Parki handlowe w woj. śląskim rosną jak grzyby po deszczu, m.in. w Dąbrowie Górniczej i Tarnowskich Górach. Skąd taka ich popularność?
W tym artykule:
- Brak części wspólnych to przewaga parków handlowych
- Od 2020 roku coraz więcej parków handlowych w Polsce i woj. śląskim
- Park handlowy S1 w dąbrowie Górniczej zastąpi Auchana
- Była Huta Jedność, teraz będzie OTO Park Siemianowice
- Tarnowskie Góry też podążają zgodnie z trendami
- Sosnowiec z nowymi propozycjami dla klientów
Brak części wspólnych to przewaga parków handlowych
Z raportu inwestycyjnego "Parki handlowe i obiekty typu convenience", przygotowanego przez Avison Young oraz Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH), z udziałem wiodących ekspertów w kwestiach prawnych i finansowych- Squire Patton Boggs oraz Forum Zrównoważonego Rozwoju w Polsce (POLSIF), wynika, że na koniec 2019 r. sektor dysponował 1,5 milionem metrów kw. GLA parków handlowych powyżej 5 000 metrów kw.
Pandemia Covid-19 wpłynęła istotnie na postrzeganie tego typu obiektów, które - dzięki swojej konstrukcji - były w stanie sprostać obostrzeniom sanitarnym i w znacznej mierze pozostały otwarte. W przeciwieństwie do tradycyjnych centrów handlowych, parki handlowe oferują bowiem lokale z bezpośrednim dostępem do parkingów i nie posiadają części wspólnych.
Po tym przełomowym momencie, zarówno w nawykach zakupowych konsumentów, jak i w postrzeganiu parków handlowych przez inwestorów, rozpoczął się rozkwit tego sektora. Tylko w latach 2020-2023 podaż wzrosła o kolejne 1,1 miliona metrów kw. GLA, a w pierwszej połowie 2024 r. o dodatkowe 180 tys. metrów kw. Ponadto, zgodnie z zapowiedziami inwestorów, w 2025 r. planowane jest ukończenie około 500 tys. metrów kw. nowych obiektów, co będzie rekordowym wynikiem pod względem nowych realizacji.
Od 2020 roku coraz więcej parków handlowych w Polsce i woj. śląskim
Od 2020 r. rozwój parków handlowych w Polsce znacząco przyspieszył i nie widać oznak spowolnienia. W związku z dojrzałością rynku, ponad 70 proc. nowych projektów zrealizowanych w tym okresie mieściło się w przedziale od 5 tys. do 10 tys. metrów kw. GLA, a inwestorzy koncentrowali się głównie na mniejszych miastach, nienasyconych jeszcze nowoczesną ofertą handlową.
Z ponad 100 takich parków handlowych, 68 zlokalizowanych jest w miejscowościach o populacji poniżej 50 tys. mieszkańców. Większe parki handlowe, od 10 tys. do 20 tys. metrów kw. GLA, stanowiły 32 proc. nowej podaży, podczas gdy 8 projektów od 20 tys. do 40 tys. metrów kw. GLA odpowiadało za 15 proc. nowej powierzchni. Obecnie w Polsce funkcjonuje 260 dużych parków handlowych (o GLA powyżej 5 tys. metrów kw.) o łącznej powierzchni 2,9 miliona mkw. GLA. Szybki rozwój tego formatu podwoił jego udział w nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce do 18 proc., z zaledwie 9 proc. w 2010 r. Co więcej, ponad 80 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej będącej obecnie w budowie to parki handlowe.
W ostatnich latach większość parków handlowych charakteryzowała się mniejszą powierzchnią, wynoszącą ok. 5 tys. metrów kw. GLA. Parki te uzupełniały istniejący krajobraz handlowy lub wprowadzały po raz pierwszy nowoczesne obiekty handlowe do mniejszych miast. Obecnie obserwujemy zmianę w kierunku realizacji większych inwestycji.
W trakcie budowy lub rozbudowy jest 35 dużych parków (powyżej 5 tys. metrów kw. GLA), a 13 z nich przekracza 10 tys. metrów kw. GLA. Największym parkiem handlowym będącym obecnie w budowie jest PH Osada w Żyrardowie (33 tys. metrów kw. GLA). Parki handlowe przekraczające 10 tys. metrów kw. GLA stanowią 57 proc. nowej powierzchni handlowej realizowanej w tej kategorii, co podkreśla rosnący trend w kierunku budowania większych formatów.
