Edukacja w trybie offline. Szkoły wciąż daleko od cyfrowej rzeczywistości
Cyfryzacja szkół wciąż kuleje. Co druga placówka nie spełnia minimalnych standardów
Mając na względzie przyjętą przez rząd "Politykę cyfrowej transformacji Edukacji (PCTE)", Instytut Badań Edukacyjnych PIB sprawdził, jaki jest faktyczny stan cyfryzacji polskich szkół.
Badaniem objęto 5835 szkół podstawowych i ponadpodstawowych - w tym artystycznych oraz specjalnych - a także 62 placówki doskonalenia nauczycieli.
Jesień w największym polskim parku rozrywki. "Najlepsze przed nami"
Analiza Instytutu Badań Edukacyjnych dotyczyła m.in. szkolnej infrastruktury, organizacji nauczania, szkoleń dla nauczycieli oraz wsparcia technicznego.
Wnioski płynące z badania nie są optymistyczne. Jak informuje IBE, tylko 55 proc. szkół spełnia minimalny standard liczby urządzeń (1 komputer na 6 uczniów). Dodatkowo, 27 proc. badanych szkół nie ma dostępu do Wi-Fi.
Laboratoria STEM i AI to wciąż bardzo rzadkie zjawisko. Tego typu pomoce posiada tylko odpowiednio 6 i 1 proc. szkół.
Przeczytaj też: Kształcą przyszłych nauczycieli za darmo. Resorty nie planują zmian w przepisach | Strefa Edukacji
Nauczyciele przeszkoleni technicznie, ale nie dydaktycznie
Szkolne kadry są przygotowywane pod kątem technicznym, rzadziej dydaktycznym. Badanie wskazało też, że szkolenia dla nauczycieli w głównej mierze podejmują tematykę podstawowych zagadnień związanych z kompetencjami cyfrowymi.
Za powierzchowną uznano też ewaluację szkoleń, która jest powierzchowna i opiera się na ankietach satysfakcji uczestników.
Mniej niż połowa szkół zatrudnia koordynatora cyfrowej edukacji, którego zadaniem jest wspieranie w procesie ucyfrowienia szkoły.
Instytut Badań Edukacyjnych zauważa jednak, że w polskich szkołach widać coraz szybsze tempo cyfrowych przemian. W podsumowaniu raportu podkreślono, że placówki coraz częściej poszukują sposobów na urozmaicenie tradycyjnych lekcji, wprowadzając bardziej elastyczne i angażujące metody pracy z uczniami.
źródło: PAP