Granie na pełnym ekranie, w oknie czy w trybie borderless? Eksperci przeanalizowali, czy te opcje w ogóle robią jakąkolwiek różnicę
Eksperci odpowiedzieli, jak najlepiej grać: na pełnym ekranie, a może w oknie bez ramek? Odpowiedź pokazuje, że gaming zmienił się w ciągu ostatnich lat. Informacja Granie na pełnym ekranie, w oknie czy w trybie borderless?
Uruchamiając dany tytuł, gracze mają do wyboru kilka sposobów wyświetlania obrazu: w oknie, w oknie bez ramek lub na pełnym ekranie. Przez lata ta ostatnia opcja była uważana za najlepszą dla wydajności gier. Eksperci z Digital Foundry zwrócili uwagę, że to się zmienia, a niektóre gry oferują więcej, jeśli będziemy grali w oknie.
Pełny ekran „jest anachronizmem”
Podczas 224. odcinka podcastu Direct Weekly ekipa z Digital Foundry odpowiedziała na pytanie dotyczące trybu wyświetlania w grach. Zainteresowany gracz chciał wiedzieć, jakie są zalety lub wady grania w oknie, w oknie bez ramek czy na pełnym ekranie w odniesieniu do takich technologii, jak DLSS lub generowanie klatek. Odpowiedź może zdziwić osoby, które do teraz wybierały domyślnie trzecią z wymienionych opcji.
Alex Battaglia powiedział, że w obecnych czasach nie ma różnicy. Pod względem wydajności, grając w oknie nic nie tracimy w stosunku do trybu pełnoekranowego. Coraz więcej aplikacji korzysta z trybu okna bez ramek, co pozwala szybko przełączać się pomiędzy kolejnymi włączonymi programami. Widać to także w grach i niektórzy producenci pozbywają się trybu pełnoekranowego (na przykład w World of Wacraft).
Na ciekawą rzecz w Cyberpunku 2077 zwrócił uwagę Richard Leadbetter. Z jego relacji wynika, że granie na pełnym ekranie nawet zabiera nam pewne opcje. Otóż włączenie generowania klatek FSR 3 od AMD jest możliwe wyłącznie w oknie. Gdy uruchomimy funkcję, zniknie opcja wyboru trybu pełnoekranowego. Natomiast Alex Battaglia dodał, że gry Ubisoftu na silniku Snowdrop mają ciekawą opcję, gdy gramy w oknie bez ramek: jeśli rozdzielczość monitora wynosi 4K, a w grze wybierzemy Full HD, to będziemy grali w rozdzielczości 1080p, ale z interfejsem przeskalowanym do 4K.
Richard Leadbetter nazwał tryb pełnoekranowy anachronizmem, ale w ostateczności każdy powinien grać w taki sposób, jaki uznaje za najwygodniejszy. Okno bez ramki wydaje się nowym domyślnym wyświetlaniem obrazu w grach i spycha pełny ekran z pozycji lidera.