Kierunek Hiszpania: edukacja uczniów i nauczycieli Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli
Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli w minionym roku szkolnym zrealizowało kilka znaczących projektów w programie Erasmus+, w kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz edukacji szkolnej. Nawet w lipcu w Hiszpanii kształcą się nasi nauczyciele.
Nasi nauczyciele na kursie w Hiszpanii
W lipcu 2025 roku siedemnastu nauczycieli bierze udział w kursie języka angielskiego z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i sztucznej inteligencji, realizowanym w szkole językowej Academia Andaluza w Conil de la Frontera. Szkolenie ma na celu nie tylko rozwój językowy, ale również zapoznanie uczestników z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi w edukacji.
Uczestnicy mają okazję zwiedzać lokalne zabytki, uczestniczyć w wycieczkach edukacyjnych i wydarzeniach kulturalnych. Tworzą także prezentacje multimedialne, dokumentujące i promujące kulturę krajów partnerskich.
„Dzięki systematycznemu uczestnictwu w programie Erasmus+, Centrum Edukacji Zawodowej nieustannie podnosi poziom kształcenia, odpowiadając na potrzeby współczesnego rynku pracy. Uczniowie kierunków technicznych, takich jak informatyk, programista, elektryk, mechatronik, technik pojazdów samochodowych, technik reklamy czy usług fryzjerskich, zdobywają doświadczenie zawodowe za granicą. Jednocześnie Erasmus+ wspiera rozwój zawodowy nauczycieli, którzy mają obowiązek ciągłego doskonalenia w zakresie branżowym. Szkoła stawia na innowacyjne metody nauczania, rozwój kompetencji językowych, a także otwartość na nowe technologie” – czytamy w podsumowaniu na stronie internetowej Centrum Edukacji Zawodowej.
Uczniowie i nauczyciele na wyjazdach zagranicznych
W październiku 2024 roku uczniowie i nauczyciele wzięli udział w wyjeździe do Malagi. W ramach projektu uczniowie odbyli praktyki zawodowe w hiszpańskich firmach z branży informatycznej, mechanicznej i fryzjerskiej. Zyskali cenne doświadczenie zawodowe oraz możliwość doskonalenia języka angielskiego i umiejętności interpersonalnych.
Równolegle nauczyciele uczestniczyli w jobshadowingu, czyli obserwacji zajęć w szkołach technicznych w Maladze, Kordobie i Granadzie. Mogli przyjrzeć się innowacyjnym rozwiązaniom w hiszpańskiej edukacji i porównać je z praktykami stosowanymi w Polsce.
Kolejny projekt odbył się w kwietniu 2025 roku w hiszpańskim Bilbao, gdzie 16 uczniów Centrum Edukacji Zawodowej – kształcących się na kierunkach takich jak technik informatyk, programista, technik reklamy, elektryk i fryzjer – odbywało dwutygodniowe praktyki w lokalnych firmach. Uczestnicy nie tylko rozwijali swoje kompetencje zawodowe, ale także zetknęli się z różnorodnością kulturową Kraju Basków, ucząc się funkcjonowania w międzynarodowym środowisku pracy.
Rozwój kompetencji nauczycieli
Program Erasmus+ umożliwił także intensywny rozwój kompetencji nauczycieli CEZ. W lipcu 2024 roku jedenastoosobowa grupa nauczycieli uczestniczyła w Maladze w szkoleniu „How to cope with burnout?”, skupiającym się na technikach radzenia sobie z wypaleniem zawodowym. Warsztaty opierały się na metodach mindfulness, grach zespołowych, odgrywaniu ról i pracy w grupach.
W lutym 2025 roku trzynastu nauczycieli wyjechało na Teneryfę, gdzie uczestniczyli w kursie „4C” (communication, collaboration, creativity, critical thinking). Uczestnicy poznali techniki pracy takie jak SCAMPER czy wirtualne escape roomy, które mogą być wykorzystywane w nauczaniu przedmiotów zawodowych i ogólnokształcących.