Inwestycje drogowe w śląskim. Oto dziewięć najważniejszych projektów

Okres wakacyjny sprzyja remontom dróg. Ekipy drogowców możemy spotkać w całym regionie, dzięki którym zmieniają się dla kierowców kolejne kilometry nawierzchni. Wiele dzieje się również na drogach wojewódzkich. Oto dziewięć największych dziś inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, na które planuje wydać prawie 1,9 miliarda złotych. To nie wszystko, bo znane są też plany remontowe na 2026 rok.
Oto największe inwestycje drogowe w województwie śląskim. TOP 9 projektów za prawie 2 mld złotychRemont i przebudowa DW910 w Będzinie
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | ZDW/Piotr Sobierajski Polska Press
Piotr Sobierajski
  • Oto największe inwestycje drogowe w województwie śląskim. TOP 9 projektów za prawie 2 mld złotych
  • Oto największe inwestycje drogowe w województwie śląskim. TOP 9 projektów za prawie 2 mld złotych
  • Oto największe inwestycje drogowe w województwie śląskim. TOP 9 projektów za prawie 2 mld złotych
  • Oto największe inwestycje drogowe w województwie śląskim. TOP 9 projektów za prawie 2 mld złotych
[1/4] Remont i przebudowa DW910 w Będzinie Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | ZDW/Piotr Sobierajski Polska Press

Dziewięć kluczowych projektów drogowych dla województwa śląskiego

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach prowadzi obecnie dziewięć dużych inwestycji.

- Sumaryczna wartość inwestycji to 1 mld 848,9 mln złotych, jeśli liczymy wieloletnie wydatki na 9 największych, realizowanych obecnie przedsięwzięć. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę wydatki w tym roku, to ZDW w Katowicach wyda prawie 870 mln zł, w tym 69 milionów złotych na remonty - informuje Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Najdroższa z nich, to przebudowa drogi wojewódzkiej 491 od Kłobucka do granicy województwa śląskiego. Wszystkie prace kosztować będą nieco ponad 350 milionów złotych. Tylko trochę mniej trzeba wydać na modernizację i przebudowę 24 kilometrów drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku Ruda Śląska - Rybnik.

Najdroższa inwestycja ZDW przekracza 350 milionów złotych

Ponad 350 mln zł będzie kosztować przebudowa DW 491 od granicy Częstochowy do granicy województwa śląskiego.

- To niezwykle ważna realizacja, nie tylko z perspektywy subregionu północnego, ale całego województwa. Modernizujemy i poprawiamy jakość infrastruktury drogowej w całym regionie; to krok w stronę lepszego komfortu jazdy, rozwoju gospodarczego, ale przede wszystkim bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Stawiamy na nowe technologie i trwałość - stwierdza Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Inwestycja zlokalizowana jest w powiecie kłobuckim, gdzie DW 491 posiada jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu. Zadanie jest realizowane od lata 2024 roku w dwóch częściach - od granicy województwa do miejscowości Łobodno (długość odcinka 17 km) i od miejscowości Łobodno do granicy Częstochowy (długość odcinka 11 km). Wartość robót budowlanych to w przypadku pierwszej części - 204,4 mln zł, a drugiej - 146 mln zł. Łącznie to 350,4 mln zł.

Inwestycją zajmuje się Drog-Bud z Częstochowy. Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę: drogi klasy technicznej G (główna), skrzyżowań drogi z istniejącą siecią drogową, budowę elementów bezpieczeństwa ruchu jak: chodniki, drogi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, oznakowanie, wyposażenia drogi (odwodnienie, drenaż, oświetlenie), kanału technologicznego, sześć obiektów mostowych, w tym wiaduktu nad linią kolejową, przejazdów gospodarczych, przepustów, urządzeń ochrony środowiska, kolidującej infrastruktury technicznej.

W wyniku przebudowy DW 491 parametry techniczne drogi zostaną dostosowane do prognozowanego ruchu, poprawi się bezpieczeństwo użytkowników ruchu poprzez budowę wyodrębnionych ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, montaż elementów bezpieczeństwa, przebudowę skrzyżowań i poprawę odwodnienia drogi.

