E-commerce. Motoryzacja na czele z trzycyfrowym wzrostem

Polski rynek e-commerce nadal dynamicznie się rozwija, obejmując coraz szerszy asortyment towarów. Jak wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w czerwcu br. sprzedaż online wzrosła o 8% rok do roku, a jej udział w całkowitej sprzedaży detalicznej zwiększył się do 8,7% (z 8,2% rok wcześniej). Eksperci Fulfilio, podkreślają, że oprócz stałego wzrostu w kategoriach takich jak żywność i odzież, prawdziwą sensacją jest trzycyfrowa dynamika internetowych zakupów motoryzacyjnych, utrzymująca się od początku roku.
W czerwcu Polacy kupili online aż o 384% więcej produktów z tej kategorii niż w analogicznym okresie rok wcześniej.W czerwcu Polacy kupili online aż o 384% więcej produktów z tej kategorii niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | JAKUB STEINBORN
Eryk Kołodziejek

Stabilny wzrost i rosnące zaufanie Polaków

Choć czasy spektakularnych, pandemicznych skoków w e-commerce minęły, polski rynek wszedł na ścieżkę stabilnego i systematycznego wzrostu. Udział sprzedaży online w całkowitej sprzedaży detalicznej utrzymuje się powyżej 8% i konsekwentnie rośnie w ujęciu rocznym.

– To zdrowa, przewidywalna dynamika, która wyróżnia nas na tle dojrzałych rynków Europy Zachodniej takich jak Niemcy czy Francja, gdzie e-handel rozwija się dziś nieco wolniej – zauważa Rafał Kuczmarski, dyrektor sprzedaży w Fulfilio.
– Dzięki temu w perspektywie kilku lat mamy realną szansę dogonić te kraje pod względem udziału e-commerce w handlu detalicznym, zbliżając się do poziomu kilkunastu, a nawet 20 proc.

Kuczmarski podkreśla, że dzisiejszy wzrost nie opiera się wyłącznie na impulsach zewnętrznych, ale na coraz większym zaufaniu Polaków do zakupów online, rosnącej dostępności asortymentu i coraz lepszej jakości obsługi.

– Ten organiczny rozwój wspierany przez inwestycje w logistykę dostaw i technologie sprawia, że polski e-handel z każdym miesiącem dojrzewa i buduje silne fundamenty na kolejne lata – dodaje.

Motosprzedaż na najwyższych obrotach: fenomen w branży

Czerwiec br. był kolejnym miesiącem zakupowej ofensywy w Internecie. Wartość sprzedaży detalicznej online w cenach bieżących była o 8% wyższa niż rok wcześniej. Na ten wynik wpływ miały przede wszystkim:

  • e-zakupy żywności i napojów (+53% r/r)
  • odzieży i obuwia (+17% r/r)
  • mebli (+12% r/r)
  • farmaceutyków i kosmetyków (+12% r/r)

Jednak to kategoria motoryzacyjna (samochody, motocykle i części do nich) notuje najbardziej imponujące wyniki. W czerwcu Polacy kupili online aż o 384% więcej produktów z tej kategorii niż w analogicznym okresie rok wcześniej. To przełożyło się na skokowy wzrost udziału e-commerce w tej kategorii – z 1% do 4,7% w skali roku. Jest to już piąty miesiąc z rzędu, w którym sprzedaż motoryzacyjna online rośnie w trzycyfrowym tempie.

Ewolucja zakupów motoryzacyjnych online

– Nikogo nie dziwi kupowanie przez internet ubrań, kosmetyków, gadżetów czy jedzenia. Jednak rynek e-commerce otwiera się na nowe grupy towarów, pojawia się coraz więcej sklepów oferujących mniej dostępne wcześniej produkty – komentuje Rafał Kuczmarski z Fulfilio, odnosząc się do dynamicznego wzrostu w motoryzacji.

Ten fenomen wynika z kilku przyczyn:

  • Postępująca digitalizacja społeczeństwa: Polacy coraz pewniej czują się w środowisku online i są gotowi nabywać coraz szerszy asortyment produktów.
  • Rosnąca oferta e-commerce: Mimo spadającej liczby sklepów stacjonarnych, oferta online stale rośnie. Na polski rynek wchodzą zarówno nowi polscy sprzedawcy, jak i zagraniczni gracze. Fulfilio aktywnie wspiera ekspansję firm z Azji, takich jak koreański startup EnoParts, specjalizujący się w sprzedaży używanych i nowych części samochodowych, widząc ogromne zapotrzebowanie w tym segmencie.

Kuczmarski jest przekonany, że dążymy do modelu, w którym salony samochodowe będą pełnić rolę showroomów, a proces zakupowy w większości przeniesie się do sieci. To fundamentalna zmiana, która redefiniuje tradycyjny model sprzedaży pojazdów i części.

Wybrane dla Ciebie

Wrocław: Trwa remont tunelu pod Galerią Dominikańską. Do końca wakacji będą spore korki
Wrocław: Trwa remont tunelu pod Galerią Dominikańską. Do końca wakacji będą spore korki
Na Steam rozpoczęła się uczta dla fanów RPG i strategii 4X. Nie potrwa długo
Na Steam rozpoczęła się uczta dla fanów RPG i strategii 4X. Nie potrwa długo
Wojna o butelki w aptekach. Farmaceuci ostro protestują przeciwko systemowi kaucyjnemu
Wojna o butelki w aptekach. Farmaceuci ostro protestują przeciwko systemowi kaucyjnemu
Rzeszów: Ceny mieszkań. Sprawdź, ile kosztuje m² na poszczególnych osiedlach
Rzeszów: Ceny mieszkań. Sprawdź, ile kosztuje m² na poszczególnych osiedlach
Namysłów: Ciągnik ze zbożem przewrócił się przy domu! Rolnik ukarany mandatem
Namysłów: Ciągnik ze zbożem przewrócił się przy domu! Rolnik ukarany mandatem
Knurów: Wypadek w kopalni Knurów-Szczygłowice. Z jednym z górników nie ma kontaktu
Knurów: Wypadek w kopalni Knurów-Szczygłowice. Z jednym z górników nie ma kontaktu
Pow. gorzowski: Gdzie na dożynki? Tak będą świętować gminy
Pow. gorzowski: Gdzie na dożynki? Tak będą świętować gminy
Lubuskie: PKP wystawiło na sprzedaż ponad 20 nieruchomości. Znamy ich ceny i lokalizacje. Oferty są konkurencyjne
Lubuskie: PKP wystawiło na sprzedaż ponad 20 nieruchomości. Znamy ich ceny i lokalizacje. Oferty są konkurencyjne
Warszawa: F-16 Fighting Falcon na niebie w Święto Wojska Polskiego
Warszawa: F-16 Fighting Falcon na niebie w Święto Wojska Polskiego
Ekspresówka Lublin - Lubartów. Ile zostało już zrobione?
Ekspresówka Lublin - Lubartów. Ile zostało już zrobione?
Zobacz, dlaczego fani go kochają. Zapomniany hit lat 90. z Angeliną Jolie wjechał na Prime Video
Zobacz, dlaczego fani go kochają. Zapomniany hit lat 90. z Angeliną Jolie wjechał na Prime Video
Twórcy wielkiego hitu Steama zdecydowali się na szczerość. Nawet oni nie wiedzą dokładnie, co czeka Peak w przyszłości
Twórcy wielkiego hitu Steama zdecydowali się na szczerość. Nawet oni nie wiedzą dokładnie, co czeka Peak w przyszłości