Gorzów: Pięć par szybkich połączeń z Poznaniem. Kolej Plus i nowe pociągi
W piątek 5 września na dworcu PKP w Gorzowie odbyła się konferencja prasowa z udziałem ministra Piotra Malepszaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Skwierzyna - Międzychód w ramach programu Kolej Plus. Jednocześnie minister zapowiedział, że już od grudnia Gorzów zyska 5 par szybkich połączeń z Poznaniem w czasie 90 minut. To dopiero pierwszy krok w planie rozwoju kolei w północnej części województwa lubuskiego.
Dziesięć pociągów. W 90 minut do Poznania
Jak zapowiedział minister infrastruktury, od grudnia tego roku Gorzów i Poznań połączy dziesięć szybkich pociągów. Czas przejazdu ma wynosić 90 minut. – Nigdy nie było takiej oferty wcześniej i to będzie zupełnie nowa jakość – mówił minister podczas spotkania w Gorzowie.
Kolej Plus - nowa linia przez Skwierzynę i Międzychód
Drugim ważnym elementem jest inwestycja w ramach programu Kolej Plus. Chodzi o linię kolejową Gorzów - Skwierzyna - Międzychód - Szamotuły - Poznań.
- Proponujemy wyższą prędkość przejazdu i krótszy czas podróży. Celem jest uzyskanie pozwolenia na budowę w 2028 roku i wejście w etap prac budowlanych w kolejnych latach - podkreślił minister.
Nowe składy - nie tylko kierunek Poznań
W 2027 roku tabor zostanie rozszerzony o nowe składy produkcji Newagu. Wtedy oferta połączeń ma objąć także Trójmiasto, Toruń i Bydgoszcz. - To nie tylko Gorzów – Poznań, ale także rozwój w kierunku północnej Polski - zapowiedział minister Malepszak.
Polregio w kryzysie. Minister krytykuje sytuację w województwie lubuskim
Szef resortu nie krył, że obecna sytuacja w Polregio w województwie lubuskim jest trudna. – Cofnęliśmy się z dobrej sytuacji do dużej liczby odwołanych pociągów. Chodzi o to, żeby funkcjonowały one z punktualnością taką, jak na sieci kolejowej w całej Polsce, gdzie wskaźnik wynosi 91%. Lubuskie ma tu bardzo wiele do zrobienia – mówił.
Infrastruktura i oferta muszą iść razem w parze
Minister podkreślił, że same inwestycje w tory nie wystarczą. - Infrastruktura i połączenia muszą iść razem. Nowa linia z Gorzowa do Międzychodu nie może oznaczać czterech par pociągów, bo to nie jest poważna oferta dla pasażerów - zaznaczył Malepszak.
Co dalej w sprawie wykluczenia komunikacyjnego Gorzowa?
18 września w Warszawie zostanie przedstawiony pełen plan dotyczący miast zagrożonych wykluczeniem komunikacyjnym. Wśród zapowiadanych działań jest m.in. budowa łącznicy w Kostrzynie i inne inwestycje w regionie. - Potrzebujemy pracy u podstaw, rzetelnych i realnych działań, a nie pustych obietnic - podsumował minister.