WAŻNE
TERAZ

Przedwczesny koniec meczu Świątek w Pekinie. Rywalka zrezygnowała z gry

Co się dzieje się z europejskim rynkiem motoryzacyjnym?

Europejski przemysł motoryzacyjny zmaga się z trudnymi wyzwaniami: spadająca liczba rejestracji nowych samochodów, powolny rozwój pojazdów elektrycznych oraz rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów stawiają pod znakiem zapytania jego przyszłość.
W raporcie wskazano, że chińscy producenci wywierają coraz większą presję na firmy europejskie.W raporcie wskazano, że chińscy producenci wywierają coraz większą presję na firmy europejskie.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Karolina Misztal/Polska Press
Maciej Badowski

Spadająca liczba rejestracji i niepewność w sektorze

Liczba rejestracji nowych samochodów na europejskich rynkach odnotowała spadki w drugiej połowie 2024 roku o 0,3 procent oraz o 0,7 procent w lipcu 2025 roku. Niemcy, Francja i Włochy wystąpiły ze znacznym spadkiem w rejestracjach odpowiednio o 2 procent, 8 procent i 4 procent. Hiszpania, Polska i Wielka Brytania zauważyły pewien wzrost, jednak sprzedaż wciąż jest o 20-30 procent niższa niż przed pandemią w 2019 roku - wskazano w raporcie Allianz Trade.

Oczekiwania, że sprzedaż wróci do poziomu sprzed pandemii, są sceptyczne. Europejscy producenci samochodów muszą zmagać się z ponurymi nastrojami w sektorze motoryzacyjnym.

Samochody elektryczne, które miały być kołem ratunkowym dla rynku, rozwijają się nierównomiernie. Rejestracje pojazdów elektrycznych i hybrydowych plug-in zwiększyły się o 24 procent od początku roku, a obecnie stanowią około jedną czwartą nowych rejestracji w Europie. Samochody fantastycznie elektryczne zyskały 15,6 procent udziału w rynku, wyprzedzając nieco samochody hybrydowe, które zajmują 34,7 procent, oraz te z napędem spalinowym, które mają 28,3 procent.

- Bogate kraje zachodnie i skandynawskie odpowiadają za dwie trzecie sprzedaży pojazdów elektrycznych. Jednak w prawie 60 proc. krajów UE udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży wynosi poniżej 15 proc., a w ponad połowie z nich poniżej 10 proc. Włochy, Hiszpania i Polska (z wynikiem wg. IBRM Samar poniżej 6 proc.) osiągają jednocyfrowe wartości wzrostu liczby rejestracji. Postępy są niewystarczające, aby osiągnąć europejski cel, jakim jest 20-procentowy udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów do końca dekady - wskazali autorzy raportu.

Pomimo wzrostu rejestracji w bogatszych krajach, wiele europejskich państw zmaga się z ograniczeniami wynikającymi z wysokich cen i niedostatków w infrastrukturze ładowania pojazdów.

Chińska konkurencja i geopolityczne wyzwania

Chińscy producenci zdobywają coraz większy wpływ na międzynarodowych rynkach. W Chinach kontrolują około 70 procent rynku krajowego, co wpływa na osłabienie pozycji europejskich marek. Europejski eksport samochodów do Chin w tym roku zredukował się o 40 procent, co dodatkowo komplikuje sytuację. Chińscy producenci również zwiększyli swoje zasoby w Europie, osiągając około 6 procent sprzedaży.

Niepewność wzmaga się także na rynku amerykańskim. Możliwe wprowadzenie 15-procentowej taryfy celnej przez Stany Zjednoczone na samochody elektryczne z Unii Europejskiej może wpłynąć na sprzedaż europejskich pojazdów za Oceanem.

- Wyzwania związane z cłami i regulacjami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla jakkolwiek istotne, mają charakter krótkoterminowy, tymczasem przed nami stoją inne kluczowe wyzwania, w tym zabezpieczenie dostaw metali ziem rzadkich, aby zmniejszyć zależność od Chin, inwestycje w przemysł recyklingu akumulatorów w celu rozwoju rynku używanych pojazdów elektrycznych oraz alokacja kapitału w rozwiązania autonomicznej mobilności w celu utrzymania obecnej przewagi technologicznej. Dwie trzecie spośród producentów proponujących technologię autonomiczną poziomu 3. to producenci europejscy - wskazano w raporcie.

Strategiczne inwestycje i alokacja kapitału stają się kluczowe w kontekście utrzymania przewagi technologicznej przez europejskich producentów.

Rentowność europejskich producentów

Średnia rentowność operacyjna europejskich producentów motoryzacyjnych spadła o ponad 2 punkty procentowe. Prognozy dochodów zostały skorygowane w dół, co prowadzi do zamykania zakładów, redukcji zatrudnienia i optymalizacji kosztów. Firmy zmuszone są do inwestycji w nowe technologie, aby utrzymać konkurencyjność wobec chińskich marek, które posiadają przewagę technologiczną.

Raport Allianz Trade, oparty na dogłębnych analizach branżowych, podkreśla złożoność i wieloaspektowość wyzwań stojących przed europejskimi producentami samochodów. Europa musi zdecydowanie zmierzyć się z tymi trudnościami, aby utrzymać swoją pozycję na globalnym rynku motoryzacyjnym.

źródło: PAP

Wybrane dla Ciebie

Polski deweloper pod kreską. Sprzedaż mieszkań nie ratuje bilansu
Polski deweloper pod kreską. Sprzedaż mieszkań nie ratuje bilansu
Radom: Radni zajmą się programem ochrony ludności i strategią rozwoju
Radom: Radni zajmą się programem ochrony ludności i strategią rozwoju
Chojne: Bezpieczeństwo na drodze. Prewencyjne spotkanie z policjantami w Szkole Podstawowej
Chojne: Bezpieczeństwo na drodze. Prewencyjne spotkanie z policjantami w Szkole Podstawowej
Jarocin: Turniej siatkarek. Zwycięstwo PGE Budowlanych Łódź, ŁKS Commercecon na podium
Jarocin: Turniej siatkarek. Zwycięstwo PGE Budowlanych Łódź, ŁKS Commercecon na podium
Dolny Śląsk: Niebezpieczny wypadek na odcinku A4. Kierowca dachował
Dolny Śląsk: Niebezpieczny wypadek na odcinku A4. Kierowca dachował
Sokół nowozelandzki Ptakiem Roku 2025. To rzadki drapieżnik
Sokół nowozelandzki Ptakiem Roku 2025. To rzadki drapieżnik
XX Polaniarski Osod na Siwej Polanie. Główną częścią był redyk
XX Polaniarski Osod na Siwej Polanie. Główną częścią był redyk
Legnica: Po remoncie rusza nowoczesny SOR. Robi wrażenie
Legnica: Po remoncie rusza nowoczesny SOR. Robi wrażenie
29.09.1341: ślub Kazimierza Wielkiego i koronacja Adelajdy Heskiej
29.09.1341: ślub Kazimierza Wielkiego i koronacja Adelajdy Heskiej
Szwajcarzy z minimalną przewagą poparli e-dowody. Gorąca debata o prywatności
Szwajcarzy z minimalną przewagą poparli e-dowody. Gorąca debata o prywatności
Agatówka: Potrącenie pieszego. 66-letni mężczyzna został ciężko ranny
Agatówka: Potrącenie pieszego. 66-letni mężczyzna został ciężko ranny
Turbia: 52-latek śmiertelnie potrącony na przejściu dla pieszych
Turbia: 52-latek śmiertelnie potrącony na przejściu dla pieszych