Częstochowa: Pomysł przedłużenia linii tramwajowej na Kucelin. Jest już za późno
Apel o tramwaj do zakładów pracy
Wiceprzewodnicząca Rady Miasta Częstochowy, Małgorzata Iżyńska, złożyła interpelację, w której postulowała przedłużenie istniejącej linii tramwajowej z pętli Kucelin do wysokości Walcowni Blach Grubych i Guardian Częstochowa Sp. z o.o. W swojej propozycji radna podkreślała potrzebę zapewnienia dogodnego transportu dla pracowników dużych zakładów przemysłowych.
- To duże zakłady pracy i głosy z tego środowiska o konieczności doprowadzenia tam transportu miejskiego, jakim jest tramwaj, są bardzo silne. Wnoszę zatem o rozważenie mojej propozycji i realizację takiego zadania - napisała Iżyńska w interpelacji do prezydenta miasta Krzysztofa Matyjaszczyka.
Choć propozycja wydaje się być logiczna, to miasto nie pozostawia złudzeń, że na tego typu modyfikacje jest już za późno. Zastępca prezydenta, Łukasz Kot, podkreślił, że obecnie nie ma możliwości wprowadzenia takiej zmiany w projekcie dofinansowanym ze środków unijnych. - Zakres przedsięwzięcia został precyzyjnie określony w opracowanym Programie Funkcjonalno-Użytkowym oraz dokumentacji aplikacyjnej. Monitowane będą możliwości pozyskania dofinansowania na poszerzenie zakresu inwestycji - zaznaczył Łukasz Kot.
Modernizacja torowiska na Kucelin
Przypomnijmy, że Częstochowa pozyskała blisko 44 mln zł na modernizację torowiska tramwajowego do pętli Kucelin w ramach programu FENIKS 2021-2027. Dotacja pokryje 85 proc. kosztów kwalifikowalnych projektu, którego całkowita wartość wynosi ponad 51,6 mln zł. Całość inwestycji, obejmująca również przebudowę infrastruktury drogowej, wyniesie około 83,4 mln zł.
Prace obejmą modernizację torowiska od ul. Gilowej do pętli Kucelin, budowę nowej sieci trakcyjnej, przystanków, oświetlenia, monitoringu oraz przebudowę wiaduktów umożliwiających przejazd nowoczesnym, niskopodłogowym tramwajom.
- Dzięki modernizacji linii do Kucelina ma zostać wzmocniona strefa przemysłowa na terenach pohutniczych i zapewnimy mieszkańcom oraz pracownikom komfortowy dojazd. Projekt wpisuje się w cel naszego Planu na Nową Częstochowę, który zakłada rozwój i dobre skomunikowanie terenów inwestycyjnych - przekonywały jeszcze kilka tygodni temu władze Częstochowy, które pierwotnie chciały, żeby zmodernizowano nie tylko linię tramwajową na Kucelin, ale i by powstała nowa linia tramwajowa na Parkitkę. Ten projekt jednak ostatecznie porzucono, a zamiast niego władze miasta planują poszerzenie linii autobusowych w oparciu o pojazdy elektryczne.
Zamiast tramwaju na Parkitkę - elektryczne autobusy
Częstochowa wykorzystuje unijne wsparcie na zakup ekologicznego taboru. Dzięki KPO miasto pozyskało 36,5 mln zł na zakup 10 autobusów elektrycznych - pięć z nich dotrze jeszcze w tym roku, a kolejne pięć do końca lutego 2026. W planach jest również zakup ponad 40 kolejnych zeroemisyjnych pojazdów.