Beskidzka Droga Integracyjna z Bielska-Białej do Krakowa znowu o krok bliżej. Wybrany został kolejny wykonawca
Jak poinformował Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA, zostały już podpisane umowy dla odcinków S52 Bulowice - Chocznia (11,5 km) oraz Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów (12 km). Od sierpnia powadzone są już badania pomiędzy Bielsko-Białą i Bulowicami (16,9 km). Natomiast w tym miesiącu ponownie wybrany zostanie wykonawca badań na odcinku Chocznia - Kalwaria Zebrzydowska (21 km).
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Odcinek Bulowice - Chocznia ma już wykonawcę
Najkorzystniejszą ofertę na wykonanie badań trzeciego odcinka z Bulowic do Choczni złożyła firma Promost Consulting, a koszt prac to 23,1 mln zł.
- Ten odcinek BDI ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego. To tu odnotowujemy jedno z największych natężeń ruchu na drodze krajowej nr 52 między Bielsko-Białą a Głogoczowem. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 każdego dnia korzysta z tej trasy prawie 17 tysięcy pojazdów - wyjaśnił Kacper Michna.
Beskidzka Droga Integracyjna ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł, który powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego (droga wojewódzka nr 781). Kolejny węzeł na trasie zbudowany zostanie w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Tu S52 również pobiegnie na północ od tej popularnej wśród turystów miejscowości.
W pobliżu Wadowic powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, jedno po każdej stronie drogi.
- Planujemy budowę 17 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy obiekt, most o długości ponad 200 m, planujemy wybudować na Wieprzówce w Andrychowie. Powstanie też 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 milionów litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt - dodał rzecznik krakowskiej GDDKiA.
Odcinek Kalwaria Wschód - Głogoczów czekał na wyrok KIO
Jeśli chodzi o odcinek Kalwaria Wschód - Głogoczów, to wykonawcą prac na tym odcinku będzie Lafrentz Polska (wartość umowy to 29,7 mln zł).
- Przetarg rozstrzygnęliśmy w sierpniu, jednak z uwagi na odwołania nie mogliśmy podpisać umowy i czekaliśmy na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Z końcem października KIO podtrzymała nasz wybór, dzięki czemu mogliśmy przystąpić do kompletowania dokumentów i zabezpieczeń niezbędnych do podpisania umowy - podkreślił Kacper Michna.
To ostatni odcinek BDI, który połączy nową drogę ekspresową z tzw. zakopianką. S52 spotka się z DK7 w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany. Poza tym powstaną dwa węzły - Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.
Wraz z drogą ekspresową powstaną aż 33 obiekty. Największy z nich Generalna planuje zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900-metrowa estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Przygotuje też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów.
Obecnie na tym odcinku notuje się największe w małopolskiej części DK52 natężenie ruchu. Co dzień tą drogą porusza się niemal 18 tysięcy aut.
Czwarty przetarg - rozstrzygnięcie lada dzień
Pod koniec kwietnia GDDKiA ogłosiła wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla najdłuższego, 21-kilometrowego odcinka S51 BDI, obejmującego jedną trzecią trasy. Zainteresowanie wykonawców było ogromne, złożono aż 13 ofert.
- Od naszego wyboru złożono cztery odwołania, które zostały w czerwcu uznane. W sierpniu ponownie wybraliśmy i ponownie złożono odwołania, tym razem trzy. KIO uwzględniła je w październiku. W połowie listopada planujemy kolejny raz wybrać najkorzystniejszą ofertę w tym postępowaniu - informuje Generalna.
Zakres badań geologicznych to ważny etap
Na całym odcinku BDI inwestor chce wykonać ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m.
Jak wyjaśnia GDDKiA, badania mają na celu poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Dzięki temu zbadane zostanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna połączy Beskidy z Krakowem
Droga ekspresowa S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
- Wnioski o pozwolenie na budowę (decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 r. W trakcie trwania tej procedury planujemy ogłosić przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) - informuje krakowski oddział GDDKiA.