Zła sytuacja w oświacie. Dyrektorzy najbardziej boją się tego jednego wyzwania
Nastroje dyrektorów są coraz gorsze
W badaniu "Barometr Edukacji Niepublicznej" aż 52 proc. dyrektorów oceniło sytuację w polskiej oświacie jako raczej złą lub zdecydowanie złą. Kolejne 33,3 proc. określiło ją jako neutralną - "ani dobrą, ani złą". Tylko 13,3 proc. respondentów spodziewa się poprawy w kolejnych miesiącach, choć to i tak nieznaczny wzrost optymizmu względem poprzednich edycji badania.
Jednocześnie przybywa pesymistów - aż 34,7 proc. ankietowanych przewiduje pogorszenie sytuacji w oświacie (dla porównania: w czerwcu było to 26,7 proc.).
Dyrektorzy szkół niepublicznych jako główne problemy systemu wskazują: chaotyczne zmiany w prawie, niedofinansowanie, deficyty kadrowe oraz spadek prestiżu zawodu nauczyciela. Wskazują też na brak strategicznych zmian i słabe zainteresowanie pracą nauczyciela wśród młodych.
Zmiany w prawie przerażają najbardziej
45,3 proc. respondentów uznało "reagowanie na zmiany w prawie mające wpływ na pracę szkoły" za jedno z największych wyzwań. To wyraźny wzrost - w marcu br. taką odpowiedź zaznaczyło 33,3 proc. badanych, a rok wcześniej - 23,9 proc. Dla porównania, najczęściej wskazywanymi wyzwaniami pozostają: dbanie o stabilną sytuację kadrową (68 proc.) oraz budżetową (64 proc.).
- Śledzenie i reagowanie na zmiany w prawie jest ważne dla każdego, kto zarządza szkołą. W ostatnim czasie jednak to zadanie jeszcze awansowało na liście priorytetów dyrektorów szkół niepublicznych. Oprócz zmian w prawie, które dotyczą całej oświaty - często postrzeganych jako chaotyczne i nie do końca przemyślane - sen z oczu dyrektorów spędzają najnowsze propozycje legislacyjne, których efektem byłoby znaczące ograniczenie autonomii szkół niepublicznych - mówi Bartosz Tymiński, Prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego.
I dodaje:
- Na ten efekt wskazaliśmy w ramach konsultacji społecznych, przesyłając resortowi edukacji opinie w sprawie dwóch projektów zmian w ustawie Prawo oświatowe, opatrzonych skrótami UD222 i UD244. To projekty, które ograniczają m.in. prawo szkół niepublicznych do stosowania innych rozwiązań organizacyjnych niż te znane ze szkół publicznych. Uważamy, że taki krok będzie miał negatywny wpływ na różnorodność oferty edukacyjnej w Polsce - ocenia Tymiński.
Badanie "Barometr Edukacji Niepublicznej" zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 25-28 sierpnia 2025 r. Wzięło w nim udział 75 dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. To już 17. edycja badania realizowanego przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe od września 2021 r.