Żagań: Polregio stworzy bazę techniczną do serwisowania pociągów
Według informacji Polregio, w Żaganiu powstanie nowoczesne zaplecze serwisowe, w którym przewoźnik będzie realizował przeglądy i naprawy taboru spalinowego.
- Obecnie w województwie lubuskim dysponujemy dwoma punktami utrzymaniowo-serwisowymi - w Żaganiu i Rzepinie. Potrzeby regionu są większe, dlatego chcemy wzmocnić nasze zaplecze i poszerzyć możliwości techniczne lokalizacji w Żaganiu. Umowa na przygotowanie koncepcji architektonicznej to pierwszy krok w tym kierunku - mówi Wojciech Dinges, wiceprezes Zarządu Polregio.
"Powinniśmy unikać nadmiaru". Ekspert ostrzega przed popularnym produktem
Zaplecze techniczne do odtworzenia
- Odtworzenie zaplecza w Żaganiu to inwestycja o dużym znaczeniu strategicznym. Dzięki niej zwiększymy niezależność operacyjną i poprawimy efektywność utrzymania naszych pojazdów - podkreśla Bogusław Molecki, dyrektor Lubuskiego Zakładu Polregio.
Koncepcję architektoniczną wykona BSF Technologia.
Parowozownia została zburzona
Warto przypomnieć, że przez dziesięciolecia w Żaganiu działała parowozownia, która była zapleczem technicznym PKP. Budynek lokomotywowni powstał w 1980 roku. W czasach swojej świetności zatrudniała nawet 1 tysiąc osób i była jednym z największych zakładów pracy. Wielu mieszkańców Żagania pracowało w ogromnym warsztacie przeznaczonym dla lokomotyw.
Była jedną z największych lokomotywowni w Polsce zachodniej, a z pewnością największą w Lubuskiem. Miała aż 24 stanowiska i bramy. Była też związana z magistralą kolejową nr 275 łączącą Wrocław z Berlinem, nazywaną "berlinką".
Tam mógłby być warsztat dla szynobusów
W 2010 lokomotywownia w Żaganiu została na głucho zamknięta i już nikt nie próbował przywrócić jej świetności. Przez chwilę mówiło się, że tam można zorganizować warsztaty dla szynobusów. Byli ludzie, którzy mogli w nich pracować i rozległy teren, ale ten pomysł szybko upadł i dawny zakład zaczął popadać w coraz większą ruinę. W 2015 roku trafił na listę kolejowych obiektów do wyburzenia, a rozbiórka zaczęła się rok później. Nie pomogły monity i odwołania pasjonatów kolejnictwa do konserwatora zabytków i innych instytucji. Dzisiaj po lokomotywowni zostały jedynie sterty gruzów przy ul. Przyjaciół Żołnierza.
Lokomotywownia została zamknięta przez PKP Cargo 1 stycznia 2010 r. 6 lat później, została wyburzona.