Powstańców Śląskich – Nowe Bemowo.
Kolejne remonty
Tegoroczny plan remontowy obejmuje 34 zadania i naprawę lub wymianę blisko 10 km toru pojedynczego, o czym pisaliśmy na początku roku. Po zakończeniu robót na styku Śródmieścia i Żoliborza rozpocznie się remont na pl. Bankowym, gdzie w kilku etapach będzie wymieniony cały węzeł rozjazdowy. To pierwsza duża naprawa w tym miejscu od 16 lat.
Już od czerwca należy spodziewać się także sporych utrudnień od Placu Narutowicza w kierunku Okęcia.
Dzięki zrealizowanym teraz pracom na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II możliwa będzie obsługa komunikacyjna innych tras w czasie kolejnych tegorocznych remontów i inwestycji – zarówno jeżeli chodzi o wyjazdy z zajezdni, objazdy linii tramwajowych, jak i możliwość zapewnienia autobusowej komunikacji zastępczej oraz minimalizacja utrudnień w ruchu kołowym.