Warto przypomnieć, że wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w regionie są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. Konstrukcja przebudowywanej DW 491 została zaprojektowana z uwzględnieniem najnowszych dostępnych technologii. Wszystkie warstwy bitumiczne zostaną wykonane z asfaltów wysokomodyfikowanych.

Przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy.

Ta ważna inwestycja ma się zakończyć w styczniu 2028 roku.

Budowa mostu nad Odrą w Raciborzu wkracza w kolejną fazę

Jedną z ciekawszych, równie ważnych dla kierowców w całym województwie śląskim inwestycji, jest budowa mostu nad Odrą w Raciborzu. Prace wkroczyły właśnie w kolejny etap, którym jest nasuwanie gotowych elementów. Według planu obiekt będzie oddany do użytku na początku 2027 roku.

To jedna z największych inwestycji realizowanych przez województwo. Nowy most będzie miał długość 633,6 metra i składał się z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 metrów. Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag Infrastruktura Południe.

Umowa na budowę nowego mostu na Odrze podpisana została w styczniu 2024 roku. Wartość inwestycji to 293,7 mln zł. Nowy odcinek przebiegu drogi wojewódzkiej wraz z przeprawą mostową na Odrze będzie miał długość 2,7 km, przy czym kluczowym obiektem przedsięwzięcia jest most na Odrze.

- To jedna z największych inwestycji podejmowanych przez samorząd województwa, zaś rozpoczęty proce nasuwania gotowych elementów to jeden z kluczowych zabiegów w jej realizacji. Po tym moście będziemy mogli jeździć w 2027 roku. Na pewno usprawni to ruch tranzytowy i komunikację w tej części regionu. Co ważne, prace idą zgodnie z harmonogramem - podkreśla Grzegorz Boski, wicemarszałek województwa śląskiego.

- Rozpoczynamy kolejny etap jego budowy, jakim jest wypychanie segmentu, a sam obiekt jest budowany technologią nasuwania podłużnego. Na czym to polega, otóż na stanowisku zlokalizowanym na brzegu jest wykonywany segment o długości 25 metrów i po dokonaniu zbrojenia i zabetonowania, przygotowywany jest kolejny. Ta technologia stosowana jest od już blisko 35 lat, sprawdza się i z punktu widzenia wykonawcy jest bardzo dobra. Są to bowiem powtarzalne czynności - tłumaczy Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

- Rytm betonowania i wysuwania następuje w ciągu siedmiu dni. Czyli raz w tygodniu powstaje 25 metrowy segment. Przewidujemy, że ustrój nośny będzie gotowy za sześć miesięcy. Budowa całościowa jest skomplikowana, wymaga jeszcze wielu zabiegów, jak choćby dylatacji czy wykonania urządzeń odwadniających. Za rok ten obiekt będzie już gotowy, przy czym termin oddania mostu do użytku to styczeń 2027 roku - dodaje.

Obecnie ruch tranzytowy w tym rejonie jest ograniczony z uwagi na przerwanie ciągłości drogi wojewódzkiej na rzece Odrze, gdzie transport uczestników ruchu drogowego, realizowany jest poprzez przeprawę promową.

Nowy odcinek przebiegu drogi wojewódzkiej wraz z przeprawą mostową na rzece Odra o długości około 2,7 km obejmuje budowę m.in.: drogi klasy technicznej G, skrzyżowań planowanej drogi z istniejącą siecią drogową, dróg obsługujących tereny pozbawione dostępu do dróg po wybudowaniu drogi, elementów bezpieczeństwa ruchu jak: chodniki, drogi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, oznakowanie, odwodnienie, drenaż i oświetlenie, kanału technologicznego, przejazdów gospodarczych, przepustów, urządzeń ochrony środowiska, kolidującej infrastruktury technicznej, inne niezbędne obiekty niezbędne do prawidłowego zrealizowania inwestycji i funkcjonowania drogi (np. przebudowa ogrodzeń, budowa murów oporowych etc.).

W ramach zadania kluczowym obiektem jest most na Odrze. Dodatkowo zostaną zainstalowane systemy odwodnienia, drenażu, oświetlenia, przejazdy gospodarcze, przepusty oraz urządzenia ochrony środowiska.

