Chińskie i niemieckie pociągi biją rekordy prędkości

Niemiecki ICE testuje granice – 405 km/h na torach Erfurt–Leipzig/Halle. A chiński bije rekord świata – 650 km/h.
szybka niemiecka kolejfot. Deutsche Bahn
mkk

Deutsche Bahn (DB) wraz z Siemens Mobility osiągnęły imponujący wynik podczas testów nowego pociągu ICE. Osiągnął prędkość aż 405 km/h na odcinku Erfurt–Leipzig/Halle. To nowy rekord dla niemieckiej sieci szybkich połączeń, gdzie standardowo pociągi kursują do 300 km/h.

Testy mają na celu nie tylko pobicie rekordu, ale także zbieranie cennych danych dotyczących aerodynamiki, akustyki i zachowania pociągu przy ekstremalnych prędkościach.

Jak podkreślają przedstawiciele DB InfraGO AG i Siemens Mobility, to także potwierdzenie jakości niemieckiej infrastruktury kolejowej, która po 10 latach intensywnej eksploatacji pozostaje w znakomitym stanie i nie wymaga poważnych modernizacji.

Innowacyjny pociąg Velaro Novo, którego wersja testowa #seeitnovo została wykorzystana podczas jazd, charakteryzuje się wyższą efektywnością. Ma aż o 30 proc. mniejsze zużycie energii, niższe koszty utrzymania oraz zwiększoną o 10 proc. pojemność miejsc.

Chiński maglev z rekordem świata – 650 km/h i ambitne plany na 800 km/h

Na drugiej półkuli Chińczycy nie zwalniają tempa. Prototyp magnetycznego pociągu lewitującego (maglev) w Donghu Laboratory w prowincji Hubei osiągnął prędkość aż 650 km/h w ciągu zaledwie 7 sekund. Stało się to na torze testowym o długości 1 km.

Chińscy inżynierowie wykorzystali zaawansowaną technologię krótkiego, dynamicznego przyspieszenia oraz precyzyjny system pomiaru i pozycjonowania z dokładnością do 4 mm. Zabezpieczenia hamowania elektromagnetycznego pozwoliły bezpiecznie zatrzymać pojazd na dystansie 220 m.

Ambitnym celem jest podniesienie prędkości do 800 km/h, co otworzyłoby nowy rozdział w transporcie kolejowym.

Warto dodać, że Chiny rozwijają już kilka komercyjnych linii maglev, m.in. w Pekinie, Szanghaju oraz Changsha. W tym ostatnim mieście powstaje pierwsza między-miejska linia o prędkości do 160 km/h.

Ogromna różnica technologiczna i infrastrukturalna, ale wspólny cel – przyszłość transportu

Podczas gdy Niemcy świętują rekordy w tradycyjnych, szybkich pociągach elektrycznych na dobrze rozwiniętej sieci kolejowej, Chiny eksperymentują z ultra-szybkimi pociągami magnetycznymi, które mogą zmienić zasady gry w transporcie.

Ta ogromna różnica między technologią maglev a konwencjonalnym kolejnictwem pokazuje, że świat kolejowy stoi dziś na rozdrożu innowacji.

Niemcy stawiają na rozwój istniejącej infrastruktury i optymalizację pojazdów, Chińczycy – na zupełnie nowe rozwiązania pozwalające na rekordowe prędkości.

Jedno jest pewne. Zarówno europejskie, jak i azjatyckie projekty wyznaczają standardy i otwierają nowe możliwości dla szybkiego, efektywnego i zrównoważonego transportu przyszłości.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Dwa auta zderzyły się na obwodnicy Żar. Droga jest zablokowana
Dwa auta zderzyły się na obwodnicy Żar. Droga jest zablokowana
Co powoduje raka żołądka? Podajemy „czarną listę”
Co powoduje raka żołądka? Podajemy „czarną listę”
Bobry zmieniły kursowanie autobusów w Koninie. Wyrwa w drodze
Bobry zmieniły kursowanie autobusów w Koninie. Wyrwa w drodze
76 lat temu Matka Boska zapłakała krwawymi łzami. Cud Lubelski
76 lat temu Matka Boska zapłakała krwawymi łzami. Cud Lubelski
Pożar w podwarszawskich Ząbkach. Mieszkańcy dostaną 8 tys. zł zapomogi
Pożar w podwarszawskich Ząbkach. Mieszkańcy dostaną 8 tys. zł zapomogi
IMGW: w piątek zarejestrowano rekordowo niski stan wody w Wiśle
IMGW: w piątek zarejestrowano rekordowo niski stan wody w Wiśle
Remont łazienki prawie za darmo. Tak, ale nie dla wszystkich
Remont łazienki prawie za darmo. Tak, ale nie dla wszystkich
Tragiczny finał poszukiwań 29-latka z Raciborza. Od kilku dni nie kontaktował się z rodziną
Tragiczny finał poszukiwań 29-latka z Raciborza. Od kilku dni nie kontaktował się z rodziną
Podziemne przejście grozy w Krakowie. Ruszyły przygotowania do modernizacji „tunelu”
Podziemne przejście grozy w Krakowie. Ruszyły przygotowania do modernizacji „tunelu”
Jest wieloletni plan na remonty miejskich ulic na osiedlach Nowe Miasto i Jana Pawła II w Zduńskiej Woli
Jest wieloletni plan na remonty miejskich ulic na osiedlach Nowe Miasto i Jana Pawła II w Zduńskiej Woli
W Łapach powstanie nowy dworzec kolejowy.  PKP wybrały firmę, która zaprojektuje nowy obiekt
W Łapach powstanie nowy dworzec kolejowy. PKP wybrały firmę, która zaprojektuje nowy obiekt
Policyjne działania prewencyjne w Stargardzie. Poranne badanie trzeźwości kierowców
Policyjne działania prewencyjne w Stargardzie. Poranne badanie trzeźwości kierowców