Małe autobusy w Gorzowie ruszą jesienią. Na początek Piaski i Chopina

Jesienią na ulice Gorzowa wyjadą pierwsze mikrobusy. Na początek MZK uruchomi dwie linie pilotażowe: 301 i 303. To konkretne trasy – na osiedlu Piaski oraz w rejonie Akademii im. Jakuba z Paradyża przy ul. Chopina. Start zaplanowano na październik 2025 roku. Jeśli testy się sprawdzą, miasto planuje kolejne linie w 2026 roku.
Fot. LicencjodawcaFot. Licencjodawca
Marcin Kluwak

Pilotaż dwóch linii. „Sprawdzimy, jak to będzie działało”

– Jesienią ruszy pilotażowy program. Będą to na początek dwie linie mikrobusów, na osiedlu Piaski i Chopina. Chcemy sprawdzić, jak to będzie się sprawdzało. Jeżeli pilotaż odniesie sukces, w przyszłym roku ruszymy z kolejnymi liniami – mówi radny Grzegorz Ignatowicz, pomysłodawca projektu kursowania mikrobusów.

To właśnie Ignatowicz od początku forsował koncepcję mniejszych autobusów, które mogłyby dojeżdżać tam, gdzie duży tabor sobie nie radzi. Dzięki jego zaangażowaniu mikrobusy zostały wpisane do umowy koalicyjnej prezydenta z Gorzów Plus i Koalicją Obywatelską.

Gdzie pojadą mikrobusy? Dokładny przebieg tras

W październiku testowane będą dwie konkretne trasy:

Linia 301 – DŁUGOSZA – AKADEMIA JAKUBA Z PARADYŻA – DŁUGOSZA Fredry – Żeromskiego – Asnyka – al. Konstytucji 3 Maja – Chopina – Szymanowskiego – Norwida – Skłodowskiej-Curie – Kasprowicza – Chopina – al. Konstytucji 3 Maja – Asnyka – Żeromskiego – Fredry

Fot. Licencjodawca

Linia 303 – PIASKI – OKRZEI – PIASKI Czarnieckiego – Kazimierza Wielkiego – Kuratowskiej – Dowbora-Muśnickiego – Błotna – Władysława IV – Batorego – Dowbora-Muśnickiego – Kuratowskiej – Kazimierza Wielkiego – Żółkiewskiego – Puszkina – Czarnieckiego

Fot. Licencjodawca

Nowe linie mają testować możliwość dojazdu do miejsc obecnie słabo skomunikowanych, ale też poprawić obsługę terenów uczelnianych i gęsto zabudowanych osiedli.

Co myślą mieszkańcy?

W komentarzach pod wcześniejszymi zapowiedziami dominowały głosy poparcia, ale też konkretne uwagi.

– Pomysł bardzo dobry! Tylko niech ktoś z MZK przeanalizuje trasy – napisał jeden z mieszkańców.

– Może nie tylko na osiedla wykluczone, ale niech też zastąpią nocne autobusy? – zasugerował inny.

– Jeśli taki mikrobus spala połowę paliwa, to naprawdę nie ma sensu wozić powietrza – dodał kolejny głos.

W ankiecie Gorzowianin.com wzięło udział 448 osób. Pytaliśmy, czy mikrobusy na osiedlach to dobry pomysł. 35,27% odpowiedziało, że tak – to poprawi dostęp do komunikacji. 32,37% zgodziło się, ale tylko pod warunkiem regularnych kursów. 17,41% wstrzymało się z oceną do czasu testów. Przeciw było 14,96%.

{poll_250}

Co z pozostałymi trasami? Cztery linie gotowe, dwie ruszają na próbę

Miasto ma już zaplanowane cztery linie mikrobusowe, ale w październiku wystartują tylko dwie z nich – linie 301 i 303. Pozostałe trasy, oznaczone jako 300 i 304, są przygotowane, ale czekają na swoją kolej.