Większe parki handlowe stały się ciekawą alternatywą dla tradycyjnych regionalnych centrów handlowych, oferując najemcom niższe koszty operacyjne i umożliwiając im ekspansję na rynki, które wcześniej były dla nich niedostępne. Trend ten obejmuje zróżnicowaną gamę najemców, szczególnie w sektorze mody ekonomicznej oraz gastronomii, a także dostawców usług, takich jak siłownie, place zabaw, a nawet placówki opieki nad dziećmi.
Dynamiczny wzrost podaży małych parków handlowych oraz centrów codziennych zakupów typu convenience o powierzchni od 2 000 do 5 000 metrów kw. GLA potwierdza rosnącą atrakcyjność tego formatu na polskim rynku. Całkowite zasoby tego typu obiektów w Polsce szacowane są na 1,1 miliona metrów kw. GLA.
Ta szybka ekspansja, szczególnie w miastach o populacji od 10 do 50 tys. mieszkańców, skłania sieci handlowe, które wcześniej nie były obecne w mniejszych inwestycjach, do rozważenia opcji wejścia do takich obiektów.
W większych aglomeracjach rozwój formatu convenience wpisuje się w koncepcję 15-minutowego miasta, której celem jest zapewnienie dostępu do podstawowych usług i sklepów w najbliższej okolicy. W ostatnich latach zainteresowanie inwestorów, deweloperów i najemców parkami handlowymi oraz mniejszymi centrami typu convenience, zaprojektowanymi z myślą o szybkich, codziennych zakupach, utrzymuje się na wysokim poziomie.
- Lubię robić zakupy w parkach handlowych. Dlaczego? Nie muszę się przeciskać między klientami, jak to dzieje się w dużych centrach handlowych, nie ma tylu bodźców zewnętrznych, reklam, zachęcania, by kupić to czy tamto. Wchodzę tylko do tych sklepów, którymi jestem zainteresowana. To duży plus - przyznaje Magdalena Jędryczko z Sosnowca.
Park handlowy S1 w dąbrowie Górniczej zastąpi Auchana
Potwierdzeniem tych trendów jest inwestycja Grupy Saller, która zdecydowała się zainwestować w nieczynny obiekt byłego centrum handlowego Auchana przy DK94 w Dąbrowie Górniczej. Przez cztery ostatnie lata konstrukcja przy ul. Porozumienia Dąbrowskiego 1980 niszczała.
Dziś w ekspresowym tempie w miejscu starego centrum handlowego powstają nowe przestrzenie handlowe. Istniejący budynek o powierzchni ok. 15 tys. 590 metrów kw. został częściowo rozebrany. Pozostała część (ok. 10 tys. metrów kw.) została poddana przebudowie oraz rozbudowie. Docelowa powierzchnia realizowanego pierwszego etapu inwestycji wyniesie ok. 17 tys. 770 metrów kw. Wykonawcą rozbudowy jest gliwicka spółka Kamiński Budownictwo.
Park handlowy S1 zostanie zrealizowany bez wewnętrznego pasażu handlowego. - By ułatwić zakupy klientom będą oni mogli wejść do każdego sklepu bezpośrednio z parkingu. Parking poddany zostanie kompletnej renowacji. Miejsca zostaną wyrównane i poszerzone, aby ostatecznie zaoferować klientom ponad 500 wygodnych i nowoczesnych miejsc postojowych. Będzie to tzw. zielony parking, czyli wykonany z płyt ażurowych obsianych trawą - informują przedstawiciele Grupy Saller.
W nowym parku S1 pojawi się sklep Jula, oferujący szeroką gamę produktów do domu i ogrodu. Klienci będą mogli zrobić zakupy m.in. w sklepach: Villaro, Rossmann, Woolworth, Maxi Zoo, Anni Home. Znajdą się też lokale oferujące odzież, obuwie, elektronikę, artykuły drogeryjne, dyskonty niespożywcze, artykuły dla zwierząt. - Ze względu na doskonałe usytuowanie obiekt cieszy się olbrzymim zainteresowaniem zarówno ogólnopolskich brandów, jak również regionalnych najemców. Komercjalizacja jest w toku i postępuje planowo, a do najemców obiektu dołączyli m.in. sieć odzieżowa Diverse oraz sklep RTV Euro AGD. Operatorem spożywczym będzie niemiecki dyskont Aldi - przekazała Grupa Saller. Nowy park handlowy ma zostać otwarty jeszcze w 2025 r.
To właśnie w Dąbrowie Górniczej powstał pierwszy w Polsce park handlowy pod nazwą – Vendo Park. Został otwarty 29 czerwca 2018 roku. Był to jednocześnie pierwszy park handlowy w tym mieście. W dąbrowskim Vendo Parku otworzył się również pierwszy sklep sieci TEDi w naszym kraju. Inwestorem była spółka Trei Real Estate Poland z Warszawy, a Vendo Park powstał na działce o powierzchni 2,4 hektara. Wykonawcą prac była katowicka spółka Inwestdom.
