Mieć auto na własność czy je wynajmować? Jest raport
Podejście do własności zmienia się nie tylko wraz z poszerzającą się ofertą rynku motoryzacyjnego, ale i kolejnymi pokoleniami. Jak wynika z raportu Santander Consumer Multirent: "Auto na pokolenia", niemal co trzeci Polak pozytywnie ocenia wynajem samochodu w porównaniu do posiadania go na własność.
Dziewięć procent respondentów oceniło wynajem jako najatrakcyjniejszy wybór ze wszystkich dostępnych na rynku sposobów finansowania, co pokazuje, że Polacy otwierają się na alternatywne formy mobilności.
Opcja ta najbardziej zachęca badanych do siebie brakiem zmartwień o serwis, naprawy czy ubezpieczenie (33 proc. wszystkich respondentów), bo wymienione usługi najczęściej są zawarte w stałej miesięcznej racie.
Zamiast kupować wynajmować
Samochody są obecne w większości polskich gospodarstw domowych, a świat podbijają nowe trendy dotyczące mobilności. Jednym z nich jest CaaS, skrót od ang. car as a service (samochód jako usługa). Zgodnie z nim zamiast kupowania i utrzymywania pojazdu, można zdecydować się na inne formy użytkowania, np. wynajem, carsharing czy subskrypcję.
Aż 31 proc. Polaków pozytywnie ocenia wynajem samochodu w porównaniu do posiadania go na własność, w tym 9 proc. – zdecydowanie pozytywnie, a 22 proc. – raczej pozytywnie. Negatywną ocenę wskazało z kolei 24 proc., a 45 proc. nie potrafi jednoznacznie ocenić tych dwóch form posiadania auta i udzieliło odpowiedzi „nie wiem/trudno powiedzieć”.
Alternatywne możliwości
Rynek motoryzacyjny oferuje wiele różnych rozwiązań w zakresie finansowania samochodu. Alternatywne i nowoczesne formy mobilności zyskują na popularności i otrzymują coraz większą, społeczną aprobatę. 26 proc. ankietowanych sądzi, że najkorzystniejszy jest leasing, w tym 19 proc. wybrało opcję standardową, a 7 proc. – z wysokim wykupem i serwisem. Wynajem zdobył 9 proc. poparcia, a kredyty wskazało 27 proc. Polaków, w tym 15 proc. – gotówkowy, a 12 proc. – samochodowy.
– Wynajem aut wprawdzie nie bije jeszcze w naszym kraju rekordów popularności, jednak zdobywa wśród Polaków coraz większą sympatię. Szczególnie widoczne jest to wśród mężczyzn, gdzie cieszy się on niemal dwukrotnie wyższą popularnością –12 proc. w porównaniu do jedynie 7 proc. pań, które uważają wynajem za najatrakcyjniejszą formę finansowania. Różnice widać także w odniesieniu do grup wiekowych – wynajem zdobył największe poparcie wśród trzydziestolatków (18 proc.) oraz czterdziestolatków (13 proc.), najmniejsze zaś w grupie 18-29 lat – 3 proc. – mówi Joanna Solecka, Dyrektorka Działu Zarządzania Sprzedażą z Santander Consumer Multirent.
Brak zmartwień i elastyczność ważniejsze od własności
Wynajem wiąże się z wieloma korzyściami. 33 proc. respondentów przyznało, że brak konieczności martwienia się o serwis, naprawy czy ubezpieczenie najbardziej przekonuje lub przekonałoby ich do skorzystania z tej usługi. Wskazane elementy są najczęściej wliczone w koszt wynajmu.
