Krosno Odrzańskie: Seniorka oddała oszustom majątek
Jak informuje młodszy aspirant Magdalena Józak z KPP w Krośnie Odrzańskim, procedura oszustwa rozpoczęła się już w czerwcu. Wtedy to na numer telefonu seniorki zadzwoniła kobieta podająca się za teleankieterkę, a jednym z zadawanych przez nią pytań było to, czy posiada ona konto w banku.
Pieniądze wypłacała kilka razy
- Kilka tygodni później mieszkanka powiatu krośnieńskiego odebrała telefon, od mężczyzny podającego się za pracownika banku, który poinformował ją, że na jej konto bankowe został wzięty kredyt oraz przekonywał, że zrobi wszystko, aby zniwelować powstałe straty finansowe. Mężczyzna instruował kobietę, która udała się do lokalnego banku, gdzie na wskazany przez oszusta numer konta dokonała przelewu na kwotę blisko 20 tysięcy złotych - relacjonuje mł. asp. Józak.
Oszustowi jednak było mało. Nie odpuszczał. Dalej manipulował kobietą i wydawał polecenia, aby ta udała się do oddziałów banku również w sąsiednich miejscowościach, gdzie kobieta dokonała kolejnego przelewu na kwotę 30 tysięcy złotych na konto oszustów.
- Ponadto w razie wzbudzenia podejrzeń pracowników banku, seniorka miała powiedzieć, że pieniądze przelewa na konto koleżanki, robi to dobrowolnie i nikt jej do tego nie zmusza - dodaje policjantka z krośnieńskiego komendy.
W poniedziałek (11 sierpnia) seniorka wypłaciła w banku jeszcze 15 tysięcy złotych, które miała wpłacić we wskazanym przez oszusta wpłatomacie. Jednak kobieta nie potrafiła obsłużyć bankomatu, nie zrealizowała polecenia oszusta, a jej zachowanie wzbudziło podejrzenia pracownicy ochrony, która na miejsce wezwała policję.
- Powyższa sytuacja pokazuje, że oszuści nadal wykorzystują osoby starsze do swoich celów, a historie przedstawiane przez nich są bardzo różne - podkreśla mł. asp. Józak.
Seniorze bądź czujny!
Oto kilka rad od policjantów z Krosna Odrzańskiego:
- nie udzielaj nieznajomym żadnych informacji przez telefon,
- nie podawaj swoich danych personalnych, numerów kont bankowych i haseł do nich,
- nie mów o swoich planach życiowych czy swoich bliskich,
- nie wspominaj o posiadanych oszczędnościach,
a jeżeli ktoś zapyta Cię o powyższe kwestie, to wiedz, że z dużym prawdopodobieństwem masz do czynienia z oszustem.
Pamiętaj!
- pracownicy banku nie nakłaniają klientów do przelewania pieniędzy na wskazany numer konta,
- w razie telefonu od pracownika banku, zawsze upewnij się, że informacje przez niego przekazywane są prawdziwe. W tym celu najlepiej jest udać się do placówki banku lub zadzwonić na infolinię,
- w razie telefonu od fałszywego policjanta, przedstawiciela banku lub innych instytucji nakłaniających cię do przekazania gotówki bądź wykonania przelewu zadzwoń na numer alarmowy 112 informując o próbie oszustwa.