BYD Seal 6 DM-i. Jeździliśmy kolejnym modelem z Chin. Dla kogo to samochód?
W nowym modelu wykorzystano sprawdzony układ napędowy znany z SEAL U DM-i.
BYD Seal 6 DM-i sedan, podobnie jak kombi ma 4840 mm długości i rozstaw osi wynoszący 2790 mm co plasuje go w segmencie D, w którym dominują samochody rodzinne. Za takim charakterem tego modelu przemawia nie tylko 5-miejscowe wygodne wnętrze, ale również mający przynajmniej 490 l pojemności bagażnik.
Częściej na prądzie
W Seal 6 DM-i do napędu wykorzystano technologię Hybrid Super DM (Dual Mode). Są w tym zespole dwa silniki elektryczne, akumulator oraz jednostka benzynowa o pojemności 1,5 l (72 kW).
Technologia Hybrid Super DM działa w dwóch trybach: EV, w którym koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny, oraz HEV czyli mieszanym, elektryczno-spalinowym. W tym drugim przypadku silnik benzynowy dostarcza energię do akumulatora trakcyjnego i silnika elektrycznego, który napędza koła. Ponadto w sytuacjach wymagających dodatkowej mocy tryb HEV może przełączyć się z układu szeregowego na równoległy, łącząc potencjał silnika benzynowego i elektrycznego. Skutkuje to tym, że układ napędowy pracuje jak w samochodzie elektrycznym z zasięgiem do 105 kilometrów.
Inteligentne sterowanie systemami (to właśnie "i" w DM-i) ma sprawiać, że średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 1,5 l/100 km, a łączny zasięg przy pełnym naładowaniu i zatankowaniu benzyny dochodzi do 1500 km. W ten sposób model 6 DM-i stanowi ciekawą alternatywę w codziennym użytkowaniu nie tylko dla tzw. miękkich hybryd, lecz także dla tradycyjnych modeli spalinowych, łącząc możliwości długiego podróżowania z opcją pokonywania wielu tras (szczególnie w mieście) całkowicie bez zużycia benzyny.
Pierwsze jazdy BYD Seal 6 DM-i
Mieliśmy okazję sprawdzić to podczas krótkiego testu i rzeczywiście jest w tym sporo racji, gdyż nasze średnie spalanie nie przekroczyło 5,0 l/100 km. Od razu dodajmy, że jazda odbywała się w bardzo zróżnicowanych warunkach drogowych, w których nie brakowało okazji do działania systemu odzyskiwania prądu. W ten sposób silnik benzynowy tylko niekiedy podładowywał akumulator, a jeszcze rzadziej włączał się bezpośrednio (przy prędkościach powyżej 110 km/h) do napędu kół.
Zauważyliśmy iż technologia Hybrid Super DM oprócz dużej efektywności zapewnia także przyzwoite osiągi. Producent podaje, że Seal 6 DM-i przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 9 sekund i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Nie sprawdzaliśmy wprawdzie przyspieszenia ze stoperem, ale dynamika kombi, którym jechaliśmy była bardziej niż zadowalająca.
Trzeba wiedzieć, że w tym modelu dostępne są dwie konfiguracje napędu Hybrid Super DM. W najtańszej specyfikacji Boost akumulator ma pojemność 10,08 kWh, a maksymalna moc układu wynosi 135 kW (183 KM). To właśnie ta wersja oferuje największy zasięg (wg WLTP) - odpowiednio 1505 km dla sedana oraz 1350 km dla kombi.
Natomiast w wersjach Comfort Lite oraz Comfort modelu Seal 6 DM-i zastosowano większy akumulator o pojemności 19 kWh a moc podniesiono do 156 kW (212 KM). Dzięki temu zarówno sedan, jak i kombi mogą pokonywać dłuższe dystanse wyłącznie na napędzie elektrycznym - odpowiednio 105 km w przypadku sedana oraz 100 km dla Seal 6 DM-i Touring. Zasięg łączny (w cyklu WLTP) wynosi natomiast odpowiednio 1455 km i1350 kilometrów.
BYD Seal 6 DM-i z aerodynamicznym nadwoziem
Nowa "szóstka" ma bardzo opływową sylwetkę z bardzo dobrym współczynnikiem oporu powietrza. Może nie jest uroda rzucająca na kolana, alez pewnością auto ma swój indywidualny styl. Ot, nowocześnie zaprojektowany średniej klasy samochód osobowy. Naszym zdaniem ciekawiej prezentuje się kombi.
Wnętrze tego samochodu, w obu odmianach nadwoziowych jest identyczne oferuje wyszukany, można nawet powiedzieć minimalistyczny design oraz wysokiej jakości materiały wykończeniowe. Centralnym elementem deski rozdzielczej jest ekran systemu infotainment, o przekątnej 12,8 lub 15,6 cala, w zależności od wersji wyposażenia. Przednie fotele mają elektryczną regulację z funkcją zapamiętywania ustawień, a także wentylację i podgrzewanie.
Każda wersja BYD Seal 6 ma m.in. 7 poduszek powietrznych, system Isofix oraz automatyczne ryglowanie drzwi zależne od prędkości. Na liście systemów wspomagania kierowcy są np. czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania oraz kamera 360 stopni, adaptacyjny i inteligentny tempomat, system monitorowania martwego pola, bezpośrednie monitorowanie zmęczenia kierowcy, ostrzeganie i automatyczne hamowanie przy ruchu poprzecznym z tyłu, asystenta utrzymania pasa ruchu, system ostrzegania przed kolizją z przodu i z tyłu, a także ostrzeganie przed niebezpiecznym otwarciem drzwi.
Standardowo oferowana jest 6-letnia gwarancja producenta oraz 8-letnia układu napędowego i akumulatora.
Nasze wrażenia i opinia o BYD Seal 6 DM-i
Seal 6, niezależnie od wersji nadwozia powinien zainteresować przede wszystkim rodziny oraz firmy, które potrzebują tej klasy nowoczesnego samochodu. Zakładając, że jego nowoczesność nie sprawi kłopotu użytkownikom, a przede wszystkim serwisom dość szybko powinien sobie utorować drogę do wcale niemałej grupy potencjalnych użytkowników. Prowadzi się go bardzo przyjemnie. Jest wygodny, cichy, no i ekonomiczny. Wersja Touring przypadła nam bardziej nie tylko z wyglądu, ale również dlatego, że jest bardziej praktyczny chociaż z uwagi na większą niż w sedanie przestrzeń bagażową. Ciekawi nas jednak czy rzeczywiście sprzedaż tej odmiany nadwoziowej będzie na zadowalającym importera poziomie mimo, że konkurentów prawie nie ma, a i ci nieliczni, kto wie jak długo u nas zagrzeją miejsce.