Zamieszanie wokół egzaminu zawodowego. Uczniowie apelują o sprawiedliwość
Zaskoczenie na egzaminie zawodowym i błyskawiczna mobilizacja uczniów
Trwa egzamin zawodowy. 2 czerwca 2025 roku odbył się egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zakresie ROL.11 – „Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt”. Jeszcze tego samego dnia w sieci zamieszczono petycję uczniów z prośbą o ponowne rozpatrzenie warunków oceny. W krótkim czasie do powstałej na Facebooku grupy „odwołanie do cke rol 11” dołączyło ponad 1,9 tys. osób. Uczniowie mobilizują się i zapowiadają dalsze działania, jeśli ich głos nie zostanie wysłuchany.
Zdający twierdzą, że jedno z zadań egzaminacyjnych – analiza schematu narządu rodnego lochy – znacząco przekroczyło poziom nauczania w technikum. Ich zdaniem zadanie było na poziomie akademickim i nie odpowiadało wymaganiom podstawy programowej ani treściom zawartym w podręcznikach dopuszczonych przez MEN. W opinii wielu uczniów, nikt nie przygotowywał ich na konieczność interpretowania tak zaawansowanych ilustracji, które przypominają raczej – jak twierdzą – materiały z uczelni weterynaryjnych.
Brak zadań, na które czekali uczniowie. CKE milczy
Dodatkowo uczniowie wskazują, że w arkuszu zabrakło typowych zadań praktycznych, takich jak przygotowanie preliminarza czy dokumentacji unasienniania. To właśnie na tych zadaniach koncentrowała się nauka i przygotowanie do egzaminu w poprzednich latach. Brak takich elementów miał – ich zdaniem – uniemożliwić zdobycie punktów z zakresu, do którego byli realnie przygotowani przez nauczycieli i podręczniki.
W petycji uczniowie wnioskują o:
- obniżenie progu zaliczeniowego dla egzaminu z sesji czerwcowej,
- przeanalizowanie zgodności arkusza z podstawą programową,
- zapewnienie, że przyszłe egzaminy będą odzwierciedlać rzeczywisty poziom nauczania w technikum.
Redakcja zwróciła się do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z prośbą o odniesienie się do petycji i zarzutów uczniów. Do momentu publikacji tego artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.