Niemal co czwarty ankietowany docenia lub doceniłby brak potrzeby angażowania dużych środków własnych, a co piąty (19 proc.) – możliwość wynajmu auta „na próbę”, przed ewentualnym zakupem. Ten aspekt najbardziej cenią młodzi – wybrało go 33 proc. trzydziestolatków i 32 proc. dwudziestolatków w porównaniu do jedynie 10 proc. czterdziestolatków, którzy zanotowali najniższy odsetek wskazań spośród badanych grup wiekowych. 16 proc. respondentów przekonuje z kolei brak ryzyka utraty wartość pojazdu, a 14 proc. – możliwość częstej zmiany auta bez długoterminowego zobowiązania. Łatwość wymiany na inny model szczególnie doceniają panowie – aż 20 proc. w porównaniu do 8 proc. kobiet. 12 proc. ankietowanych uważa za zaletę wygodną procedurę i minimalne formalności, dostęp do nowych, dobrze wyposażonych modeli samochodów, a także dodatkowe usługi w cenie, jak np. opony zimowe czy assistance 24/7. Dodatki w ramach umowy najczęściej wybierali trzydziestolatkowie (17 proc.), a najrzadziej grupa 18-29 lat – 7 proc. Najmniej badanych (8 proc.) wybrało opcję rezygnacji lub zmiany warunków w trakcie trwania umowy. Aspekt ten dominował w grupie trzydziestolatków – 17 proc. w porównaniu do jedynie 4 proc. seniorów.
Wygoda, tradycja, a może prestiż – co przekonuje Polaków do posiadania własnych czterech kół?
Do zakupu samochodu na własność najbardziej przekonuje Polaków niezależność i swoboda (52 proc.), szczególnie w grupie 18-29 lat, gdzie odpowiedź ta zdobyła najwięcej wskazań – 62 proc. Z kolei 48 proc. postawiło na wygodę i oszczędność czasu w codziennych dojazdach. To jednocześnie najważniejsze aspekty dla pięćdziesięciolatków (60 proc.). Po 33 proc. badanych wybrało większe poczucie bezpieczeństwa i prywatności oraz przyzwyczajenie do tego, że samochód od zawsze był w ich gospodarstwie domowym. Posiadanie własnego auta w rodzinie jest istotne prawie dwukrotnie częściej dla mężczyzn – 44 proc. niż dla kobiet (23 proc.). Niemal co czwarty respondent (23 proc.) nie ma natomiast wygodnej alternatywy. W tej grupie dominowali mieszkańcy wsi (30 proc.). Dla porównania – w małych, średnich i dużych miastach było to kolejno 24, 16 i 15 proc. co wskazuje na wyraźne różnice w ofercie transportu publicznego i wykluczenie komunikacyjne rosnące odwrotnie proporcjonalnie do wielkości miejsca zamieszkania. 14 proc. respondentów uważa, że na dłuższą metę posiadanie samochodu na własność jest bardziej opłacalne. 10 proc. określiło, że to dla nich element statusu społecznego i prestiżu. Najmniejszy odsetek - 6 proc. traktuje auto jako inwestycję lub sposób oszczędzania.
– Posiadanie samochodu na własność wiąże się nie tylko z wieloma dodatkowymi kosztami, ale i czasem, który należy poświęcić na jego serwis, wymianę opon czy naprawy. Wynajmowanie auta to dziś nie tylko sposób na mobilność, ale usługa, która wspiera codzienność i styl życia kierowców. Właśnie dlatego w Santander Consumer Multirent oferujemy naszym klientom długoterminowy wynajem samochodu, który pozwala zaoszczędzić sporo czasu i energii, aby móc zainwestować je w inne obszary życia. Rata jest stała i obejmuje ubezpieczenie, serwis, naprawy, assistance 24/7, auto zastępcze i kartę paliwową. Z kolei na tych, którzy nie chcą wynajmować samochodu, ale chcą uprościć sobie życie, również czekają wygodne usługi, m.in. ubezpieczenia czy centrum likwidacji szkód. W Santander Consumer Multirent każdy kierowca znajdzie coś dla siebie – mówi Joanna Solecka z Santander Consumer Multirent.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Multirent metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-7 czerwca 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.