Gorzów czeka, pociągi nie jadą. Ministerstwo rozkłada ręce

Czy kolej w Gorzowie to tylko sci-fi? Ministerstwo nie pozostawia złudzeń: nie ma projektów, nie ma pieniędzy, nie ma decyzji. Bez nich szybkie i pewne połączenia z Gorzowem dalej będą tylko slajdem z PowerPointa. Sprawdzamy co jest PR-em, a co realnym działaniem.
Fot. LicencjodawcaFot. Licencjodawca
Marcin Kluwak

Gorzów od lat apeluje o lepsze połączenia kolejowe. Wysłano dziesiątki pism, spotkano się z PKP, ministerstwami, a nawet wspierano projekty typu Kolej+. Teraz znamy odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury. Jest konkretna. I brutalna: poza jednym projektem nie dzieje się nic.

Co zrobiło miasto Gorzów w sprawie kolei?

Miasto przez ostatnie lata:

  • występowało do przewoźników z wnioskami o nowe połączenia;
  • zgłaszało zapotrzebowanie na lepsze rozkłady jazdy;
  • wspierało projekt Kolej+ (linia 363);
  • apelowało o elektryfikację linii 203;
  • uczestniczyło w spotkaniach z PKP PLK, CPK i samorządami;
  • uchwałami Rady Miasta przeznaczyło fundusze na dokumentację kolejową;
  • brało udział w spotkaniach na temat łącznic w Kostrzynie i Magistrali Zachodniej.

Miasto działa. Ale na razie wszystko to papier.

Czy łącznice w Kostrzynie faktycznie powstaną?

27 maja 2024 roku w Kostrzynie odbyło się spotkanie z udziałem m.in. burmistrza Andrzeja Kunta, prezydenta Jacka Wójcickiego, PKP PLK, GDDKiA i urzędów centralnych. Temat: 2 łącznice torowe, które umożliwiłyby przejazd z Gorzowa do Szczecina i Zielonej Góry bez manewrów w Kostrzynie.

Problem? Z pisma Ministerstwa Infrastruktury z 6 maja 2025 wynika jasno:

"PKP PLK planuje przeprowadzenie prac projektowych... Zadanie obecnie jest w fazie przygotowań".

Nie ma dokumentacji. Nie ma przetargu. Nie ma finansowania. Nie ma decyzji.

Co z Kolej+? Tylko jeden projekt naprawdę ruszył

Jedynym realnie uruchomionym projektem jest remont linii Skwierzyna - Międzychód (nr 363). To część programu Kolej+, który ma przywrócić połączenia pasażerskie.

  • Miasto współfinansuje dokumentację;
  • trwa przetarg na wykonawcę dokumentacji;
  • inwestycja przewidziana jest do 2029 roku.

To jedyny projekt, który faktycznie ruszył z miejsca.

Elektryfikacja linii 203 tylko na papierze

Miasto od lat chce, by linia 203 (Krzyż - Gorzów - Kostrzyn) była zelektryfikowana. Ministerstwo wprost:

  • są dwa projekty: etap III (Krzyż - Gorzów) i IV (Gorzów - Kostrzyn);
  • oba trafiły na listę rezerwową Krajowego Programu Kolejowego;
  • studium wykonalności wykonane, ale nie ma żadnego źródła finansowania.

W skrócie: może kiedyś, o ile będzie kasa.

Magistrala Zachodnia? Na razie tylko rozmowy

Projekt nowej osi kolejowej przez Gorzów, Międzyrzecz, Świębodzin i Zieloną Górę istnieję głównie w dyskusjach. 28 lutego 2025 odbyło się spotkanie ws. współpracy i podpisania porozumienia. Nie ma dokumentacji, harmonogramu ani decyzji.

Elektryfikacja Gorzów – Międzychód – Poznań wciąż pod znakiem zapytania

Jeszcze niedawno samorządy zapowiadały, że linia Gorzów – Międzychód – Szamotuły – Poznań będzie nowoczesna i w pełni zelektryfikowana. Teraz okazuje się, że brakuje na to pieniędzy, bo Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wycofał się z finansowania elektryfikacji na swoim odcinku. Obecnie trwają intensywne poszukiwanie innych źródeł finansowania, ale nie ma żadnej gwarancji, że się to uda.

Gorzów w kolejowej poczekalni

Z pisma Ministerstwa wynika jasno: trwają analizy, rozmowy, planowanie. Ale:

  • tylko jedna inwestycja ma realny postęp;
  • łącznice są w fazie zamiaru projektowania;
  • elektryfikacja LK203 i magistrala nie mają finansowania;
  • elektryfikacja lini do Poznania też nie ma finansowania;

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Radoszyce: Policyjna akcja na targu. Wiemy co się działo
Radoszyce: Policyjna akcja na targu. Wiemy co się działo
Warszawa: Weekendowy remont ulicy Kobiałka na Białołęce
Warszawa: Weekendowy remont ulicy Kobiałka na Białołęce
W zgubionym portfelu miał kartę z pinem i nawet jej nie zablokował. Mężczyzna, który go znalazł, przez kilka dni opróżniał mu konto
W zgubionym portfelu miał kartę z pinem i nawet jej nie zablokował. Mężczyzna, który go znalazł, przez kilka dni opróżniał mu konto
Warszawa: Na własnym ciele testował ostrość zakupionego noża. Doszło do przecięcia tętnicy
Warszawa: Na własnym ciele testował ostrość zakupionego noża. Doszło do przecięcia tętnicy
Co zrobić ze śliwkami? TOP 5 naszych sezonowych przepisów
Co zrobić ze śliwkami? TOP 5 naszych sezonowych przepisów
Jadalnia kiedyś była symbolem statusu. Dziś Polacy się jej pozbywają
Jadalnia kiedyś była symbolem statusu. Dziś Polacy się jej pozbywają
Częstochowa: Pobił lekarkę w szpitalu na Parkitce! Jest już WYROK. 29-latek trafi do więzienia
Częstochowa: Pobił lekarkę w szpitalu na Parkitce! Jest już WYROK. 29-latek trafi do więzienia
Szamotuły: Ogłoszono przetarg na budowę hali sportowej przy SP nr 1
Szamotuły: Ogłoszono przetarg na budowę hali sportowej przy SP nr 1
Trzebinia: Zebrał 52 punkty karne i 20 tysięcy złotych mandatów
Trzebinia: Zebrał 52 punkty karne i 20 tysięcy złotych mandatów
Oświęcim: Pięć malutkich kociąt w reklamówce na śmietniku. Uratowali je dwa 12-latkowie
Oświęcim: Pięć malutkich kociąt w reklamówce na śmietniku. Uratowali je dwa 12-latkowie
Fabianów: Wypadek. Kierowca był uwięziony w pojeździe
Fabianów: Wypadek. Kierowca był uwięziony w pojeździe
RTX 50 Super opóźnione, zanim je zapowiedziano. Leaker podsyca spekulacje o nowych kartach Nvidii
RTX 50 Super opóźnione, zanim je zapowiedziano. Leaker podsyca spekulacje o nowych kartach Nvidii