Chińskie ciągniki wjeżdżają na polskie pola. Cena kusi, jest jedno "ale"
Wzrost sprzedaży ciągników cieszy producentów, oddech konkurencji z Azji już nie
W lipcu 2025 roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców odnotowano 1034 rejestracje nowych ciągników rolniczych. Jest to wynik znacznie wyższy niż średnia miesięczna z ostatniego roku, która wynosiła 846 maszyn, co czyni lipiec 2025 trzecim najlepszym miesiącem pod względem rejestracji w bieżącym roku.
Porównując te dane z lipcem 2024 roku, widać wzrost o 45%, co przekłada się na 322 zarejestrowane ciągniki więcej. To dobre informacje dla producentów i dilerów maszyn rolniczych.
Rówieśnicy nie wybaczają inności. Czym jest presja dopasowania?
Tendencja wzrostowa utrzymuje się także w dłuższej perspektywie - w okresie od sierpnia 2024 do lipca 2025 zarejestrowano 10 163 ciągniki, co stanowi wzrost o 9,5% w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku, kiedy to liczba rejestracji wynosiła 9279 sztuk.
Wśród najpopularniejszych marek wciąż są John Deere (USA), New Holland (USA), Kubota (Japonia), Deutz-Fahr (Niemcy), Claas (Niemcy). Jednak na liście są i te, które za chwilę mogą namieszać na rynku.
- Możemy zauważyć, że chińskie i azjatyckie ciągniki wybudzają coraz większe zainteresowanie. Odnotowujemy zwiększenie obecności na rynku, analizując chociażby raport rejestracji, który comiesięcznie wypuszczamy - komentuje dla Strefy Agro zastępca prezesa zarządu, dyrektora zarządzającego PIGMiUR Paweł Storzyński.
Ile ciągników z Chin, Indii i Korei sprzedaje się w Polsce?
W raporcie PIGMiUR na temat sprzedaży nowych ciągników (mierzona danymi CEPiK) znajdziemy ciągniki Solis produkowane w Indiach (10. miejsce w lipcu 2025, 49 ciągników, rok temu 31 zarejestrowany w Polsce sztuk).
Są tuż też ciągniki Kioti, które pochodzą z Korei Południowej, w lipcu 28 sprzedanych, sztuk, rok temu w lipcu 5 ciągników. Kolejne w rankingu:
- Lovol z Chin, 23 ciągniki w lipcu 2025, rok temu 12
- LS - marka ciągników rolniczych pochodząca z Korei Południowej, 22 ciągniki w lipcu 2025, rok temu 9
- Symboliczną sprzedaż zaliczyła koreańska marka TYM - 3 ciągniki w lipcu 2025, rok temu 2.
Spadek w rankingu zaliczyła marka Arbos z Chin, jednak ze względu na przejęcie przez Aupax (zmiana marki). Rok temu w lipcu w Polsce zarejestrowano 14 sztuk, teraz jedną. Jeden ciągnik w lipcu ma na koncie rejestracji marka YTO, również z Chin. Rok temu było to 5 sztuk.
Warte uwagi są także dane obejmujące okres od stycznia do lipca 2025. Lider, czyli marka New Holland sprzedała 929 sztuk. Drugi John Deere 779 ciągniki, a zamykający podium Kubota 617.
- Solis - 282 szt., rok temu 214
- LS - 154 szt., rok temu 61
- Lovol - 151 szt., rok temu 50
- Kioti - 119 szt., rok temu 37
Cena kusi, ale rolnicy boją się, kto im naprawi ciągnik z Azji w razie potrzeby
- Myślę, że zwiększone zainteresowanie wynika, tak jak w przypadku aut osobowych, z konkurencyjnych cen. Ta skala nie jest olbrzymia, ale już zauważalna. Chińskie marki oferują ciągniki z silnikami wysokich mocy, automatycznymi przekładniami i co godne uwagi spełniają normy emisji spalin w Europie. Niepewnością jest na pewno dostępność części i serwisu, więc można powiedzieć, że rynek widzi w tych maszynach ostrożny potencjał - komentuje dla Strefy Agro Paweł Storzyński z PIGMiUR.
Podsumowując, popularność azjatyckich marek maszyn rolniczych na europejskim rynku jest napędzana przede wszystkim przez ich konkurencyjną cenę. Chińscy producenci, tacy jak Aupax czy Lovol, oferują ciągniki i kombajny o znacznie niższych cenach w porównaniu do europejskich i amerykańskich gigantów.
Na europejskim rynku rolniczym coraz śmielej pojawiają się marki maszyn z Azji, które zdobywają popularność dzięki konkurencyjnym cenom i rosnącej jakości. Wśród nich można wyróżnić kilku kluczowych graczy, zarówno z Chin, jak i z Indii.
- Aupax (dawniej Arbos): Marka będąca własnością chińskiego koncernu Weichai Lovol, który produkuje szeroką gamę maszyn rolniczych, w tym ciągniki i kombajny zbożowe.
- Lovol (często powiązana z Aupax): Kolejna marka koncernu Weichai, która odnotowuje wzrost sprzedaży w Europie, oferując maszyny o różnej mocy.
- YTO Group: Jeden z największych chińskich producentów ciągników, który dostarcza maszyny o mocy od 25 do ponad 400 KM.
- Foton: Chiński producent znany z traktorów, które zyskują popularność w Europie ze względu na nowoczesny design i oszczędność paliwa.
- Hanwo: Marka, która stosunkowo niedawno zadebiutowała w Polsce, pozycjonując się jako producent ciągników o wyższej jakości, wręcz "premium" na tle innych chińskich maszyn.
Co istotne, coraz częściej nie są to już proste, przestarzałe konstrukcje. Nowoczesne azjatyckie maszyny, takie jak kombajny z systemem rotorowym czy ciągniki o wysokiej mocy, często wyposażone w zaawansowaną elektronikę i nawigację GPS, konkurują z zachodnimi odpowiednikami pod względem technologicznym. Rosnąca jakość wykonania. Wyzwaniem i ostatnim hamulcem pozostaje dostępność części i serwisu, ale i to będzie się zmieniać.