Lotnisko we Wrocławiu zmieni swoje przeznaczenie i stanie się portem dual use
W tym artykule:
Strategiczny projekt "dual use" na lotnisku we Wrocławiu
Rozbudowa wrocławskiego lotniska, rozpoczęta w ubiegłym roku, jest największym przedsięwzięciem w historii portu, współfinansowanym w połowie ze środków unijnych.
Jak podkreślił wiceszef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Jakub Stefaniak, jest to "inwestycja strategiczna z punktu widzenia polskiej racji stanu". Projekt jest przykładem tzw. "dual use" - czyli współpracy instytucji cywilnych i przemysłu z wojskiem, polegającej na wykorzystaniu infrastruktury cywilnej do celów militarnych. Aby pobliska jednostka wojskowa mogła w pełni korzystać z lotniska, konieczne jest m.in. dostosowanie pasa startowego i wprowadzenie specjalistycznych zabezpieczeń.
Rozbudowa dla największych maszyn
Prezes Portu Lotniczego Wrocław, Karol Przywara, szczegółowo opisał zakres prac w części operacyjnej lotniska. Inwestycja skupia się na rozbudowie płyty, która będzie wykorzystywana również przez samoloty wojskowe.
Kluczowe elementy inwestycji to:
- Budowa drogi kołowania o długości 2,5 tys. metrów, dostosowanej do obsługi największych wojskowych samolotów transportowych.
- Rozbudowa płyty postojowej.
- Wybudowanie drugiej płyty do odladzania samolotów.
- Budowa drogi szybkiego zejścia z drogi startowej oraz remont istniejących dróg kołowania.
W czasie miesięcznego wstrzymania operacji lotniczych, w terminalu wrocławskiego lotniska mają się odbywać wydarzenia kulturalne i biznesowe.