Pieniądze emeryta po śmierci. Bliscy mogą złożyć wniosek o wypłatę
Jak się okazuje, nie zawsze trzeba zwracać do ZUS emeryturę lub rentę należną za miesiąc, w którym świadczeniobiorca zmarł.
- Wątpliwości nie ma, jeśli listonosz przyniósł świadczenia, gdy uprawniony jeszcze żył. Jest to wypłata należna za dany miesiąc.
- Po śmierci emeryta lub rencisty listonosz nie powinien już wypłacać świadczenia domownikom, tylko zwrócić je do ZUS.
- Jeśli rodzina odebrałaby takie świadczenia, będzie musiała je zwrócić jako nienależnie pobrane - ZUS w takiej sytuacji ustali nadpłatę i będzie dochodził zwrotu wypłaconej kwoty.
- Gdy świadczenie było należne zmarłemu - ZUS wypłaci je osobie uprawnionej, o ile złoży ona wniosek.
- Jeśli emerytura lub renta przekazywane były na rachunek bankowy, zwrócić trzeba te świadczenia, które zostały wypłacone za miesiące następne po tym, w którym zmarł świadczeniobiorca.
W jakiej sytuacji wygasa prawo do emerytury lub renty
Prawo do wypłaty emerytury czy renty kończy się wraz ze śmiercią osoby uprawnionej. Jeśli zmarła ona przed terminem płatności świadczenia i istnieje możliwość jego wstrzymania, ZUS przestaje przekazywać pieniądze od miesiąca śmierci. Jeśli nie było to możliwe, wstrzymanie wypłaty świadczenia następuje w kolejnym miesiącu. W sytuacji, gdy ZUS wstrzymał wypłatę w tym samym miesiącu, w którym nastąpił zgon, wówczas uprawniony członek rodziny może złożyć wniosek o wypłatę świadczenia niezrealizowanego.
Kiedy rodzina może się ubiegać o wypłatę świadczenia po zmarłym członku rodziny
- Prawo do niezrealizowanych świadczeń mają w pierwszej kolejności: mąż, żona lub dzieci zmarłego, jeśli prowadziły z nim wspólne gospodarstwo domowe, w drugiej - małżonek i dzieci, z którymi zmarły nie prowadził gospodarstwa domowego, a w trzeciej – inni członkowie rodziny uprawnieni do renty rodzinnej lub ci, na których utrzymaniu pozostawała osoba zmarła, w razie braku małżonka i dzieci. Niezrealizowane świadczenie to takie, do którego zmarła osoba była uprawniona przed śmiercią, ale go nie pobrała lub nie zostało ono jej wypłacone - podkreśla Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa pomorskiego.
Jeżeli np. ktoś zmarł 1 lipca i ZUS nie wypłacił świadczenia, bo otrzymał informację o zgonie, to niezrealizowaną emeryturę może wypłacić członkom rodziny – ale wyłącznie na ich wniosek.
- Niezrealizowane świadczenie to również takie, gdy osoba złożyła wniosek o emeryturę lub rentę i zmarła zanim ZUS przyznał jej świadczenie. Podobnie jest, gdy złożyła wniosek o ponowne ustalenie wysokości emerytury lub renty, ale przed rozpatrzeniem tego wniosku zmarła - dodaje rzecznik.
Jak złożyć wniosek o wypłatę pieniędzy po zmarłym
Wniosek o niezrealizowane świadczenie (druk ENS) należy złożyć przed upływem 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której ono przysługiwało. Dokumenty, na podstawie których ZUS ustali uprawnienia do niezrealizowanych świadczeń, to np.
- odpis aktu zgonu,
- odpis aktu małżeństwa,
- odpis aktu urodzenia,
- a także te, które potwierdzają prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego lub przyczyniania się do utrzymywania osoby zmarłej.
Niezrealizowane świadczenie to przychód osoby, której ZUS je wypłaci. Dlatego ze świadczenia potrąci podatek, odprowadzi go do urzędu skarbowego, a po zakończeniu roku prześle informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy – PIT 11.