Coraz więcej firm eksperymentuje. HR czeka rewolucja
Według najnowszego raportu SD Worx, sztuczna inteligencja zyskuje na znaczeniu w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Już 38 proc. europejskich specjalistów HR regularnie korzysta z narzędzi AI – to wzrost o 5 punktów procentowych w porównaniu z rokiem ubiegłym. Najczęściej wykorzystywane są one w takich obszarach jak projektowanie ścieżek rozwoju zawodowego (19 proc.), rekrutacja (18 proc.) oraz zarządzanie efektywnością przy wsparciu analityki predykcyjnej (18 proc.).
Jednocześnie jedna trzecia organizacji (31 proc.) przyznaje, że już dziś dostrzega konkretne korzyści płynące z wdrożenia AI w procesach HR. To jednak wciąż etap testowania, co eksperci tłumaczą brakiem spójnej strategii i wciąż niewystarczającą wiedzą zespołów.
Polska bada, ale inwestuje ostrożnie
Na tle Europy Polska wypada nieco ostrożniej. Odsetek firm, które inwestują w narzędzia AI w HR, spadł do 26,3 proc. (z 28 proc. w roku poprzednim). Mimo to 44,3 proc. organizacji nad Wisłą deklaruje aktywne eksplorowanie potencjału sztucznej inteligencji w miejscu pracy. To jasny sygnał, że polski biznes dostrzega znaczenie AI i przygotowuje się na jej szersze wdrożenie.
Najczęściej sztuczna inteligencja wspiera działy HR w planowaniu rozwoju kompetencji pracowników. Dzięki analizie danych AI pomaga projektować spersonalizowane ścieżki szkoleniowe. Inne popularne zastosowania to automatyzacja rekrutacji – m.in. przeglądanie aplikacji i tworzenie ogłoszeń – oraz zarządzanie efektywnością.
AI pojawia się także w codziennej obsłudze pracowników. Chatboty odpowiadające na pytania czy narzędzia wspomagające zgodność z przepisami (compliance) to rozwiązania stosowane już przez 16–18 proc. organizacji. Eksperci podkreślają jednak, że pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga odpowiedniego przygotowania i edukacji użytkowników.
Nowe prawo i wysokie kary za nadużycia
Od lutego 2025 roku obowiązują już pierwsze przepisy unijnego rozporządzenia o sztucznej inteligencji. Firmy muszą zapewnić, że AI nie narusza podstawowych praw, a ich pracownicy mają świadomość, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z nowych technologii. W sierpniu 2025 roku wejdą w życie kolejne regulacje, a za ich naruszenie grożą kary sięgające nawet 35 mln euro.
Mimo rosnącej popularności AI, obawy wśród pracowników nie maleją. Aż 39 proc. Polaków sądzi, że AI może doprowadzić do likwidacji miejsc pracy. Prawie tyle samo (36,7 proc.) przyznaje, że nie czuje się wystarczająco przygotowanych, by skutecznie korzystać z tej technologii. Dla 34 proc. głównym problemem są kwestie bezpieczeństwa danych.
Z drugiej strony, rośnie grupa osób regularnie korzystających z AI – to już 23 proc. pracowników, w porównaniu do 18 proc. rok wcześniej. Najczęściej używają AI do tworzenia treści, nauki nowych umiejętności i automatyzacji zadań.
AI to przyszłość HR – ale potrzebne są kompetencje
– Sztuczna inteligencja z pewnością przekształci sposób funkcjonowania działów HR. Nie chodzi tylko o technologię, ale o to, by umieć z niej mądrze korzystać. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w rozwój kompetencji zespołów HR i tworzenie jasnych strategii wdrażania AI w organizacjach – podsumowuje Daniel Idźkowski, dyrektor zarządzający SD Worx Poland.
Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2025 roku w 16 krajach europejskich na próbie 5 625 pracodawców i 16 000 pracowników przez Instytut Badawczy SD Worx. Dostarcza ono reprezentatywnych danych dotyczących wykorzystania AI i wyzwań w obszarze HR w różnych częściach Europy.