Bardziej komfortowo pojedziemy z Rudy Śląskiej do Rybnika

Odcinek DW 925 przebiega od granicy miasta Ruda Śląska (km 14+377) do granicy miasta Rybnik Kobiernice (km 38+380). Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionka - Leszczyny w woj. śląskim. Droga przecina miejscowości Mikołów i Orzesze oraz wsie Ornontowice, Bełk i Przegędza. W rejonie inwestycji istniejącą sieć drogową stanowią drogi powiatowe, gminne oraz droga krajowa DK44 i autostrada A1.

Nowa droga będzie dostosowana do nacisku pojedynczej osi 11,5 T. Zmieniona będzie geometria skrzyżowań. Istniejące chodniki zostaną przebudowane i powstaną nowe ich odcinki. Będą drogi rowerowe lub pieszo-rowerowe. Przebudowane zostaną wszystkie zjazdy do posesji. Podobnie zatoki autobusowe będą przebudowane i wybudowane nowe. Na przystankach autobusowych wykonane będą krawężniki "peronowe", przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstaną miejsca do kontroli ruchu. Przebudowane będą przepusty i obiekty mostowe. Zastosowana będzie tzw. cichsza nawierzchnia. Wykonawcą prac jest firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o. o.

Droga wojewódzka nr 928 też całkowicie się zmienia

Kompleksowa przebudowa DW928 Mikołów - Wyry - Gostyń - Kobiór pozwoli na całkowitą zmianę nawierzchni. Zakres przebudowy obejmuje również kompleksową przebudowę systemu odwodnienia, który z racji budowy chodników, dróg pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych ulegnie modyfikacji. Konstrukcja jezdni zostanie dostosowana do wymagań nośności 115 kN/oś. Nowa sygnalizacja świetlna powstanie na przejściach dla pieszych przy ul. Pszczyńskiej w Gostyniu i ul. Centralnej w Kobiórze.

Przebudowa drogi podzielona jest na odcinki:

  • etap I - Mikołów - Wyry od km 0+053,53 do km 5+069
  • etap II - Wyry - Gostyń od km 5+100 do km 13+028
  • etap III - Gostyń - Kobiór od km 13+477,2 do km 15+441

Droga wojewódzka nr 928 stanowi drogę o parametrach drogi klasy technicznej G. Odcinek przebudowywany rozpoczyna się na skrzyżowaniu z drogą krajową Nr 44 w Mikołowie, a kończy na skrzyżowaniu z drogą krajową Nr 1 w miejscowości Kobiór.

Data zakończenia robót: etap I i III 13 kwietnia 2026 roku, etap II 29 października 2025 r.

DW910 prowadzi przez Będzin. Roboty w całym mieście

W Zagłębiu zmienia się natomiast całkowicie droga wojewódzka nr 910, a dokładnie jej ponad 5-kilometrowy odcinek w Będzinie - od granicy z Czeladzią do granicy z Dąbrową Górniczą.

Oficjalnie inwestycja rozpoczęła się w listopadzie 2023 roku, ale roboty na dobre ruszyły wiosną 2024 roku. Objęły prawie 6 kilometrów jezdni, które podzielone zostały na trzy odcinki. Odcinek I - ul. Czeladzka, odcinek II: - skrzyżowanie al. H. Kołłątaja z ul. Małobądzką - "nerka", odcinek III - al. H. Kołłątaja do granicy z Dąbrową Górniczą. Dziś zaawansowanie czasowe inwestycji zbliża się do 67 procent, a finansowe przekroczyło 68 procent.

W sierpniu trwa układanie warstwy ścieralnej SMA (masa bitumiczna wysokomodyfikowana polimerami) na odcinku od DK86 do "nerki", na moście nad Przemszą oraz na części odcinka II, obejmującego całą "nerkę".

