Lakiery samochodowe, których lepiej unikać. Szybko się starzeją

Kolor auta robi wrażenie. Ale uwaga - niektóre już po kilku latach użytkowania mogą robić ponure wrażenie. Wpadki dotyczą nawet najbardziej znanych firm motoryzacyjnych.
A jeśli lakier był już odnawiany, lepiej wiedzieć, czym i jak - zamienniki niskiej jakości potrafią starzeć się błyskawicznie.A jeśli lakier był już odnawiany, lepiej wiedzieć, czym i jak - zamienniki niskiej jakości potrafią starzeć się błyskawicznie.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | SZYMON STARNAWSKI /POLSKA PRESS
Adam Willma

Kupując auto - czy to nowe z salonu, czy używane z ogłoszenia - zwykle patrzymy na kolor, bo to właśnie on robi pierwsze wrażenie. Ale nie każdy lakier jest taki sam, a niektóre starzeją się tak szybko, że po kilku latach auto wygląda, jakby miało za sobą dwie dekady ciężkiej pracy. I mówimy tu nie tylko o tanich samochodach - wpadki zdarzają się nawet największym markom.

Akrylowy relikt z lat 80.

Kto pamięta auta z końcówki PRL-u i początku lat 90., wie, że jednowarstwowe lakiery akrylowe potrafiły trzymać kolor tylko w folderze reklamowym. W praktyce po kilku latach czerwony robił się różowy, a niebieski - wyblakły do szarości. Brak warstwy ochronnej sprawiał, że promienie UV bez litości pożerały pigment. Do tego pojawiało się tzw. kredowanie - powierzchnia matowiała i była chropowata w dotyku, szczególnie na dachu i masce.

Tani metalik - ładny tylko na początku

"Metalik" kojarzy się z elegancją, ale jeśli producent oszczędził na jakości, efekt jest odwrotny. Nierównomierne drobinki metalu, plamisty wygląd i łuszczenie się lakieru na krawędziach - to częsty widok w starszych autach z segmentu budżetowego. A gdy przyjdzie do naprawy po stłuczce, dopasowanie koloru graniczy z cudem.

Biały? Tak, ale nie najtańszy

Biały kolor uchodzi za praktyczny, ale w wersji "ekonomicznej" potrafi po dwóch latach zrobić się żółtawy. Widać to zwłaszcza, gdy obok postawimy nowszy element karoserii - różnica potrafi razić. Niektóre białe lakiery łatwo też łapią zabrudzenia, które nie schodzą nawet po porządnym myciu.

Matowe - piękne, ale kapryśne

Matowe wykończenie wygląda świetnie na zdjęciach reklamowych, lecz w życiu codziennym bywa utrapieniem. Słabszej jakości mat potrafi "nabierać" połysku w miejscach dotykanych ręką lub podczas mycia, a brud wnika w niego jak w gąbkę. Nie powinno się używać do niego zwykłych wosków i past, a specjalistyczne środki są znacznie droższe.

Kolory, które starzeją się najszybciej

Czerwień to królowa problemów - pigmenty są wyjątkowo wrażliwe na słońce i potrafią wyblaknąć w ciągu dwóch-trzech lat. Żółty też nie ma dobrej opinii - pod wpływem UV zmienia odcień, a metaliki bez odpowiedniego klaru pokazują każdą rysę.

Nawet giganci mają swoje wpadki

To nie jest tak, że problem dotyczy tylko tanich marek. Historia zna głośne przypadki:

  • Toyota (2004-2008) - białe i srebrne auta z tego okresu miały defektywną warstwę bezbarwną, która odchodziła płatami. Firma musiała przedłużyć gwarancję lakieru aż do 15 lat.
  • Honda (2006-2011) - czerwień "Milano Red" w Civicach i Accordach blakła do różu w ekspresowym tempie.
  • Nissan (2005-2010) - w modelach Altima i Murano lakier łuszczył się, odsłaniając podkład.
  • Ford (2005-2012) - biały "Oxford White" potrafił zżółknąć już po dwóch latach, zwłaszcza w gorącym klimacie.
  • Mazda (2004-2009) - intensywna czerwień "Velocity Red" blakła i matowiała, szczególnie w Ameryce Północnej.

Jak się ustrzec?

Przy zakupie auta warto zrobić mały "wywiad" - sprawdzić fora motoryzacyjne pod kątem konkretnego rocznika i koloru, obejrzeć karoserię w dobrym świetle i porównać odcienie poszczególnych elementów. A jeśli lakier był już odnawiany, lepiej wiedzieć, czym i jak - zamienniki niskiej jakości potrafią starzeć się błyskawicznie.

Wniosek? Tanie rozwiązania często kończą się drogim przemalowaniem. Czasem lepiej dopłacić do lepszej powłoki i spać spokojnie, niż po trzech latach jeździć samochodem, który wygląda, jakby właśnie wrócił z rajdu po pustyni.

Wybrane dla Ciebie
Malbork: Wypadek podczas prac remontowych. Na robotnika przewróciła się minikoparka
Malbork: Wypadek podczas prac remontowych. Na robotnika przewróciła się minikoparka
Kościerzyna: Prawomocnie skazany za kopanie i bicie pałką psów. Wyrok dla byłego kierownika schroniska dla zwierząt
Kościerzyna: Prawomocnie skazany za kopanie i bicie pałką psów. Wyrok dla byłego kierownika schroniska dla zwierząt
Czy mieszkanie komunalne można przepisać?
Czy mieszkanie komunalne można przepisać?
Żary: Napad na listonosza, rabunek gotówki oraz spalony samochód. Była wielka obława policji
Żary: Napad na listonosza, rabunek gotówki oraz spalony samochód. Była wielka obława policji
Koło: Ponad 10 ton nielegalnego tytoniu zabezpieczone w powiecie kolskim
Koło: Ponad 10 ton nielegalnego tytoniu zabezpieczone w powiecie kolskim
Słupsk: Przed nami ostatnia „Różowa Środa"! Przyjdź i zadbaj o zdrowie!
Słupsk: Przed nami ostatnia „Różowa Środa"! Przyjdź i zadbaj o zdrowie!
Rzeszów: Otwarto filię Głównej Biblioteki Lekarskiej
Rzeszów: Otwarto filię Głównej Biblioteki Lekarskiej
Poznań: Wiedźmin, Cyberpunk i wiele innych. Cosplay na Game Arena 2025. Oto zdjęcia wyjątkowych kostiumów
Poznań: Wiedźmin, Cyberpunk i wiele innych. Cosplay na Game Arena 2025. Oto zdjęcia wyjątkowych kostiumów
Malbork: Wypadek podczas prac remontowych. Na robotnika przewróciła się minikoparka
Malbork: Wypadek podczas prac remontowych. Na robotnika przewróciła się minikoparka
Krzynowłoga: Mężczyzna zabił drugiego śrubokrętem. Do zabójstwa doszło w gm. Krzynowłoga Mała. Jest akt oskarżenia
Krzynowłoga: Mężczyzna zabił drugiego śrubokrętem. Do zabójstwa doszło w gm. Krzynowłoga Mała. Jest akt oskarżenia
Kielce: Wojewódzkie obchody Święta Edukacji Narodowej
Kielce: Wojewódzkie obchody Święta Edukacji Narodowej
Lęknica: Napad, ucieczka, podpalenie auta... To była jedna wielka ustawka?! Nowe tropy w sprawie napadu na listonosza
Lęknica: Napad, ucieczka, podpalenie auta... To była jedna wielka ustawka?! Nowe tropy w sprawie napadu na listonosza