Polska może latać na ekologicznym paliwie. Pomogą nowe technologie
W tym artykule:
Zrównoważone paliwa lotnicze (SAF – Sustainable Aviation Fuel) są kluczowym elementem strategii dekarbonizacji sektora lotniczego. Wprowadzenie unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, będącego częścią pakietu klimatycznego „Gotowi na 55”, obliguje dostawców paliw do zapewnienia co najmniej 2 proc. udziału SAF w mieszankach paliw lotniczych już od stycznia 2025 roku. Do 2050 roku udział ten ma wzrosnąć aż do 70 proc.
To nie tylko cel klimatyczny, ale też ogromna szansa gospodarcza dla krajów takich jak Polska – szczególnie w kontekście bogactwa surowców, stabilnego klimatu inwestycyjnego i dynamicznie rozwijającego się sektora technologii energetycznych.
Honeywell – technologiczny katalizator zmian
Honeywell od lat rozwija i wdraża rozwiązania, które przyspieszają rozwój rynku SAF na świecie. Firma była pionierem komercyjnej produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego, wprowadzając w 2016 roku proces Ecofining, opracowany wspólnie z włoskim koncernem Eni. Obecnie technologia ta jest stosowana w 11 komercyjnych instalacjach na świecie i pozwala zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 80 proc. w porównaniu do tradycyjnych paliw.
Co ważne, SAF wyprodukowane metodą Ecofining może być używane w istniejących samolotach i infrastrukturze paliwowej, bez konieczności kosztownych modernizacji.
Różnorodne technologie, jedno wspólne zadanie
Portfolio rozwiązań Honeywell dla rynku SAF obejmuje nie tylko Ecofining, ale także nowoczesne technologie przetwarzania etanolu (ETJ), a także innowacyjne procesy produkcji tzw. e-paliw, m.in. Fischer–Tropsch Unicracking (FT) i eFining.
– Nasze technologie umożliwiają wytwarzanie SAF z wielu źródeł: od olejów odpadowych i biomasy, przez biogaz i e-metanol, aż po CO₂ i zielony wodór – podkreśla Marek Jagieła, Senior Business Development Manager w Honeywell UOP. – W ten sposób wspieramy nie tylko redukcję emisji, ale i zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego poprzez dywersyfikację surowców i stabilizację podaży paliw.
W Polsce potencjał rośnie, ale bariery nie zniknęły
Mimo ogromnego potencjału Polska nie posiada jeszcze własnych instalacji do produkcji SAF i jest uzależniona od importu, co wiąże się z wyższymi kosztami. Wciąż brakuje też jasnych regulacji krajowych i zachęt wspierających rozwój tego rynku. Udział odnawialnych źródeł energii w transporcie w Polsce w 2023 roku wyniósł zaledwie 6 proc., wobec unijnego celu 14 proc. do 2030 r., z czego 3,5 proc. ma pochodzić z zaawansowanych biopaliw.
Mimo to, pojawiają się pozytywne sygnały. W kwietniu 2025 roku na lotnisku w Katowicach odbyło się pierwsze tankowanie z wykorzystaniem w pełni zrównoważonego paliwa, co pokazuje, że Polska może szybko nadrobić zaległości.
FT Unicracking – kolejny krok w ewolucji paliw SAF
W odpowiedzi na ograniczoną dostępność surowców pierwszej generacji, Honeywell opracował technologię FT Unicracking, która umożliwia wytwarzanie SAF z odpadów komunalnych, biomasy czy CO₂. Proces obejmuje produkcję gazu syntezowego, jego kondycjonowanie, syntezę Fischera-Tropscha oraz uszlachetnianie produktu końcowego.
Rozwiązanie to pozwala uzyskać o 3–5 proc. więcej SAF w porównaniu z innymi technologiami, zapewnia do 20 proc. niższe koszty produkcji oraz generuje mniej odpadów ubocznych.
Technologia FT jest już wdrażana w USA – m.in. w zakładzie DG Fuels w Luizjanie, który ma być największym tego typu ośrodkiem na świecie do 2028 roku.
Globalne partnerstwa i lokalne szanse
Aby przyspieszyć upowszechnianie technologii FT, Honeywell zawarł strategiczne sojusze z Johnson Matthey, GIDARA Energy i SAMSUNG E&A, tworząc kompleksowy system wdrażania instalacji SAF – od surowca po finalne paliwo. Dzięki temu koszty inwestycji mogą być niższe, a czas realizacji projektów krótszy.
Dla Polski, która dysponuje odpowiednimi zasobami i know-how, to sygnał, że wejście do europejskiej czołówki w produkcji zrównoważonych paliw lotniczych jest realne – o ile odpowiednie działania zostaną podjęte już dziś.
SAF jako fundament nowej mobilności
Zrównoważone paliwa lotnicze, obok rozwiązań elektrycznych i wodorowych, są kluczowym filarem ekologicznej transformacji transportu. Honeywell, dzięki swoim zaawansowanym technologiom i międzynarodowym partnerstwom, może odegrać w tym procesie rolę katalizatora – również w Polsce.
Jak podkreślają eksperci, to nie tylko kwestia walki z emisjami, ale także budowania konkurencyjnej gospodarki opartej na innowacjach i zielonych technologiach.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!