Zakres prac obejmuje:

  • przebudowę układu drogowego w celu ujednolicenia szerokości jezdni do min. 3,5 m pasa ruchu,
  • przebudowę istniejącej konstrukcji nawierzchni,
  • korektę geometrii skrzyżowań i innych elementów wyposażenia pasa drogowego,
  • przebudowę istniejących chodników,
  • przebudowę istniejących zjazdów,
  • budowę/przebudowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • wykonanie elementów odwodnienia pasa drogowego (przepusty, kanalizacja deszczowa),
  • budowę/przebudowę oświetlenia z zasilaniem,
  • budowy ewentualnych urządzeń i obiektów ochrony środowiska zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia budowę urządzeń ochrony środowiska,
  • przebudowę kolidującej bądź zabezpieczenie istniejącej infrastruktury technicznej,
  • budowę kanałów technologicznych,
  • budowę miejsca kontroli pojazdów

Jak informuje Urząd Marszałkowski w Katowicach prace mają zakończyć się w kwietniu 2026 roku. Wartość umów w ramach tego zadania to obecnie 132, 4 mln zł brutto, a wartość samych robót budowlanych wynosi 129,6 mln zł brutto.

Te drogi wojewódzkie są aktualnie remontowane

- Lista ta nie uwzględnia projektów i dokumentacji projektowych przyszłych przedsięwzięć oraz trwających formalnie, na jakie nie przeznaczono w tym roku funduszy. Ponadto zawarto w tym roku nowe umowy na remonty dróg i mostów. Rozpoczynają się w tym roku i zakończą w większości do jesieni roku przyszłego - mówi Ryszard Pacer.

Te nowe inwestycje będą trwały w 2025 i 2026 roku

Planowane przez ZDW w Katowicach remonty, które mają się rozpocząć w tym roku, a zakończyć do jesieni 2026 roku to:

Część I:

A) Remont DW 794 na odcinku Lelów - Pradła oraz w miejscowości Pilica.

B) Remont DW 791 na odcinku Ogrodzieniec gr. województwa.

Kwota umowy: 16,3 mln zł.

Część II:

A) Remont DW 794 na odcinku Lelów - Koniecpol,

B) Remont DW 904 na odcinku Konopiska - Rększowice.

Kwota umowy: 14,7 mln zł.

Część III:

A) Remont DW 931 w m. Bieruń,

B) Remont DW 938 na odcinku Golasowice - Pielgrzymowice.

Kwota umowy: 6,3 mln zł.

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Pożar na Widzewie Wschodzie. Mieszkańcy ewakuowani
Łódź: Pożar na Widzewie Wschodzie. Mieszkańcy ewakuowani
FSR 4 na PlayStation 5 Pro jeszcze w tym roku?
FSR 4 na PlayStation 5 Pro jeszcze w tym roku?
Heweliusz. Najbardziej oczekiwany polski serial Netflixa
Heweliusz. Najbardziej oczekiwany polski serial Netflixa
Konin: Tradycja ułańska. Łączą historię z nowoczesnością
Konin: Tradycja ułańska. Łączą historię z nowoczesnością
Pościg na Podkarpaciu. 17-latek uderzył w policyjny motocykl
Pościg na Podkarpaciu. 17-latek uderzył w policyjny motocykl
Fortuna na edukację dziecka. I to nie tylko w szkołach prywatnych
Fortuna na edukację dziecka. I to nie tylko w szkołach prywatnych
Włoszczowa: Dary Lasów. Szykuje się impreza. Wystąpi zespół D-Bomb
Włoszczowa: Dary Lasów. Szykuje się impreza. Wystąpi zespół D-Bomb
Tatry: Jenoty znów uchwycone przez fotopułapkę
Tatry: Jenoty znów uchwycone przez fotopułapkę
Powiat włoszczowski: Jest szansa na przebudowę i rozbudowę czterech dróg za ponad 26 milionów złotych
Powiat włoszczowski: Jest szansa na przebudowę i rozbudowę czterech dróg za ponad 26 milionów złotych
Ruda Śląska: Mieszkańcy z szansą na niższe rachunki za ciepło
Ruda Śląska: Mieszkańcy z szansą na niższe rachunki za ciepło
Gołańcz: Zamek Kasztelański - bitwa, legenda i odbudowa
Gołańcz: Zamek Kasztelański - bitwa, legenda i odbudowa
Lubin: Podpalacz zatrzymany. Przewijał się już w policyjnej kartotece
Lubin: Podpalacz zatrzymany. Przewijał się już w policyjnej kartotece