Gdańsk: Remont węzła Hucisko to minimum 15 mln zł. Jakich utrudnień możemy się spodziewać?
Węzeł Hucisko wymaga remontu - o tym już we wrześniu informowały władze Gdańska. Przede wszystkim chodzi o wymianę torowiska, zwrotnic i sieci trakcyjnej. Samorząd zaplanował przy tym remont generalny, by nie prowadzić tu wielu doraźnych napraw.
76-latka jechała pod prąd przez ponad 70 km. Stanie przed sądem
Oferty przebudowy węzła złożyło 6 firm i konsorcjów. Są to (kwoty w przybliżeniu):
- ZUE S.A. (Kraków) - 16,777 mln zł
- STRABAG (Pruszków) - 18,291 mln zł
- TERLAN (Poznań) - 22,621 mln zł
- Konsorcjum WPRD GRAVEL (Gdańsk) i TOR-KAR-SSON (Warszawa) - 15,346 mln zł
- Konsorcjum KZN Rail (Kraków) i Rajbud (Szymbark) - 16,253 mln zł
- Balzola Polska (Warszawa) - 16,599 mln zł
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zamierzał przeznaczyć na remont 22,5 mln zł. Prawie wszystkie oferty oznaczają więc kilkumilionowe oszczędności.
Jak będą przebiegały prace?
Całe przedsięwzięcie będzie bardziej odtworzeniem funkcjonującego już układu torowiska, aniżeli złożoną przebudową. Wymienione zostaną szyny od Huciska do Targu Rakowego, sieć trakcyjna aż do ul. Okopowej, remontu doczekają się też perony tramwajowe i przejścia dla pieszych. Nie powstanie za to trzeci tor.
Same fragmenty torowiska będą osadzone w prefabrykowanych płytach betonowych - tak, jak to zrobiono już np. przy Galerii Bałtyckiej. Dzięki temu, jak zapewniają władze, prace potrwają możliwie krótko.
Remont ruszy w wakacje
Kiedy więc należy się spodziewać tych prac? Wykonanie robót budowlanych, przy wyłączeniu ruchu tramwajowego, zaplanowano w 2026 r. w okresie 27.06 - 31.08. Zgodnie z ogłoszeniem przetargowym prace drogowo-torowe na każdym z przejazdów, w tym zamknięcie ruchu kołowego, wykonawca będzie musiał zrealizować w ciągu 7 dni. Część robót ma być też prowadzona nocą, by ograniczyć utrudnienia.
Modernizacja będzie przebiegać od strony ul. Okopowej (PDT-1), następnie na przejeździe przy Dworcu Głównym (PDT-2) i wreszcie od ul. Huciska (PDT-3). Przed zamknięciem węzła, co we wrześniu zapewniał gdański magistrat, przeprowadzona zostanie dodatkowo modernizacja trakcji na skrzyżowaniu ulic 3 Maja i Nowe Ogrody, aby mogło ono przejąć zwiększony ruch tramwajowy i uniknąć przeciążeń sieci.