Gliwice: Potężne zmiany wokół stacji kolejowej w Łabędach
W Łabędach trwa jedna z największych inwestycji drogowo-kolejowych w Gliwicach. Modernizacja stacji Gliwice-Łabędy i przebudowa układu drogowego zmienią nie tylko wygląd dzielnicy, ale też poprawią bezpieczeństwo i komfort podróży.
W tym artykule:
- Gliwice Łabędy. Wielka przebudowa układu drogowego i stacji kolejowej. Utrudnienia i nowa organizacja ruchu
- Zintegrowana inwestycja za 40 mln zł. Zmieni się komunikacja w całej dzielnicy
- Nowy wiadukt, rondo turbinowe i likwidacja przejazdu kolejowego
- Rowerzyści i piesi też zyskają
- Jak przebiegają prace? Są już pierwsze efekty
- Kiedy koniec robót?
Gliwice Łabędy. Wielka przebudowa układu drogowego i stacji kolejowej. Utrudnienia i nowa organizacja ruchu
W Łabędach trwa jedna z największych i najbardziej złożonych inwestycji drogowo-kolejowych ostatnich lat w Gliwicach. Modernizacja stacji Gliwice Łabędy prowadzona przez PKP PLK jest ściśle skoordynowana z przebudową układu ulicznego, którą na zlecenie miasta realizuje Zarząd Dróg Miejskich. Zmienia się wszystko: drogi, skrzyżowania, chodniki i ścieżki rowerowe.
Zintegrowana inwestycja za 40 mln zł. Zmieni się komunikacja w całej dzielnicy
Rozpoczęta jesienią 2023 roku inwestycja to efekt współpracy dwóch dużych podmiotów, PKP Polskich Linii Kolejowych i miasta Gliwice. W ramach modernizacji stacji Gliwice Łabędy realizowana jest również gruntowna przebudowa ulic w rejonie dworca. Zmieni się nie tylko infrastruktura kolejowa, projekt zakłada całkowitą reorganizację układu drogowego.
Skala robót robi wrażenie. Aby dostosować teren pod nowe rozwiązania drogowe i kolejowe, konieczne jest m.in. obniżenie terenu nawet o 4 metry. Całość wymaga precyzyjnej synchronizacji między zespołami wykonującymi prace drogowe i kolejowe. Przebudowa ma potrwać łącznie 2,5 roku i przynieść znaczącą poprawę dostępności komunikacyjnej dzielnicy.
Nowy wiadukt, rondo turbinowe i likwidacja przejazdu kolejowego
Kluczowym elementem projektu jest budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Strzelców Bytomskich oraz poszerzenie istniejącego wiaduktu przy ul. Staromiejskiej. Miasto odpowiada za rozbudowę infrastruktury drogowej w tym obszarze. Pod nowym wiaduktem powstanie rondo turbinowe, które ma przejąć ruch z ulic: Staromiejskiej, Przyszowskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej.
W ramach inwestycji zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy na przedłużeniu ul. Wolności. Ma to kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym. Wykonawcą prac drogowych jest firma Eurovia Polska SA.
Rowerzyści i piesi też zyskają
Projekt zakłada również rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej. Powstanie 800-metrowa droga dla rowerów oraz 80-metrowy ciąg pieszo-rowerowy, nowe zatoki autobusowe i parkingi, w tym również miejsca dla jednośladów. Układ drogowy zostanie w pełni zintegrowany z modernizowaną infrastrukturą kolejową oraz poszerzanym wiaduktem.
Jak przebiegają prace? Są już pierwsze efekty
Od początku robót wykonawca koncentrował się na przebudowie kolidujących sieci podziemnych. Obecnie widoczne są już pierwsze efekty w terenie:
- na ul. Przyszowskiej wykonano pale pod mury oporowe, trwa prefabrykacja betonowych elementów do montażu jesienią,
- przy cukierni Klapec powstaje mur oporowy z wyprzedzeniem,
- na ul. Głównej zakończono przebudowę gazociągu, wodociągu, kanalizacji i sieci energetycznej,
- podobny zakres zrealizowano na ul. Strzelców Bytomskich (sieć elektroenergetyczna i gazowa),
- w rejonie ul. Narutowicza gotowe są przebudowy infrastruktury, a na przełomie sierpnia i września, ruszy budowa kanalizacji sanitarnej.
Kiedy koniec robót?
Zakończenie wszystkich prac drogowych i kolejowych w Łabędach planowane jest do 2028 roku. Miasto i kolej zapowiadają, że inwestycja nie tylko usprawni transport lokalny i regionalny, ale przede wszystkim zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców.