Żory: Budowa wiaduktu. Za rok pojedziemy już nad torami kolejowymi
W tym artykule:
Tak budują nowy wiadukt w Żorach
Po wielu latach zapowiedzi, w sierpniu tego roku rozpoczęła się budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi przy ulicy Dworcowej w Żorach. W ramach projektu powstanie wiadukt drogowy oraz rondo na skrzyżowaniu ulic Dworcowej, Mikołowskiej, Leśnej, Piaskowej i Fabrycznej.
- Budowa wiaduktu w ciągu ul. Dworcowej to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu w Żorach. Choć wiąże się z czasowymi utrudnieniami, docelowo pozwoli na likwidację uciążliwego przejazdu kolejowego i stworzenie nowoczesnego układu komunikacyjnego w tej części miasta - zapowiadali inwestycję żorscy urzędnicy.
Jak podaje PKP PLK, inwestycja zostanie zrealizowana w ramach przebudowy linii kolejowej Pszczyna Żory.
- Dzięki przedsięwzięciu wzrośnie bezpieczeństwo podróży koleją, usprawni się komunikacja w mieście i skróci czas przejazdu na drugą stronę torów bez oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami. Wiadukt zastąpi przejazd w poziomie szyn przy ul. Dworcowej, na liniach kolejowych Żory - Strumień oraz Żory - Pszczyna - przekazuje Katarzyna Głowacka z zespołu Polskich Linii Kolejowych.
- Obiekt będzie dostosowany także do ruchu pieszych i rowerzystów. Zadanie zrealizuje firma Budimex w ramach już prowadzonej inwestycji na linii Pszczyna - Żory - dodaje Katarzyna Głowacka.
Prace warte ponad 55 milionów złotych potrwają do połowy 2026 roku. Do tego czasu mieszkańcy muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami - nie tylko na ulicy Dworcowej, ale także na drogach objazdowych. Objazdy poprowadzono między innymi ulicami Leśną, Miarki i Dębową. Dotychczas spokojne, dziś w godzinach szczytu często się korkują. Dodatkowo jedną z linii autobusowych skierowano właśnie tą trasą, a większość pozostałych, które wcześniej kursowały przez Dworcową, została skrócona do Centrum Przesiadkowego.
Mieszkańcy Żor narzekają na hałas
Mieszkańcy skarżą się jednak na wzmożony ruch i hałas. We wrześniu prezydent Żor, Waldemar Socha, po spotkaniu z przedstawicielami dzielnicy zapowiedział, że zmiany w organizacji objazdów zostaną wprowadzone po zakończeniu wymaganych procedur.
Utrudnienia dotyczą również pieszych. W rejonie ulicy Dworcowej wprowadzono ograniczenia w ruchu, dlatego osoby poruszające się w pobliżu prowadzonych prac powinny zachować szczególną ostrożność.
- W związku z pracami przy budowie wiaduktu na ul. Dworcowej, wytyczone zostały ciągi dla pieszych, które pozwolą im na bezpieczne poruszanie się w tamtym rejonie. Uwaga - ciągi te będą zmieniać swój przebieg w miarę postępu robót budowlanych. Za utrudnienia przepraszamy - przekazał UM w Żorach.
Przebudowa linii kolejowej Pszczyna - Żory
Równocześnie trwa przebudowa linii kolejowej Pszczyna-Żory. W pierwszym etapie, który rozpoczął się w 2024 roku, wykonawca zdemontował tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i perony. Obecnie prowadzone są prace na obiektach inżynieryjnych, wzmacniane jest podtorze pod ułożenie nowych szyn i podkładów, a także przebudowywany jest pierwszy z peronów na przystanku Suszec Kopalnia.
- Efektem inwestycji będzie lepszy dostęp do pociągów na jednotorowej linii kolejowej Pszczyna - Żory i dalej w stronę Rybnika i granicy z Czechami oraz w kierunku Czechowic-Dziedzic, Bielska-Białej i w Beskidy. Nowe, wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów, co pozwoli na wygodniejsze podróże ze stacji Suszec i Radostowice oraz przystanków Suszec Rudziczka, Suszec Kopalnia, Pszczyna Czarków. Obiekty zostaną wyposażone w wiaty, ławki i nowe oświetlenie. Pochylnie i ścieżki naprowadzające umożliwią dostęp osobom z ograniczoną możliwością poruszania się. Orientację w podróży ułatwią nagłośnienie, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy - podkreśla Katarzyna Głowacka.
Wymiana około 18 km torów i sieci trakcyjnej ma zapewnić szybsze przejazdy pociągów. Prędkość zostanie podniesiona do 160 km/h dla składów pasażerskich i do 100 km/h dla towarowych. Dzięki temu skróci się czas przejazdu między Pszczyną a Żorami. Na zwiększenie bezpieczeństwa wpłynie przebudowa 54 obiektów inżynieryjnych (mostów i przepustów) oraz 16 przejazdów kolejowo-drogowych.
Zakończenie inwestycji na linii kolejowej Pszczyna - Żory planowane jest w trzecim kwartale 2026 roku.