"Faust" z Opery Wiedeńskiej w polskich kinach
Oparta na nieśmiertelnym dramacie Goethego opera Gounoda pozostaje jedną z najczęściej wystawianych w historii gatunku. Mit o uczonym, który zaprzedaje duszę diabłu w zamian za młodość i miłość, fascynuje twórców od stuleci. Wiedeńska inscenizacja, przygotowana w czasie pandemii (2021), łączy szacunek dla tradycji z nowoczesną i miejscami prowokacyjną wizją sceniczną.
W tej operze miłość i namiętność splatają się z dramatem kuszenia i moralnego upadku. Reżyser Frank Castorf przenosi historię do burzliwego, wyzwolonego Paryża lat 60. XX wieku, tworząc spektakl odważny, wielowarstwowy i pełen odniesień kulturowych. W tytułową partię Fausta wcieli się peruwiański tenor Juan Diego Flórez, a rolę Małgorzaty kreuje australijska sopranistka Nicole Car. Za pulpitem dyrygenckim stoi Bertrand de Billy – uznany interpretator muzyki francuskiej. W roli Mefistofelesa występuje polski bas Adam Palka, którego kreacja zdobyła entuzjastyczne recenzje.
Adam Palka po raz pierwszy wystąpił na scenie The Metropolitan Opera w Nowym Jorku w roli Komandora w „Don Giovannim” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Polski śpiewak wziął udział w dziewięciu przedstawieniach tej opery na przełomie września i października 2025 roku pod batutą Yannicka Nézet-Séguina.
W sezonie 2025/26 Adam Palka powróci na scenę Wiener Staatsoper, gdzie wcieli się w postać Rajmunda w „Łucji z Lammermoor” Gaetana Donizettiego. Wystąpi także w Royal Opera and Ballet w Londynie jako Pimen w „Borysie Godunowie” Modesta Musorgskiego.
Publiczność Staatsoper Stuttgart, z którą artysta jest związany na stałe jako solista, zobaczy go w szeregu prestiżowych ról: Komandora i Sarastra w operach Mozarta, Rodolfa w „Lunatyczce” Vincenza Belliniego oraz Timura w „Turandot” Giacoma Pucciniego.
Polscy melomani będą mogli ponownie usłyszeć śpiewaka w lutym 2026 roku w Filharmonii Narodowej, gdzie wykona partię basową w XIII Symfonii b-moll op. 113 „Babi Jar” Dmitrija Szostakowicza.