Ministrowie zdrowia UE obawiają się wpływu technologii cyfrowych na dzieci
W tym artykule:
Wspólne konkluzje dotyczące zdrowia psychicznego dzieci
Ministrowie jednomyślnie przyjęli konkluzje dotyczące dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży w kontekście rozwoju technologii cyfrowych. Izabela Leszczyna, przewodnicząca spotkaniu w Luksemburgu z racji polskiej prezydencji, podkreśliła, że zdrowie psychiczne dzieci to jeden z priorytetów Polski w Radzie UE.
Podczas spotkania minister Leszczyna przypomniała, że konkluzje zostały opracowane we współpracy z młodymi Polakami. Uczniowie z jednego z liceów w Gdyni przygotowali prezentację, którą przedstawili ministrom.
W tej prezentacji podpowiadali nam, co jest dla nich największym wyzwaniem, co sprawia im najwięcej trudności. Okazuje się, że - i to też w tych konkluzjach chcieliśmy wyraźnie zaznaczyć - dostęp do wsparcia psychologicznego czy do pomocy psychiatrycznej jest bardzo ważny i on musi być zapewniony - zaznaczyła ministerka zdrowia.
Profilaktyka jako klucz do zdrowia psychicznego
Minister Leszczyna podkreśliła znaczenie profilaktyki w zapobieganiu kryzysom zdrowia psychicznego. W konkluzjach wskazano na konieczność zaangażowania szkół, samorządów, rodziców oraz młodzieży w przeciwdziałanie cyberprzemocy, osamotnieniu, hejtowi i fake newsom.
W konkluzjach wyraźnie wskazujemy, że to szkoły, to samorządy, to rodzice i sami młodzi ludzie muszą być zaangażowani w to, jak przeciwstawiać się cyberprzemocy, osamotnieniu, hejtowi, fake newsom i temu wszystkiemu, co niesie ze sobą era cyfrowa. Ona mimo bardzo wielu pozytywnych rzeczy niesie niestety też zagrożenie - powiedziała.
W konkluzjach znalazło się również zalecenie, aby Komisja Europejska uwzględniła zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w nadchodzącej ocenie dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Ministrowie zasugerowali, by prawo europejskie i krajowe skutecznie przeciwdziałało nieuczciwym praktykom w środowisku online.
Wpływ technologii cyfrowych na rozwój dzieci
Ministrowie zwrócili uwagę na negatywne skutki zbyt wczesnego i niekontrolowanego dostępu dzieci do technologii cyfrowych.
Natomiast niewłaściwe lub nadmierne korzystanie z technologii cyfrowych przez dzieci w wieku szkolnym i nastolatki może prowadzić do problemów na tle psychicznym, na przykład w związku z ograniczeniem interakcji społecznych poza internetem, izolacją społeczną i samotnością, negatywnymi skutkami dla zdolności poznawczych, pojawieniem się zaburzenia związanego z grami lub jego przekształceniem się w uzależnienie behawioralne - podkreślili.
Dodatkowo, ministrowie ostrzegli przed zagrożeniami związanymi ze sztuczną inteligencją, w tym emocjonalnym uzależnieniem od agentów AI. Dzieci powinny być świadome i umieć krytycznie oceniać wpływ mediów wzbogaconych o elementy AI, takie jak deepfake czy zmanipulowane obrazy.
Edukacja jako narzędzie ochrony
Ministrowie zdrowia podkreślili, że dzieci powinny być wyposażone w wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania zagrożeń związanych z technologiami cyfrowymi. Programy edukacyjne powinny informować o potencjalnych zagrożeniach, w tym o możliwości wypaczania rzeczywistości przez AI, szybkim rozpowszechnianiu dezinformacji oraz manipulacji.