Gorzów: Pociągi z miasta do Krakowa czy Białegostoku? Komunikacja.org pokazuje, jak to zrobić

Połączenia do dwunastu miast wojewódzkich czy podróż do Warszawy poniżej pięciu godzin? Stowarzyszenie komunikacja.org pokazuje - na papierze - że jest to możliwe. Wysłała już swoją koncepcję do ministerstwa i PKP Intercity.
Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
  • Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
  • Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
  • Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
  • Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich.
[1/4] Dziś z Gorzowa można dojechać pociągiem dalekobieżnym tylko do sześciu miast wojewódzkich. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Jarosław Miłkowski

- Mieszkańcy całego województwa zasługują na równy dostęp do szybkiej i komfortowej kolei - mówi Tomasz Drost ze stowarzyszenia komunikacja.org. Kilka dni temu skierowało ono wniosek do Ministerstwa Infrastruktury oraz spółki PKP Intercity. Dotyczy on zwiększenia połączeń dalekobieżnych z i do Gorzowa oraz skierowania do obsługi tych połączeń taboru hybrydowego.

Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska

Dziś spośród siedemnastu innych miast wojewódzkich pociągiem dalekobieżnym można dojechać z Gorzowa do: Poznania, Bydgoszczy, Torunia, Warszawy, Lublina oraz Gdańska.

"Tylko pięć par pociągów na dobę i połączenia do zaledwie sześciu miast wojewódzkich nie są konkurencją dla drogi ekspresowej S3 i autostrady A2. Taka liczba połączeń nie odzwierciedla potrzeb mieszkańców Gorzowa oraz okoliczych miejscowości. Cały region to potencjał ludnościowy ponad 300 tysięcy mieszkańców, czyli wielkości Lublina, przy siedmokrotnie mniejszej liczbie połączeń dalekobieżnych. Dane te pokazują, jak bardzo nieproporcjonalne jest tutaj oferta do potrzeb" - czytamy w piśmie komunikacja.org.

W 280 minut do Warszawy

Gorzowskie stowarzyszenie przygotowało gotowe rozwiązania, które zakładają połączenia także z Białymstokiem, Wrocławiem, Opolem, Katowicami, Krakowem i Olsztynem. We wniosku są m.in. przykładowe rozkłady jazdy na kolejowy sezon 2025/2026 oraz na 2026/2027. Jest też mowa o tym, jakim taborem miałyby być wykonywane nowe połączenia.

"Apelujemy o priorytetowe potraktowanie potrzeb regionu gorzowskiego i obsługę taborem hybrydowym w postaci hybrydowych zespołów trakcyjnych Newag Impuls ESD162 i lokomotyw Pesa Gama DualPower 111DE jako pierwszego w kraju" - pisze gorzowskie stowarzyszenie.

Komunikacja.org zwraca uwagę, że nowy tabor wyeliminuje konieczność zmiany lokomotyw, która obecnie wydłuża podróż nawet o 33 minuty. Dzięki niemu można byłoby dojechać z Gorzowa do Warszawy w 4 godz. 40 min. (dziś jest to 5 godz. 30 min.), do Lublina w 6 godz. 30 min. (zamiast dzisiejszych 7 godz. 40 min.).

Z kolei przy zupełnie nowych połączeniach tabor hybrydowy zapewniałby oszczędność nawet kilku godzin. Zamiast spędzania około dziesięciu godzin w podróży z przesiadkami, do Olsztyna można byłoby dojechać w 5 godz. 30 min., do Krakowa - w 6 godz. 30 min., a do Białegostoku - w 6 godz. 40 min.

Kto już jest za?

Wniosek stowarzyszenia komunikacja.org został przesłany m.in. do wiadomości marszałka województwa, posłów senatorów, prezydentów i burmistrzów. Poparł go już prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki.

- Działania to wpisuje się w ciąg starań, jakie są czynione przez urząd miasta oraz wielu inicjatorów społecznych, by kolejowi decydenci z odpowiednim zaangażowaniem podeszli do problemu wykluczenia komunikacyjnego Gorzowa i północnej części regionu. Materiał zawarty we wniosku komunikacja.org zasługuje na stosowną analizę ze strony decydentów odpowiedzialnych za transport kolejowy w naszym regionie i kraju - mówi rzecznik gorzowskiego magistratu Wiesław Ciepiela.

Wybrane dla Ciebie
Bydgoszcz: Na urzędy spada fala ataków komputerowych. Liczby idą w tysiące
Bydgoszcz: Na urzędy spada fala ataków komputerowych. Liczby idą w tysiące
Słupsk: 358 pomnikowych drzew. Aleje, grupy i pojedyncze okazy pod ścisłą ochroną
Słupsk: 358 pomnikowych drzew. Aleje, grupy i pojedyncze okazy pod ścisłą ochroną
Łekno: Szkoła też miała swoje 80. urodziny. Wyjątkowy pokaz na jubileusz
Łekno: Szkoła też miała swoje 80. urodziny. Wyjątkowy pokaz na jubileusz
Białystok: Niespodzianka nie tylko dla kibiców. Ulica Kawaleryjska przejdzie zmianę w przyszłym roku. Podobnie jak droga do Olmont
Białystok: Niespodzianka nie tylko dla kibiców. Ulica Kawaleryjska przejdzie zmianę w przyszłym roku. Podobnie jak droga do Olmont
Szczecin: Nowy teatr na Łasztowni z funkcją schronienia. "To kierunek, który musimy przyjąć"
Szczecin: Nowy teatr na Łasztowni z funkcją schronienia. "To kierunek, który musimy przyjąć"
Toruń: Mieszkańcy pogrążą się w ciemnościach. Długie godziny bez prądu
Toruń: Mieszkańcy pogrążą się w ciemnościach. Długie godziny bez prądu
Wrocław: Prawie 48 mln zł na zdrowie mieszkańców. Sprzęt już trafia na oddziały szpitala
Wrocław: Prawie 48 mln zł na zdrowie mieszkańców. Sprzęt już trafia na oddziały szpitala
Pow. mielecki: Inwestycje w 2026 roku. Mamy listę
Pow. mielecki: Inwestycje w 2026 roku. Mamy listę
Malbork: Kolejne podejście do zakupu sprzętu znów zakończone fiaskiem
Malbork: Kolejne podejście do zakupu sprzętu znów zakończone fiaskiem
Konfiskata aut za jazdę "po pijaku"? To na razie "strachy na lachy"
Konfiskata aut za jazdę "po pijaku"? To na razie "strachy na lachy"
Malbork: Pies na cmentarzu nie łamie prawa. Radni odrzucili skargę
Malbork: Pies na cmentarzu nie łamie prawa. Radni odrzucili skargę
Elbląg: 200 mln zł na port. Miasto szykuje potężne inwestycje
Elbląg: 200 mln zł na port. Miasto szykuje potężne inwestycje
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