Kraków: Unijne miliony pozwolą na przebudowę torowisk w centrum
Przebudowa ulicy Starowiślnej za 130 mln zł
Największym z projektów, na które miasto otrzyma dofinansowanie będzie przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Starowiślnej, na odcinku od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich.
- Oprócz modernizacji samego torowiska i sieci trakcyjnej, inwestycja obejmie przebudowę chodników, budowę drogi dla rowerów, nowe oświetlenie, odwodnienie oraz nasadzenia drzew. To ważny element poprawy jakości infrastruktury w rejonie Kazimierza i Grzegórzek i przykład łączenia inwestycji transportowych z działaniami na rzecz estetyki i ekologii miasta – podaje Urząd Miasta Krakowa.
Całkowity koszt inwestycji jest szacowany na 130 mln zł. Większość tej kwoty – ok. 82 mln zł – pokryją pieniędzy unijne.
Straszewskiego i Karmelicka zmienią się w plac budowy
Unijne miliony pomogą również w przebudowie torowisk na ulicach Straszewskiego i Karmelickiej, a także - modernizacji rozjazdów i całego układu torowo-drogowego w tym rejonie.
Projekt obejmie ścisłe centrum Krakowa, gdzie ze względu na zwartą, historyczną zabudowę niemożliwe jest wydzielenie torowiska. – Stąd kluczowe jest podniesienie jakości nawierzchni wspólnej dla ruchu tramwajowego i kołowego, a także poprawa odwodnienia, oświetlenia oraz bezpieczeństwa pieszych – wylicza prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.
W ramach inwestycji wartej według wyliczeń 36-37 mln zł (dotacja to 22,8 mln zł) przewidziano m.in. przebudowę torowiska od skrzyżowania ulic Dunajewskiego i Podwale do przystanku „Uniwersytet Jagielloński”, w tym wykonanie nowego peronu. Przedsięwzięcie ma poprawić płynność ruchu oraz stan newralgicznego odcinka sieci tramwajowej w centrum Krakowa.
Ponad 46 mln zł na inteligentne systemy transportowe
Inwestycja związana z rozwojem ITS będzie prowadzona w całym Krakowie.
- W ramach przedsięwzięcia zamontowane zostaną nowe tablice dynamicznej informacji pasażerskiej (DIP) na przystankach, tablice zmiennej treści (VMS) informujące o czasach przejazdu i trasach alternatywnych na głównych wjazdach do miasta, a także systemy kontroli dostępu do stref ograniczonego ruchu, zwłaszcza na Kazimierzu i w centrum. Ponadto pojawią się nowe urządzenia wykrywające natężenie ruchu oraz tablice informujące o dostępnych miejscach na parkingach miejskich – wyliczają krakowscy urzędnicy.
Wartość tych prac oszacowano na prawie 70 mln zł (przy 46,2 mln zł unijnego wsparcia).