Kolejne autobusy elektryczne dla MZK Oświęcim. Pierwszy pojawi się na drogach w lipcu. Razem przewoźnik kupi 14 nowych "elektryków"
14 "elektryków" dla MZK Oświęcim z dwóch programów
Pierwszy autobus elektryczny MZK pojawił się w Oświęcimiu w 2020 roku. W ciągu najbliższych 12 miesięcy tabor "elektryków" w spółce powiększy się o kolejnych 14.
Będą dostarczane systematycznie od lipca tego roku do kwietnia 2026.
W pierwszej kolejności będzie to autobus przegubowy o długości 18 m - zapowiada Bożena Fraś, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji sp. z o.o. w Oświęcimiu.
Jak dodaje, obecnie spółka realizuje dwa projekty związane z zakupem autobusów elektrycznych i potrzebną do ich obsługi infrastrukturą.
Dziewięć spółka pozyska przy dofinansowaniu z unijnego Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, a pięć kupi przy wsparciu finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia w ramach środków przyznanych w KPO.
Wśród dziewięciu autobusów z dofinansowaniem z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji najwięcej, bo aż sześć będzie w wersji MIDI, czyli o długości od 9,2 do 10,5 metra. Dwa autobusy MAXI będą miały długość 12 metrów i jeden wspomniany już w typie MEGA, czyli ponad 18 metrów.
Ich zakup wraz ze stacją ładowania kosztuje ponad 32,2 mln zł, z tego ok. 23 mln zł stanowi unijne dofinansowania pozyskane przez spółkę.
Z kolei wartość drugiego projektu pod nazwą „Rozwój elektromobilności w transporcie zbiorowym Miasta Oświęcimia poprzez zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania" opiewa na blisko 17,1 mln zł, w tym wysokość wsparcia bezzwrotnego w ramach KPO wynosi 12 mln 350 tys. zł.
W ramach tego projektu do MZK trafi pięć sztuk nowych zeroemisyjnych autobusów miejskich z napędem elektrycznym typu MAXI, czyli 12-metrowych.
Łącznie w 2025 roku w barwach oświęcimskiego MZK na drogi wyjedzie sześć autobusów elektrycznych zakontraktowanych przez spółkę w ramach obu projektów. Kolejne zakupione "elektryki" pojawią się do kwietnia 2026 roku.
Prowadzone przez MKZ inwestycje obejmują też budowę stacji transformatorowej w zajezdni MZK przy ul. Leszczyńskiej oraz stacji ładowania i transformatorowej po drugiej strony miasta przy przy ul. Unii Europejskiej.
Przedsięwzięcia obejmują także przeszkolenia z obsługi pojazdów 20 kierowców oraz 10 pracowników stacji obsługi.
Pierwszy autobus elektryczny w MZK Oświęcim w 2020 roku
Pasażerowie linii miejskich i podmiejskich MZK znają już zalety autobusu elektrycznego. Mogą korzystać z niego od pięciu lat. Posiadany już przez MZK autobus ma długość 12 metrów.
Jest przygotowany do przewozu 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Ma niską podłogę z wysuwaną platformą dla osób na wózkach, ma też biletomat. Wnętrze jest klimatyzowane, posiada Wi-Fi oraz monitoring w środku i na zewnątrz pojazdu.
"Elektryki" zastąpią stare wysłużone autobusy
Jak podkreśla spółka celem głównym zakupu autobusów elektrycznych jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza związanych z transportem i łagodzenie negatywnego oddziaływania na środowisko i mieszkańców.
Zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor będzie systematycznie będzie zastępował najbardziej wyeksploatowane i awaryjne pojazdy spalinowe.
Obecnie tabor MZK Oświęcim liczy 43 autobusy. Wśród nich są jeszcze popularne autobusy marki DAB, których jest dziewięć. Najstarszy jest z 1992 roku. Ponadto jest kilka starych solarisów z 2006 i 2007 roku.
"Elektryki" na wszystkich liniach MZK Oświęcim
Zakupione autobusy będą obsługiwać wszystkie trasy obsługiwane przez MZK w gminie Oświęcim (część miejska i wiejska), w gminach: Brzeszcze, Chełmek i Libiąż (powiat chrzanowski) oraz na terenie gminy Miedźna w powiecie pszczyńskim.