Gorzów: Pociągi z miasta do Krakowa czy Białegostoku? Komunikacja.org pokazuje, jak to zrobić

Połączenia do dwunastu miast wojewódzkich czy podróż do Warszawy poniżej pięciu godzin? Stowarzyszenie komunikacja.org pokazuje - na papierze - że jest to możliwe. Wysłała już swoją koncepcję do ministerstwa i PKP Intercity.
Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
  • Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
  • Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
  • Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
  • Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
[1/4] Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Jarosław Miłkowski

- Mieszkańcy całego województwa zasługują na równy dostęp do szybkiej i komfortowej kolei - mówi Tomasz Drost ze stowarzyszenia komunikacja.org. Kilka dni temu skierowało ono wniosek do Ministerstwa Infrastruktury oraz spółki PKP Intercity. Dotyczy on zwiększenia połączeń dalekobieżnych z i do Gorzowa oraz skierowania do obsługi tych połączeń taboru hybrydowego.

Dziś spośród siedemnastu innych miast wojewódzkich pociągiem dalekobieżnym można dojechać z Gorzowa do: Poznania, Bydgoszczy, Torunia, Warszawy, Lublina oraz Gdańska.

"Tylko pięć par pociągów na dobę i połączenia do zaledwie sześciu miast wojewódzkich nie są konkurencją dla drogi ekspresowej S3 i autostrady A2. Taka liczba połączeń nie odzwierciedla potrzeb mieszkańców Gorzowa oraz okoliczych miejscowości. Cały region to potencjał ludnościowy ponad 300 tysięcy mieszkańców, czyli wielkości Lublina, przy siedmokrotnie mniejszej liczbie połączeń dalekobieżnych. Dane te pokazują, jak bardzo nieproporcjonalne jest tutaj oferta do potrzeb" - czytamy w piśmie komunikacja.org.

W 280 minut do Warszawy

Gorzowskie stowarzyszenie przygotowało gotowe rozwiązania, które zakładają połączenia także z Białymstokiem, Wrocławiem, Opolem, Katowicami, Krakowem i Olsztynem. We wniosku są m.in. przykładowe rozkłady jazdy na kolejowy sezon 2025/2026 oraz na 2026/2027. Jest też mowa o tym, jakim taborem miałyby być wykonywane nowe połączenia.

"Apelujemy o priorytetowe potraktowanie potrzeb regionu gorzowskiego i obsługę taborem hybrydowym w postaci hybrydowych zespołów trakcyjnych Newag Impuls ESD162 i lokomotyw Pesa Gama DualPower 111DE jako pierwszego w kraju" - pisze gorzowskie stowarzyszenie.

Komunikacja.org zwraca uwagę, że nowy tabor wyeliminuje konieczność zmiany lokomotyw, która obecnie wydłuża podróż nawet o 33 minuty. Dzięki niemu można byłoby dojechać z Gorzowa do Warszawy w 4 godz. 40 min. (dziś jest to 5 godz. 30 min.), do Lublina w 6 godz. 30 min. (zamiast dzisiejszych 7 godz. 40 min.).

Z kolei przy zupełnie nowych połączeniach tabor hybrydowy zapewniałby oszczędność nawet kilku godzin. Zamiast spędzania około dziesięciu godzin w podróży z przesiadkami, do Olsztyna można byłoby dojechać w 5 godz. 30 min., do Krakowa - w 6 godz. 30 min., a do Białegostoku - w 6 godz. 40 min.

Kto już jest za?

Wniosek stowarzyszenia komunikacja.org został przesłany m.in. do wiadomości marszałka województwa, posłów senatorów, prezydentów i burmistrzów. Poparł go już prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki.

- Działania to wpisuje się w ciąg starań, jakie są czynione przez urząd miasta oraz wielu inicjatorów społecznych, by kolejowi decydenci z odpowiednim zaangażowaniem podeszli do problemu wykluczenia komunikacyjnego Gorzowa i północnej części regionu. Materiał zawarty we wniosku komunikacja.org zasługuje na stosowną analizę ze strony decydentów odpowiedzialnych za transport kolejowy w naszym regionie i kraju - mówi rzecznik gorzowskiego magistratu Wiesław Ciepiela.

Wybrane dla Ciebie

Ceny na stacjach idą w dół. Analitycy prognozują dalsze spadki
Ceny na stacjach idą w dół. Analitycy prognozują dalsze spadki
Ciechanowiec: Nadchodzi Święto Chleba. Gwiazdą będzie Kamil Bednarek
Ciechanowiec: Nadchodzi Święto Chleba. Gwiazdą będzie Kamil Bednarek
Koniec podatkowego eldorado. Fiskus uszczelnia przepisy o fundacjach
Koniec podatkowego eldorado. Fiskus uszczelnia przepisy o fundacjach
Strategiczna działka w Warszawie idzie pod młotek. Startuje walka o miliony
Strategiczna działka w Warszawie idzie pod młotek. Startuje walka o miliony
Toruń: Nie żyje Józef Wierniewski, wieloletni dyrektor "piątki", były radny
Toruń: Nie żyje Józef Wierniewski, wieloletni dyrektor "piątki", były radny
Pies odgryzł JoyCona ze Switcha 2. Nintendo wymieni część za darmo
Pies odgryzł JoyCona ze Switcha 2. Nintendo wymieni część za darmo
Twórcy Titan Quest 2 odpowiedzieli na palące pytania o przyszłość gry. Dwóch rzeczy w grze na pewno nie będzie
Twórcy Titan Quest 2 odpowiedzieli na palące pytania o przyszłość gry. Dwóch rzeczy w grze na pewno nie będzie
Nowy światowy rekord plonu rzepaku z udziałem odmiany LG Avenger
Nowy światowy rekord plonu rzepaku z udziałem odmiany LG Avenger
Panaszew: Tragiczny wypadek. Na miejscu zginął mieszkaniec Łodzi
Panaszew: Tragiczny wypadek. Na miejscu zginął mieszkaniec Łodzi
Fiński napastnik o przenosinach do Cracovii. "Ten klub ma wielkie tradycje"
Fiński napastnik o przenosinach do Cracovii. "Ten klub ma wielkie tradycje"
Końskie: Wierni wyruszyli na Jasną Górę. Wędruje 270 osób
Końskie: Wierni wyruszyli na Jasną Górę. Wędruje 270 osób
Zielona Góra: Ogromny pożar szkoły. Dym widać z wielu kilometrów
Zielona Góra: Ogromny pożar szkoły. Dym widać z wielu kilometrów