Linia 300 – ŚLĄSKA POLE GOLFOWE – INOWROCŁAWSKA – ŚLĄSKA POLE GOLFOWE Śląska – Wawrzyniaka – Kolejowa – Przemysłowa – Mazowiecka – Grobla – Most Koniński – Koniawska – Kobylogórska – Gnieźnieńska – Inowrocławska – Wągrowiecka – Kobylogórska – Koniawska – Most Koniński – Grobla – Mazowiecka – Przemysłowa – Kolejowa – Wawrzyniaka – Śląska

Linia 304 – FIELDORFA „NILA” – PARK GÓRCZYŃSKI – FIELDORFA „NILA” Walczaka – rondo Sopockie – Walczaka – Fieldorfa-Nila – Bora-Komorowskiego – Obrońców Pokoju – Szarych Szeregów – Okulickiego – Park Górczyński – Okulickiego – Szarych Szeregów – Obrońców Pokoju – Bora-Komorowskiego – Fieldorfa-Nila

Obie trasy są w pełni opracowane i gotowe do wdrożenia – czekają na ocenę wyników październikowego pilotażu i decyzję władz miasta. Jeśli mikrobusy się sprawdzą, linie 300 i 304 będą kolejnym krokiem w rozbudowie lokalnej komunikacji osiedlowej.

Gorzów wzoruje się na Zielonej Górze

Mikrobusy kursują w Zielonej Górze od 2023 roku i – jak przekonują tamtejsi mieszkańcy – sprawdzają się świetnie. Gorzów chce powtórzyć ten sukces.

Prezes MZK Roman Maksymiak zapowiedział, że spółka planuje wypożyczyć pojazdy na potrzeby testów. Jeśli pilotaż zakończy się sukcesem i uda się pozyskać finansowanie, to już w 2026 roku mogą ruszyć stałe linie osiedlowe.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Zabrze chce trafić na listę UNESCO. Miasto wnioskuje o wpis i jest numerem jeden na ważnej liście
Zabrze chce trafić na listę UNESCO. Miasto wnioskuje o wpis i jest numerem jeden na ważnej liście
Niebezpieczny poniedziałek w powiecie nowotomyskim. Burze i silny wiatr powalały drzewa i zrywały linie
Niebezpieczny poniedziałek w powiecie nowotomyskim. Burze i silny wiatr powalały drzewa i zrywały linie
Fragment Sztolni Ponikowskiej w Hutkach został odtworzony. Prace wykonały Zakłady Górniczo-Hutnicze „Bolesław”
Fragment Sztolni Ponikowskiej w Hutkach został odtworzony. Prace wykonały Zakłady Górniczo-Hutnicze „Bolesław”
Ulica Dębowa w Jaczowie zostanie wyremontowana. Gmina podpisała umowę z wykonawcą
Ulica Dębowa w Jaczowie zostanie wyremontowana. Gmina podpisała umowę z wykonawcą
Ważna arteria na północy Poznania będzie zamknięta! PIM przygotował objazdy
Ważna arteria na północy Poznania będzie zamknięta! PIM przygotował objazdy
To był hit lata. Wracają letnie potańcówki w Muzeum Wsi Lubelskiej
To był hit lata. Wracają letnie potańcówki w Muzeum Wsi Lubelskiej
Antyterrorysta z Katowic zamieszany w produkcję klefedronu
Antyterrorysta z Katowic zamieszany w produkcję klefedronu
Costa del Sol w 2025 roku zmaga się z falą przestępczości!
Costa del Sol w 2025 roku zmaga się z falą przestępczości!
Ile gram marihuany mogą posiadać niemieccy więźniowie?
Ile gram marihuany mogą posiadać niemieccy więźniowie?
Z lewobrzeżnego Torunia zniknie jeden ze śladów po tramwajach. Czy i kiedy tam wrócą?
Z lewobrzeżnego Torunia zniknie jeden ze śladów po tramwajach. Czy i kiedy tam wrócą?
Samochód uderzył w  Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Dwie osoby poszkodowane
Samochód uderzył w Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Dwie osoby poszkodowane
Tragedia w Olsztynie. Nie żyje rowerzystka potrącona przez tramwaj
Tragedia w Olsztynie. Nie żyje rowerzystka potrącona przez tramwaj