Co jemy na śniadanie? Raport odsłania poranne nawyki Polaków
W tym artykule:
Poranne rytuały Polaków - kto je śniadanie, a kto nie?
Czy śniadanie to najważniejszy posiłek dnia? Z badań wynika, że dla większości Polaków tak - 82 proc. z nas je śniadanie codziennie. Jednak 18 proc. przyznaje, że pomija je przynajmniej od czasu do czasu, 4 proc. - tylko okazjonalnie, a 2 proc. - nigdy lub prawie nigdy. Największe różnice widać między pokoleniami: w grupie poniżej 24. roku życia śniadanie codziennie je 65 proc. badanych, podczas gdy wśród starszych - 84 proc.. Powód? Brak czasu, poranny pośpiech i obowiązki sprawiają, że śniadanie często ustępuje miejsca kawie lub szybkiej przekąsce.
Rosjanie nad Bałtykiem. Ten samolot przechwycili polscy piloci
- Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, bo po nocnym odpoczynku organizm potrzebuje energii i równowagi. Dobre śniadanie daje siłę, stabilizuje poziom cukru i przygotowuje ciało do działania. Najgorsze nawyki to pośpiech oraz sięganie po słodkie gotowce i przetworzone produkty - dają chwilowy zastrzyk energii, a potem szybki spadek sił. Lepiej poświęcić chwilę na naturalne produkty, świeże warzywa, jajka i kromkę chleba na zakwasie - to naprawdę zmienia poranek - komentuje Andrzej Polan, osobowość kulinarna.
Co jemy na śniadanie? Przyzwyczajenia kontra jakość
Większość Polaków pozytywnie ocenia swoje poranne posiłki: 83 proc. uważa je za syte, a trzy czwarte za zdrowe i wartościowe odżywczo. Jednocześnie jedynie 69 proc. przyznaje, że śniadania nie są monotonne. Na stołach królują nabiał (74 proc.), chleb i jajka (po 64 proc.). Warzywa pojawiają się u 49 proc. badanych, a owoce - u 29 proc.
- W naszych śniadaniach wciąż za dużo jest przetworzonych produktów - słodkich bułek, gotowych wędlin czy jogurtów z dodatkiem cukru. Zdrowe i pożywne śniadanie powinno składać się z prostych, naturalnych produktów: pełnowartościowego białka, warzyw, dobrych tłuszczów i oczywiście wysokiej jakości pieczywa. Chleb z zakwasem jest tu kluczowy - syci, daje stabilną energię i wspiera trawienie, stanowiąc fundament dla całego posiłku - podkreśla Andrzej Polan.
Chleb i bułki - fundament polskiego śniadania
Polacy najchętniej sięgają po pieczywo - zarówno wytrawne, jak i słodkie. Najczęściej wybierane są chleby żytnie lub mieszane z ziarnami (40 proc.) i wypieki z zakwasem (37 proc.). Biały chleb pszenny wybiera 36 proc., a tradycyjny żytni - 34 proc. Bułki spożywa 44 proc. badanych, najczęściej pełnoziarniste grahamki (57 proc.), z ziarnami (56 proc.) oraz kajzerki (55 proc.). Słodkie wypieki na śniadanie wybiera 16 proc. respondentów, z drożdżówką na czele (67 proc.).
- W Puratos, stawiając na jakość pieczywa, zaczynamy od zakwasów. Korzystając z naszego doświadczenia i wiedzy potrafimy precyzyjnie kontrolować proces fermentacji, co pozwala nam tworzyć zakwasy nie tylko o wyjątkowym smaku i aromacie, ale także zapewniające stabilność i bezpieczeństwo mikrobiologiczne gotowych produktów - mówi Daniel Szewczykowski, Główny Technolog Piekarnictwa Puratos.
Chleb z zakwasem - hit polskiego poranka
Chleb z zakwasem jest coraz bardziej ceniony w polskich domach - 81 proc. respondentów uważa go za zdrowszy, a 70 proc. podkreśla, że dłużej zachowuje świeżość. Ponad trzy czwarte Polaków (77 proc.) jest gotowych zapłacić za niego więcej niż za zwykły bochenek, a 14 proc. nawet dwukrotnie więcej.
- Wyniki badania potwierdzają, że dla Polaków zakwas to coś więcej niż składnik - to symbol jakości i świadomego wyboru. Konsumenci coraz częściej dostrzegają jego wpływ nie tylko na smak, ale i zdrowie. Pieczywo z zakwasem utożsamiane jest z produktem naturalnym, który wspiera trawienie, pracę jelit czy przyswajanie składników odżywczych - mówi Joanna Parandyk, Product Manager Bakery w Puratos.
Gdzie kupujemy chleb? Lokalne piekarnie wracają do łask
Zmieniają się też miejsca, w których kupujemy chleb. Coraz chętniej wracamy do lokalnych, rzemieślniczych piekarni - pieczywo kupuje w nich 31 proc. Polaków. Dyskonty wybiera 17 proc., super- i hipermarkety - 16 proc., a piekarnie sieciowe - 14 proc.. Samodzielnie piecze chleb tylko 3 proc. badanych.
Badanie zostało zrealizowane przez SW Research na zlecenie marki Puratos metodą wywiadów online (CAWI) w dniach 15-18 września 2025 roku. Wzięło w nim udział 1008 osób powyżej 16. roku życia, z próby dobranej pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości i województwa.
Źródło: Puratos, raport "Nawyki Śniadaniowe Polaków"