Gorzów czeka, pociągi nie jadą. Ministerstwo rozkłada ręce
Gorzów od lat apeluje o lepsze połączenia kolejowe. Wysłano dziesiątki pism, spotkano się z PKP, ministerstwami, a nawet wspierano projekty typu Kolej+. Teraz znamy odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury. Jest konkretna. I brutalna: poza jednym projektem nie dzieje się nic.
Co zrobiło miasto Gorzów w sprawie kolei?
Miasto przez ostatnie lata:
- występowało do przewoźników z wnioskami o nowe połączenia;
- zgłaszało zapotrzebowanie na lepsze rozkłady jazdy;
- wspierało projekt Kolej+ (linia 363);
- apelowało o elektryfikację linii 203;
- uczestniczyło w spotkaniach z PKP PLK, CPK i samorządami;
- uchwałami Rady Miasta przeznaczyło fundusze na dokumentację kolejową;
- brało udział w spotkaniach na temat łącznic w Kostrzynie i Magistrali Zachodniej.
Miasto działa. Ale na razie wszystko to papier.
Czy łącznice w Kostrzynie faktycznie powstaną?
27 maja 2024 roku w Kostrzynie odbyło się spotkanie z udziałem m.in. burmistrza Andrzeja Kunta, prezydenta Jacka Wójcickiego, PKP PLK, GDDKiA i urzędów centralnych. Temat: 2 łącznice torowe, które umożliwiłyby przejazd z Gorzowa do Szczecina i Zielonej Góry bez manewrów w Kostrzynie.
Problem? Z pisma Ministerstwa Infrastruktury z 6 maja 2025 wynika jasno:
Nie ma dokumentacji. Nie ma przetargu. Nie ma finansowania. Nie ma decyzji.
Co z Kolej+? Tylko jeden projekt naprawdę ruszył
Jedynym realnie uruchomionym projektem jest remont linii Skwierzyna - Międzychód (nr 363). To część programu Kolej+, który ma przywrócić połączenia pasażerskie.
- Miasto współfinansuje dokumentację;
- trwa przetarg na wykonawcę dokumentacji;
- inwestycja przewidziana jest do 2029 roku.
To jedyny projekt, który faktycznie ruszył z miejsca.
Elektryfikacja linii 203 tylko na papierze
Miasto od lat chce, by linia 203 (Krzyż - Gorzów - Kostrzyn) była zelektryfikowana. Ministerstwo wprost:
- są dwa projekty: etap III (Krzyż - Gorzów) i IV (Gorzów - Kostrzyn);
- oba trafiły na listę rezerwową Krajowego Programu Kolejowego;
- studium wykonalności wykonane, ale nie ma żadnego źródła finansowania.
W skrócie: może kiedyś, o ile będzie kasa.
Magistrala Zachodnia? Na razie tylko rozmowy
Projekt nowej osi kolejowej przez Gorzów, Międzyrzecz, Świębodzin i Zieloną Górę istnieję głównie w dyskusjach. 28 lutego 2025 odbyło się spotkanie ws. współpracy i podpisania porozumienia. Nie ma dokumentacji, harmonogramu ani decyzji.
Elektryfikacja Gorzów – Międzychód – Poznań wciąż pod znakiem zapytania
Jeszcze niedawno samorządy zapowiadały, że linia Gorzów – Międzychód – Szamotuły – Poznań będzie nowoczesna i w pełni zelektryfikowana. Teraz okazuje się, że brakuje na to pieniędzy, bo Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wycofał się z finansowania elektryfikacji na swoim odcinku. Obecnie trwają intensywne poszukiwanie innych źródeł finansowania, ale nie ma żadnej gwarancji, że się to uda.
Gorzów w kolejowej poczekalni
Z pisma Ministerstwa wynika jasno: trwają analizy, rozmowy, planowanie. Ale:
- tylko jedna inwestycja ma realny postęp;
- łącznice są w fazie zamiaru projektowania;
- elektryfikacja LK203 i magistrala nie mają finansowania;
- elektryfikacja lini do Poznania też nie ma finansowania;