Duża przebudowa linii Malbork - Braniewo odłożona na półkę. Dlatego PKP PLK wzięły się za remont torów
Miliony wydane, studium dla torów gotowe i co dalej?
Na linii kolejowej 204 między Malborkiem a Elblągiem trwa obecnie wymiana torów, która kosztuje ponad 137 mln zł. Pracuje ekipa ze specjalną maszyną nazywaną „kombajnem kolejowym”. Jednak rozpoczęty remont rodzi pytania o wielką inwestycję, która była planowana od Malborka do granicy z Rosją koło Braniewa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planowały przebudowę linii przede wszystkim z myślą o rozwoju przewozów towarowych, ale zyskaliby też pasażerowie.
17 grudnia 2020 roku PKP PLK podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności.
Linia kolejowa z Braniewa do Malborka jest ważnym korytarzem transportowym do portów w Gdańsku i Gdyni. Dostosowanie trasy przebiegającej przez województwo warmińsko-mazurskie do standardów europejskiej sieci kolejowej TEN-T przyczyni się do rozwoju ekologicznej, bezpiecznej i punktualnej kolei – mówił wówczas Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Obszerne opracowanie zawierające wszechstronne, wieloaspektowe analizy i ocenę możliwości realizacji przedsięwzięcia zostało ukończone w 2023 roku, kosztowało ponad 3,7 mln zł netto i miało być podstawą do szczegółowego planowania inwestycji w kolejnych latach. Nie wiadomo jednak, czy kiedykolwiek doczeka się realizacji.
Dla linii kolejowej nr 204 posiadamy studium wykonalności zawierające kompleksową modernizację trasy Malbork - Braniewo, natomiast z uwagi na ograniczone środki finansowe oraz na spadek liczby przewozów koleją do Królewca (Federacja Rosyjska) obecnie nie są prowadzone dalsze działania – wyjaśnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
W oczywisty sposób jedną z podstawowych przeszkód zdają się być skutki agresji Rosji na Ukrainę i zamrożenie kontaktów Polski z obwodem królewieckim.
Studium dotyczy przebudowy linii kolejowej nr 204 na odcinku ok. 90 km pomiędzy obwodem kaliningradzkim, Braniewem, Bogaczewem a Malborkiem. Istotne było dostosowanie torów do zwiększenia nacisków i tym samym stworzenie możliwości do kursowania dłuższych i cięższych składów towarowych. W planach były również między innymi:
- budowa stacji Braniewo Towarowa zlokalizowanej pomiędzy granicą państwa a stacją Braniewo, z kontrolą celną i graniczną;
- dobudowa dodatkowego toru pomiędzy Bogaczewem a Braniewem na długości ok. 40 km, co w efekcie pozwoliłoby na jazdę po dwóch torach na całej trasie Malbork-Braniewo;
- elektryfikacja linii pomiędzy Bogaczewem a Braniewem;
- budowa łącznicy w okolicy Malborka, która pozwoliłaby na sprawny przejazd pociągów towarowych z Iławy w kierunku Elbląga bez konieczności zmiany kierunku jazdy.
W zapowiedziach pojawiała się też maleńka w stosunku do całości, ale bardzo duża sprawa dla mieszkańców osiedla Piaski II w Malborku. W ramach inwestycji miałby powstać wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu ulicy Piaskowej. To był argument dla władz miasta, by zwlekać z kompleksowym remontem tej drogi, o który mieszkańcy upominają się od lat.
Choć duża przebudowa na tę chwilę jest nierealna, to przynajmniej decyzją PKP PLK odbywa się wspomniany duży remont między Malborkiem a Elblągiem. W grudniu br. ma się zakończyć wymiana podkładów i szyn na obu torach na całym ok. 30-kilometrowym odcinku.