W ubiegłym roku swoje podwoje otworzył tu również Lark Park przy ul. Piłsudskiego 87B w Gołonogu, gdzie zakupy zrobimy m.in. w Biedronce, Actionie czy Media Markcie.
Była Huta Jedność, teraz będzie OTO Park Siemianowice
W Siemianowicach Śląskich rozpoczęła się natomiast budowa nowoczesnego OTO Parku Siemianowice. Teren po Hucie Jedność zmieni się w przestrzeń z 45 sklepami, nowoczesnym fitness klubem oraz dużym parkingiem. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2026 r. W nowym obiekcie zatrudnienie znajdzie około 200 osób. Co więcej, inwestorowi zależy, aby w parku znalazły się również lokalne firmy.
OTO Park Siemianowice powstaje obok Placu Skargi, u zbiegu ulic Katowickiej, Staszica i Waryńskiego, około 650 metrów od rynku miejskiego. Za stworzenie centrum odpowiedzialne są dwie firmy: Acteeum Group oraz Falcon Investment Management.
Jak informuje Acteeum Group, większość powierzchni jest wynajęta. Wskaźnik komercjalizacji wynosi obecnie 86 proc. - Finalizowane są umowy z dużymi, międzynarodowymi sieciami z branży modowej, fitness oraz home&deco. Trwa proces pozyskiwania najemców, też lokalnych, zwłaszcza w zakresie oferty gastronomicznej i usługowej - przekazało Acteeum. Pojawią się też sklepy: Lidl, New Yorker, Sinsay, Cropp, House, Smyk, Deichmann, CCC, 4F, Martes Sport, Drogeria DM, Rossmann, Empik, Dealz, Maxi Zoo czy Media Expert.
Tarnowskie Góry też podążają zgodnie z trendami
W Tarnowskich Górach również trwa budowa kolejnego parku handlowego. Obiekt powstaje przy ulicy Zagórskiej. Do połowy 2021 roku działał tam hipermarket sieci Tesco, z czasem zaczęli znikać kolejni najemcy. Inwestycja ma zostać ukończona jeszcze pod koniec 2025 roku.
Nowy obiekt handlowy pojawi się tuż przy istniejących dwóch parkach handlowych oraz markecie sieci Kaufland. Nowy park handlowy ma być podzielony na dwie części.
- Obiekt zlokalizowany jest w sąsiedztwie dwóch istniejących już parków Grupy Saller oraz marketu Kaufland oraz stacji BP. Po transformacji powstanie nowy park handlowy o powierzchni ponad 15.000 m2, który doskonale uzupełni synergię najemców z pozostałymi obiektami handlowymi- informuje spółka Saller Polbau, której inwestycja powstaje w Tarnowskich Górach.
W nowym obiekcie swoje miejsce mają znaleźć najemcy z branż odzieżowej, kosmetycznej, a także spożywczej. W sumie będzie to około 20 najemców. Prawdopodobnie otworzy się także trzeci w mieście sklep sieci Lidl.
W dzielnicy Lasowice, powstaje park handlowy Smart Park Tarnowskie Góry. Obiekt jest budowany obok funkcjonujących marketów Lidl oraz stacji benzynowej.
Smart Park Tarnowskie Góry udostępni 3300 mkw. powierzchni do wynajęcia, na której znajdą się zarówno punkty usługowe, jak i sklepy znanych marek. Wśród najemców mają pojawić się popularne sieci handlowe oraz mniejsze, lokalne firmy, co ma zapewnić szeroki wybór dla klientów. Pełna lista najemców zostanie ujawniona w nadchodzących miesiącach. Otwarcie Smart Park Tarnowskie Góry przewidziano na drugą połowę 2025 roku.
Sosnowiec z nowymi propozycjami dla klientów
Sosnowiec też wypełnia się nowymi parkami handlowymi. Zakończyła się już w pełni komercjalizacja AuraParku w Sosnowcu, który powstał przy ulicy Norwida w sąsiedztwie centrum handlowego Plejada. Komplet najemców to: Mediaexpert, Action, Tedi oraz Dealz.
Tłumy klientów szturmują również nowy park handlowy przy ul. Andersa. Nowy obiekt handlowy budowany powstał w 2024 roku na terenie o powierzchni około 2 hektarów. Powstał tu budynek handlowo-usługowy wraz z parkingiem ze 140 miejscami. Powierzchnia obiektu wynosi prawie 5 tys. mkw. Kluczowymi najemcami są tutaj: Biedronka, Rossmann, Pepco i Woolworth.