Wirtualna galeria podczas zakupów. Obrazy z Muzeum Narodowego na wielkim ekranie
Dziś w Centrum Handlowym Promenada zainaugurowano projekt pod hasłem "Galeria w Galerii". To inicjatywa firmy iPoster, dzięki której arcydzieła polskiego malarstwa zawitają do galerii handlowych w całym kraju. Głównym partnerem projektu jest Muzeum Narodowe w Warszawie.
Badanie przeprowadzone na zlecenie iPoster wykazało, że w Polsce galerie handlowe są znacznie popularniejsze niż galerie sztuki. W roku 2024 aż 37 procent Polaków ani razu nie odwiedziło muzeum lub galerii sztuki. Niemal co trzeci (32 procent) w ogóle takich miejsc nie odwiedza. Natomiast zaledwie 7 procent rodaków nie korzysta w ogóle z galerii handlowych. A gdyby w jakiś sposób połączyć te dwa rodzaje galerii?
Tak wyglądał dzisiejszy inauguracyjny pokaz w Promenadzie:
Wielka sztuka wśród zakupów
Taka idea przyświeca projektowi „Galeria w Galerii” firmy iPoster, zajmującej się reklamą wewnętrzną typu DOOH (digital-out-of-home), czyli prezentowaną na wielkich cyfrowych ekranach, zarówno wewnątrz, jak i zewnątrz miejsc publicznych, takich jak na przykład centra handlowe.
– Zawsze chętnie angażujemy się w kampanie społeczne, gdzie nasze nośniki służą do emisji spotów pro bono. Jednak od dłuższego czasu myśleliśmy o własnym projekcie edukacyjnym. Ponieważ sztuka jest bliska wielu osobom w naszym zespole, naturalnym kierunkiem stała się właśnie ona. Wiedzieliśmy, że Polacy chętnie odwiedzają galerie handlowe i nie tak chętnie muzea oraz galerie sztuki. Wyniki naszego badania nie pozostawiły wątpliwości – jeśli chcemy, by więcej osób miało kontakt ze sztuką, musimy pokazać ją na naszych nośnikach – tłumaczy Michał Wilczyński, dyrektor sprzedaży w iPoster.
Obrazy z Warszawy wirtualnie zwiedzą cały kraj
Firma zaprosiła do współpracy Muzeum Narodowe w Warszawie, jako najsłynniejszego kustosza polskiej sztuki. Dzieła z kolekcji MNW będą prezentowane na ekranach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce.
– Chcemy promować nasze dziedzictwo wśród jak najszerszej publiczności. Zależy nam na tym, by dotrzeć do widzów, którzy jeszcze u nas nie byli. Jesteśmy przekonani, że gdy raz odwiedzą Muzeum, będą tu wracać. Liczymy na to, że projekt „Galeria w Galerii” zainspiruje odbiorców do bezpośredniego kontaktu z oryginalnymi dziełami – mówi Małgorzata Łobocka, Zastępczyni Dyrektorki MNW ds. Komunikacji i Edukacji.
– Wierzymy, że projekt „Galeria w Galerii” przybliży Polakom piękno sztuki i zainspiruje do jej dalszego odkrywania – dodaje Michał Wilczyński.
Na początek w Warszawie
Inauguracja projektu odbyła się 22 maja 2025 o 10:00 w Centrum Handlowym Promenada przy ul. Ostrobramskiej 75C. Zaprezentowano pokaz cyfrowy pt. „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum”. Można było zobaczyć wizerunki własne artystów, które na co dzień są eksponowane w Galerii Sztuki Średniowiecznej, Galerii Sztuki Dawnej, Galerii Sztuki XIX Wieku oraz w Cyfrowym MNW - m.in. Joosa van Cleve, Bartholomeusa van der Helsta, Wiktorii Goryńskiej, Tadeusza Pruszkowskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza i Anny Bilińskiej.
– Autoportrety były wyrazem artystycznej ekspresji, odzwierciedlały rolę twórców w społeczeństwie, ale też mogły być formą autoreklamy. Często powstawały na zamówienie mecenasów, tak było w przypadku prezentowanych na pokazie obrazów Bartholomeusa van der Helsta, Jana Matejki czy Anny Bilińskiej. Te dwa ostatnie powstały na zamówienie hrabiego Ignacego Karola Korwin-Milewskiego, który tworzył zbiór wizerunków własnych polskich malarzy XIX wieku. Do tej tradycji nawiązuje wystawa „Autoportrety” prezentowana obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie – informuje Tomasz Jeziorowski, kurator wystawy „Autoportrety”.
Projekt Galeria w Galerii
W ramach projektu do końca 2025 cyklicznie będą prezentowane nowe pokazy cyfrowe w galeriach handlowych. Towarzyszyć im będą specjalne wydarzenia, na których przedstawiciele Muzeum Narodowego w Warszawie opowiedzą o wyświetlanych dziełach i przybliżą ich historię
Pokazy cyfrowe będą emitowane w wybranych centrach handlowych sieci EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.