Zana: najpierw drobny remont, a później gruntowna przebudowa
O przebudowie ul. Zana mówi się do lat. Pierwotnie modernizacja odcinka od Nadbystrzyckiej do Filaretów miała ruszyć w 2019 r.
- Wraz z innymi mieszkańcami Lublina z nadzieją czekam i czekam na generalny remont ulicy – wytyka brak praca Robert Derewenda, przewodniczący klubu miejskich radnych PiS w interpelacji do prezydenta Lublina.
Szef opozycyjnych radnych domaga się remontu ul. Zana.
- Ulica Tomasza Zana posiada poważne koleiny i ubytki w nawierzchni. Do tego wiele z przejść dla pieszych i znaków poziomych jest ledwo widoczna. Stwarza to poważne niebezpieczeństwo zarówno dla kierowców jak i pieszych. Przy skrzyżowaniu ulicy Tomasza Zana z ulicą Nadbystrzycką, od strony Klubu Sportowego Paco znajduje się studnia kablowa, która ma niebezpieczną dziurę. Na wiadukcie, na wysokości osiedla Bolesława Prusa znajduje się dziura na chodniku, która również stwarza niebezpieczeństwo – wskazuje Derewenda.
Ratusz mówi „tak” naprawie jezdni.
- Mając na względzie bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów, Zarząd Dróg Transportu Miejskiego w Lublinie zaplanował w roku bieżącym odnowienie oznakowania poziomego na ulicy Tomasza Zana oraz naprawy punktowe w najbardziej newralgicznych miejscach – przekonuje w odpowiedzi na interpelację radnego Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina.
Projekt z uwagami
Ul. Zana to główna arteria przelotowa LSM-u. Trasa ma, od al. Kraśnickiej do ul. Nadbystrzyckiej, ok. 2 497 m. Znajduje się tam 12 skrzyżowań i 12 zatok autobusowych. Trwają prace przy dokumentacji projektowej przebudowy trasy.
- Termin opracowania dokumentacji przypada na koniec bieżącego roku – informuje Monika Fisz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.
ZDiTM analizuje uwagi zgłoszone przez Radę Dzielnicy Rury.
- Wstępnie opiniuje pozytywnie przyjęte rozwiązania geometryczne, jednak wydanie ostatecznej opinii w sprawie jego zawartości wstrzymuje do czasu otrzymania kopii projektu docelowego organizacji ruchu – czytamy w uchwale RD Rury.
Lista uwag liczy 25 pozycji. Są na niej, m.in:
- funkcjonowanie buspasów tylko w godzinach szczytu
- możliwość parkowania na buspasach (od Nadbystrzyckiej do Filaretów) podczas imprez na Globusie
- dodatkowe doświetlenie wszystkich przejść dla pieszych
- wprowadzenie rozwiązań usprawniających wyjazd i wjazd z ulic: Sawy, Wallenroda, Brzeskiej
- sprzeciw likwidacji zatoki parkingowej na wysokości budynku ul. Karsińskiego 3 (20 miejsc parkingowych)
- usytuowanie przebiegu sieci w pasie drogowym w taki sposób, aby kierowcy nie musieli najeżdżać na pokrywy studzienek
- zmiana lokalizacji zatoki przystankowej umiejscowionej na ul. Zana bezpośrednio przez ul. Nadbystrzycką
Trochę nowe, trochę stare
- Jeśli chodzi o parametry ulicy, to na przeważającym odcinku nie ulegną one zmianie, tzn. na odcinku od ul. Nadbystrzyckiej do ul. Filaretów zostanie utrzymany istniejący przekrój, tzn. jedna jezdnia z czterema pasami ruchu, a na pasach zewnętrznych zostaną wydzielone bus-pasy. Bus-pasy zostaną również zaprojektowane na odcinku od ul. Filaretów do ul. Wileńskiej – opisuje Fisz.
Między Wileńską a al. Kraśnicką jezdnia będzie miała po jednym pasie ruchu wraz z dodatkowym pasem środkowym służącym do skręcania. Na tym odcinku zostały również zaprojektowane miejsca postojowe.
- Przebudowie ulegną istniejące sygnalizacje, a na skrzyżowaniu z ul. Juranda / Wallenroda powstanie nowa sygnalizacja – dodaje Fisz.
Przebudowane zostaną ponadto zatoki dla pojazdów komunikacji miejskiej, sieć odwodnienia ulicy, oświetlenie, trakcja trolejbusowa.
Miliony do wydania
Przebudowa ul. Zana jest częścią projektu „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin”. Wartość projektu oszacowano na 370,5 mln zł. Ma być realizowany w latach 2025-29. Obejmuje - oprócz przebudowy ul. Zana - również m.in. przebudowę al. Unii Lubelskiej, zakup bezemisyjnego taboru.
Szacunkowy koszt przebudowy ul. Zana będzie znany dopiero po wykonaniu projektów architektoniczno – budowlanego oraz wykonawczego.
- Jest to duże przedsięwzięcie i na pewno sięgnie kilkudziesięciu milionów – ocenia Fisz.