Orlen stawia na wodór. Kolejna stacja tankowania już działa
Jak podaje spółka stacja jest czynna całą dobę stacja dostosowana jest nie tylko do potrzeb transportu miejskiego i ciężkiego, ale także użytkowników samochodów osobowych.
Orlen konsekwentnie rozwija infrastrukturę tankowania wodoru w Polsce
Grupa Orlen konsekwentnie rozwija infrastrukturę tankowania wodoru w Polsce. W kolejnym kroku realizacji strategii, koncern uruchomił ogólnodostępny obiekt w Wałbrzychu, zlokalizowany obok tradycyjnej stacji paliw Orlen przy ul. Piotra Wysockiego 43. Stacja wodorowa została wyposażona w dwa dystrybutory dla pojazdów ciężkich i autobusów o ciśnieniu 350 bar oraz jeden dla samochodów osobowych o ciśnieniu 700 bar.
To już trzecia stacja tankowania wodoru Orlen w Polsce i kolejny krok w kierunku rozwoju zeroemisyjnego transportu. Nowa inwestycja w Wałbrzychu jest częścią szeroko zakrojonego planu Grupy Orlen na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Europie Środkowej. Koncern systematycznie poszerza sieć ogólnodostępnych stacji, wspierając dekarbonizację transportu i odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na zeroemisyjne paliwa, szczególnie w miastach.
- Ta stacja to więcej niż punkt tankowania, to realny dowód na to, że wodór sprawdza się w komunikacji miejskiej. W Wałbrzychu jest 20 autobusów wodorowych, które tankują tu codziennie. To modelowy przykład tego, że technologia działa w praktyce. Budowa podobnych stacji jest elementem Strategii Orlen 2035, która zakłada zapotrzebowanie wodoru jako paliwa dla transportu, na poziomie 12 tys. ton rocznie w 2035 roku i w sumie 350 tys. ton w całej działalności Grupy Orlen. Aby sprostać tym potrzebom, nasza strategia zakłada portfel projektów produkcji wodoru poprzez proces elektrolizy do łącznej mocy ok. 0,9 GW - powiedział Marcin Wasilewski, członek zarządu Orlen ds. technologii.
Każdego dnia tankowanych jest tam średnio 15 z 20 autobusów wodorowych
Stacja w Wałbrzychu została zaprojektowana z myślą o potrzebach zarówno transportu publicznego, jak i użytkowników indywidualnych. Umożliwia równoległe tankowanie autobusów oraz samochodów osobowych, co pozwala na efektywne wykorzystanie dostępnej infrastruktury. Każdego dnia tankowanych jest tam średnio 15 z 20 autobusów wodorowych, którymi dysponuje MZUK. Umowa podpisana z przewoźnikiem zakłada dostawy ok. 202 tys. kg wodoru w ciągu najbliższych trzech lat, z opcją dokupienia dodatkowego wolumenu.
- Otwarcie stacji tankowania wodoru Orlen w Wałbrzychu to kolejny, ważny etap rewolucji wodorowej w naszym mieście. Tym samym miasto, które kiedyś "stało węglem", dzisiaj bierze głęboki wdech, aby oddychać czystym powietrzem dzięki paliwu przyszłości, jakim jest wodór i oparta na nim gospodarka. Widzimy, że ta technologia przynosi efekty, w postaci cichego, bezemisyjnego i coraz bardziej niezawodnego transportu miejskiego - powiedział Kamil Orpel, Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych w Wałbrzychu.
Na terenie stacji tankowania wodoru przy ul. Wysockiego przygotowano także cztery miejsca na naczepy wodorowe, umożliwiające magazynowanie łącznie do 2700 kg wodoru. Zastosowane rozwiązania zwiększają elastyczność w zarządzaniu dostawami i zapewniają ciągłość pracy stacji, nawet w okresach zwiększonego zapotrzebowania. Bezpieczeństwo stacji dla użytkowników potwierdził Urząd Dozoru Technicznego, który przeprowadził jej badanie z wynikiem pozytywnym.
Rozbudowa sieci stacji tankowania wodoru to jeden z filarów strategii wodorowej Grupy Orlen. Nowe punkty powstają w ramach międzynarodowych projektów współfinansowanych ze środków unijnych z programu Connecting Europe Facility (CEF) i krajowych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które wspierają rozwój bezemisyjnych technologii w regionie. Z tych samych mechanizmów skorzystały również poprzednie inwestycje Orlen - w Poznaniu, gdzie stacja dostarcza wodór do 25 autobusów miejskich w ramach 15-letniego kontraktu z MPK (łącznie 1,8 mln kg wodoru i szacunkowa redukcja emisji CO₂ o 21 tys. ton), a także w Katowicach, gdzie stacja również obsługuje pojazdy osobowe, autobusy oraz pojazdy dostawcze, zapewniając dzienne tankowanie co najmniej 630 kg wodoru.
W Polsce na koniec 2024 roku zarejestrowanych było 379 pojazdów zasilanych wodorem, w tym 88 autobusów.
Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR. Głównym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa.